Pedala lezeres Astrid test het komende halfjaar een Sensa Emilia Comp, waar ze ook de Alpe d’HuZes mee gaat beklimmen. Met haar blogs deelt ze haar bevindingen en vertelt ze alles over de voorbereidingen.

Bijgelovig ben ik niet echt maar voor deze uitspraak ga ik even op zoek naar een stuk blank ongelakt hout om op af te kloppen: “ik ben nog nooit van de racefiets gevallen.”

Schuivend over het asfalt en eindigen als een gepelde tomaat of met je hoofd op de grond terecht komen en er vervelend letsel aan over houden: ik hoop vurig dat het me nooit zal overkomen en anderen trouwens ook niet. Zo vlak voor de Alpe d’HuZes leek het me wel nuttig om op gebied van veiligheid mijn uitrusting eens goed te controleren. In de laatste plaats was dat niet ingegeven door het feit dat ik sinds kort een nieuwe MTB heb. Sinds ik de Sensa Emilia rijdt, ben ik een echte Sensa-fan geworden. En omdat ik toe was een aan nieuwe MTB leek het me logisch om even in de stal van Sensa rond te neuzen op zoek naar een nieuw snoepje. Die vond ik in de vorm van de Sensa Merano SFB, 27,5” velgen, Shimano XT afgemonteerd èn met schijfremmen.

Nieuwe helm

Schijfremmen: volop voordeel, waarbij de duurzaamheid, betrouwbaarheid en het betere remvermogen de boventoon voeren. En inderdaad remmen ze echt beter, heel erg goed zelfs. Zo goed dat ik tijdens mijn eerste tochtje zo’n zes tot zeven keer van de fiets stuiterde als ik maar even naar de remmen kéék. Frustrerend, maar als je dan voor de zoveelste keer tussen de takken ligt, besef je ook wel wat er kan gebeuren als je een onverwacht passerende boom een kopstoot geeft. Het leek me tijd om mijn helm eens te laten checken of deze aan vervanging toe was.

Als vrouw vind ik – net als vele andere vrouwen – het erg prettig om door een vrouw geadviseerd te worden

Als ik nieuwe kleding of accessoires voor het fietsen nodig heb, loop ik altijd bij Sonja binnen bij ons in het dorp. Ik ken weinig vrouwen met zoveel pit & power als Sonja. Sonja, zelf fervent fietster en een hele snelle ook, startte bijna 10 jaar geleden haar webshop vanuit huis met als één van de redenen dat ze eenvoudigweg vond dat je nauwelijks leuke en goede fietskleding kon krijgen en vooral niet voor dames. Onder het mom: ‘dat ga ik zelf beter doen’ werd het huis al gauw te klein en even later vond ze een pand in De Lutte. Sinds 4 jaar heeft ze naast de webshop ook een fysieke winkel in Losser waarnaar toe uit de wijde omtrek vele dames hun weg weten te vinden. Als vrouw vind ik – net als vele andere vrouwen – het erg prettig om door een vrouw geadviseerd te worden. Niets ten nadele van mannen, hoor, maar ik heb bij hun toch wel vaak het gevoel van dat ze zeggen: ‘joh, die broek zit echt goed.’ als ik vraag hoe het zit en ondertussen denken: wat zeur je nou?!. Terwijl Sonja ook terdege rekening houdt met de èchte vrouwelijke pasvormen en ze let erop dat de boel er natuurlijk ook een beetje gesoigneerd uit moet zien. Wij vrouwen, althans de meesten, stellen wat dat betreft toch andere eisen aan kleding dan mannen.

Na een val op je helm is de bescherming sowieso niet meer betrouwbaar

Geadviseerd wordt om je helm om de 3 tot 5 jaar te vervangen of als je echt niet meer weet wanneer je je helm gekocht hebt.  Dus ik stapte op het juiste moment bij Sonja binnen: mijn helm is 4 jaar oud. Je helm bestaat uit PVC met daaronder foam als bescherming dat de schok bij een val absorbeert. In dat foam zitten weekmakers die door invloed van UV-licht en gebruik hard worden. Op den duur is de bescherming daardoor onvoldoende. En na een val op je helm is de bescherming sowieso niet meer betrouwbaar en is vervanging noodzakelijk.

Eisen van een goede helm

Wat maakt een helm nu veilig? Hij moet in ieder geval voldoen aan de EN 1078 norm en passend op je hoofd zitten. En wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is, is dat ie lekker zit. Eerst meet Sonja m’n hoofd op en gaat vervolgens op zoek naar een passend model. We passen van alles, maar uiteindelijk kom ik uit bij een comfortabele helm van het merk Lazer. Verstelbaar aan de bovenzijde via een wieltje èn – superhandig – een uitsparing achter voor dames die hun haar in een paardenstaart dragen tijdens het sporten. We doen even de ultieme test: bandjes los, naar voren buigen en de helm valt niet van m’n hoofd: test geslaagd. Hiermee maak je ook de kans aannemelijk dat de helm op je hoofd blijft zitten voordat je het asfalt raakt, ook wanneer om welke reden dan ook de bandjes los raken.

En wat betaal je er nu voor? De prijzen voor helmen lopen wel op tot high in the sky. Gelukkig gaat het “hoe lager de prijs, des te minder de kwaliteit” hier niet op. Die prijs zit ‘m vooral in gewicht, pasvorm, aerodynamiek en een stukje design plus wat marketing. Ik tik € 89 af wat ik een erg schappelijk bedrag vind.

Vol vertrouwen stap ik met m’n nieuwe helm op m’n nieuwe Sensa MTB en zoals het altijd gaat: inmiddels kan ik prima met die schijfremmen overweg en blijf ik keurig op m’n fiets zitten. Laten we het houden zo!