17 mei 2018 | Edwin Haan

Review: FSA Powerbox, vermogensmeter in de spider

Vermogensmeters zijn hot. Ze worden steeds betaalbaarder en ook wielertoeristen zien er de voordelen en lol van in. Ben je in de markt voor een vermogensmeter dan heb je de keuze uit een enorm scala aan modellen. Met meting in het wiel, op de cranks, de spider, het pedaal of niet gemeten maar berekend met een pod.

Full Speed Ahead doet er niet geheimzinnig over: haar PowerBox vermogensmeters werken met de techniek van Power2Max (P2M). De goedkoopste, met een aluminium crankstel, begint bij 649 euro. De carbonversie (52-39) die ik testte, komt op 1249 euro. Dit zijn adviesprijzen. Even rondkijken kan je veel euro’s besparen. Houd er rekening mee dat de FSA’s 30 millimeter assen (BB386EVO) hebben, je hebt dus misschien andere bracketlagers nodig dan waar je nu mee rijdt.

FSA Powerbox review

Standaard uitgekleed

FSA hanteert een bijzondere strategie. Uit de doos krijg je een crankstel met vermogensmeter, die softwarematig beperkt is. Het gemeten vermogen van beide benen wordt bij elkaar opgeteld en alleen via ANT+ doorgestuurd naar je fietscomputer. Bluetooth Smart gebruiken is pas mogelijk na een firmware update via de bijbehorende Power2Max app. Zo’n update heb je ook nodig om de verhouding van beide benen apart weer te geven, de links/rechtsbalans te tonen en je pedalsmoothness en torquewaarde weer te geven. Per optie moet je 50 euro extra aftikken. Neem je alles, dan gaat de prijs 200 euro omhoog. Best gek als je al zo veel geld hebt moeten betalen voor de ‘kale’ versie. Op dit moment is er ook nog geen iOS-app, maar die komt er aan.

Als je alleen geïnteresseerd bent in het totaal vermogen, dan is de aluminium FSA Powerbox versie wel een redelijk betaalbare optie. Dan laat je de extra opties lekker achterwege. De zender zit aan de kettingkant en werkt met een CR2450 knoopcel die achter een rubberklepje verstopt zitten. Die kun je zelf snel wisselen als hij na de beloofde 300 tot 400 uur leeg is. De mijne moest ik eerder wisselen, want de updates kun je alleen doen als batterij meer dan 60% vol is. Toen ik ging updaten wisselde de waarde steeds tussen de 45% en 66% (je ziet het in de app) en kon ik de update soms wel en soms niet starten. Als ik hem startte liep de boel steeds vast. Een nieuw batterijtje plaatsen bleek de oplossing. En dat was simpel, waarna ik de updates wel kon doen en de extra opties er bij kreeg.

App

Je hebt, zoals gezegd, de Power2Max app nodig om de updates te kunnen doen. Die app doet het op zich prima. Wel moet je eerst toegang tot je Powermeter krijgen, en dat kan pas als je het registratienummer dat op je meter staat hebt laten registreren via de website van Power2Max. Dat wordt kennelijk door een mens gecontroleerd, want je moet een poosje wachten voor je toegang krijgt. Beetje omslachtig, maar het werkt. Aan de ledjes op de meter kun je zien of er gecommuniceerd wordt met de app. Verbinden met mijn Android telefoon ging probleemloos. Verbinden met verschillende fietscomputers en met de ANT+ dongel voor mijn laptop trouwens ook. De App is er nog niet voor iOS, maar die zit er aan te komen.

Lees ook

Trainen op wattage, met een vermogensmeter

Praktijk

Over de werking van de powermeter valt weinig bijzonders te melden en dat is goed nieuws. Hij doet dus wat ie moet doen. Mijn getrapte vermogen meten en dat doorgeven aan een scherm, in mijn geval meestal een fietscomputer. Na een rit kun je zien wat je echt hebt uitgevoerd….daar komt dan bijvoorbeeld in Strava iets uit als op onderstaand plaatje. Maar nog belangrijker is dat je tijdens de rit ook precies ziet wat je uitvoert. En als je serieus wilt trainen is dat uiteraard erg belangrijk.

De waterdichtheid is prima in orde – zo heb ik helaas aan den lijve ondervonden 😉 FSA beweert dat de PowerBox een maximale afwijking heeft van 2 procent. Heel precies kan ik dat niet controleren, maar de getoonde waardes komen steeds prima overeen met die van andere meters en een fietstrainer. Gekke uitschieters ben ik niet tegengekomen. Wel valt de meter af en toe een fractie van een seconde uit, om daarna vanzelf weer in te schakelen. Op het scherm van mijn fietscomputer staat dan even 0 Watt, en vervolgens wordt de goede waarde weer getoond. Voor het gemiddelde maakt het niet uit, trainingen kun je prima uitvoeren, maar gek is het wel. Ik heb dit met nog geen enkele andere vermogensmeter gehad, dus het ligt niet aan de computer. Op het wereldwijdeweb kwam ik deze klacht ook een paar keer tegen. De batterijen goed aanduwen schijnt te helpen, maar bij mij werkte dat niet. Heel storend is het niet, maar het hoort natuurlijk niet zo.

Kaliberen gebeurt automatisch en met regelmaat, zodra je je benen 2 seconde stilhoudt. Zo worden temperatuurwisselingen mooi verdisconteerd en ben je verzekerd van een nauwkeurige meting.

Conclusie

Waarom zou je een PowerBox kopen? Vanwege de nauwkeurigheid, de prijs van het instapmodel, het gebruiksgemak of omdat je toch al graag een FSA-crankstel wilt. Of misschien omdat je tegen een leuke aanbieding aanloopt.

Waarom zou je het niet doen? Een crankstel is lastiger om te zetten naar andere fietsen dan een paar pedalen. Ze zijn er alleen met 30 millimeter as en voor de standaard prijs krijg je niet alle functionaliteit die er in zit.

  • Meer info: fullspeedahead.com.
  • Genoemde prijzen zijn adviesprijzen. Zoals vaak worden dit soort artikelen veel goedkoper aangeboden. De aluminium versie vind je bijvoorbeeld al voor 486,95 euro bij Futurumshop (voor 170mm, de 172,5mm en 175mm zijn 519,95 euro).

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen