Terwijl de elektrische mountainbike al gemeengoed is op de Nederlandse trails, lijkt de elektrische racefiets nog niet te kunnen tippen aan dat succes. En dat is niet zonder reden.

Een elektrische racefiets of een e-racefiets is een racefiets met een elektromotor en accu als trapondersteuning, niet te verwarren met racefietsen die elektronisch schakelen. Je hoeft op een e-racefiets dus minder hard te trappen om een bepaalde snelheid te rijden dan op een gewone racefiets. Daar zit hem ook meteen de achilleshiel van de elektrische racefiets in Nederland.

Hoe hard kun je met een elektrische racefiets?

Regelgeving bepaalt namelijk dat een elektrische fiets, en dus ook een elektrische racefiets, ondersteuning mag bieden tot maximaal 25 kilometer per uur. Harder fietsen kan, maar dat zul je dan volledig op eigen kracht moeten doen. Voor elektrische stadsfietsen en ook elektrische mountainbikes is 25 km/u hard zat, maar op een racefiets is die snelheid aan de lage kant.

Zijn er ook elektrische racefietsen die 45 km/u kunnen?

Er zijn wel elektrische fietsen die harder (45 km/u) mogen, de zogenaamde speed pedelecs. Deze worden echter als bromfiets gekwalificeerd. Ze moeten een kenteken en zijspiegel hebben en de bestuurder moet een voor dit type fiets goedgekeurde helm dragen. Ook is er een verzekeringsplicht. Elektrische racefietsen zijn er niet of nauwelijks als speed pedelec, vrijwel alle modellen zitten qua trapondersteuning dus vast aan die 25 km/u.

Je elektrische racefiets opvoeren, kan en mag dat?

In veel landen zijn de regels soepeler en dus kunnen veel elektrische racefietsen technisch gezien harder, de limiet van 25 km/u is softwarematig. Daardoor zijn veel e-racefietsen betrekkelijk eenvoudig ‘op te voeren’, door de software in de maling te nemen zodat de fiets denkt dat je minder hard rijdt dan je daadwerkelijk doet of de fiets te laten denken dat je in een ander land bent waar sneller rijden wel is toegestaan. Dit is echter niet legaal en kan vervelende gevolgen (verzekering, aansprakelijkheid) hebben als je een ongeluk krijgt.

Waan je een klimkampioen met een elektrische racefiets

Goed, voor het polderstoempen is zo’n elektrische racefiets dus niet van veel toegevoegde waarde, maar dat is maar een deel van het verhaal.  Niet heel Nederland is zo plat als een dubbeltje en niet elke wielrenner blijft binnen de landsgrenzen. Er is namelijk een discipline waarin de elektrische racefiets uitblinkt: klimmen!

Met een elektromotor als hulpje beschik je in eens over superbenen en vlieg je als Vingegaard omhoog. Als je graag lange tochten maakt, maar in Limburg of het buitenland gelimiteerd wordt door de klimmeters, kom je met een e-racefiets op plekken waar je anders niet zou komen. Het kan ook een mooie manier zijn om samen met je fietsmaten te blijven fietsen als je om welke reden dan ook hun tempo eigenlijk niet meer kunt bijbenen. Behalve op het vlakke dan…

Zijn er elektrische racefietsen voor dames?

Natuurlijk! Er zijn alleen geen specifieke damesmodellen. Het gaat erom dat je een fijne, goede fietshouding kunt vinden. Vrijwel alle modellen zijn er in de maten XS tot XL en in combinatie met eventueel een andere stuurpen of zadel is bijna iedere fiets op maat te maken. Schakel bij twijfel de hulp van een bikefitter in om jouw ideale fietshouding te vinden. Lees ook ons artikel over de zin en onzin van speciale damesracefietsen.

Kun je je eigen racefiets ombouwen naar een elektrische?

Technisch gezien kan het vast, maar er zijn zoveel bezwaren dat het antwoord eigenlijk nee is. Als je al tegen enigszins gunstige prijzen aan de benodigde componenten kunt komen, dan heb je geen plek om ze weg te werken. Bij moderne elektrische racefietsen zit de accu en benodigde elektronica namelijk in de onderbuis weggewerkt en daarvoor is in een normale racefiets geen ruimte. Even doorsparen dus…

Zijn er ook elektrische gravelbikes?

Zeker! Sterker nog, omdat je op onverharde wegen vaak minder hard rijdt dan op asfalt is de limiet van ondersteuning tot 25 km/u minder nadelig voor een elektrische gravelbike. Je hebt simpelweg altijd wind mee op je gravelavonturen. Veel gravelbikes zijn uitgerust met sterkere motoren en grotere accu’s dan elektrische racefietsen, zodat je ook op wat ruiger terrein goed uit de voeten kunt, zelfs met bepakking.

Welke aandrijfsystemen zijn er?

De meeste elektrische racefietsen hebben een iets minder krachtige elektromotor en een kleiner accupakket dan elektrische mountainbikes of elektrische gravelbikes. Op asfalt heb je minder kracht nodig dan in de modder of op gravel en het houdt het totaalgewicht van de fiets iets lager.

Twee veel voorkomende elektromotoren zijn de Mahle Ebikemotion X35 en de Fazua Ride 50 Evation. Beide hebben een accupakket van ca. 250 Wh, goed voor ca. 100 km. Er zijn ook grote verschillen. Mahle kiest voor een naafmotor, terwijl Fazua een in het bracket gemonteerde elektromotor heeft. Die is met 55 Nm krachtiger dan de Mahle X35 (40Nm), maar het gewicht van het elektrische aandrijfsysteem is ook hoger. De Fazua Ride 50 Evation weegt 4,6 kg tegenover 3,5 kg voor de Mahle Ebikemotion X35.

Vrijwel alle fietsmerken gebruiken motoren van een externe leverancier, maar Specialized is de uitzondering die de regel bevestigd. Zij ontwikkelden zelf een lichtgewicht aandrijfsysteem voor de Turbo Creo SL (foto onder).

Recent heeft Mahle de Ebikemotion X20 geïntroduceerd. Die is met een systeemgewicht van 3,2 kg niet alleen lichter dan de X35, maar met 55Nm ook krachtiger. Onder andere de Orbea Gain en de Rose Reveal Plus zijn met deze aandrijflijn uitgerust. De Rose weegt in topuitvoering minder dan 11 kg.

Wat is een range extender?

Voor veel aandrijfsystemen, zoals de Mahle X20 en X35 en de Fazua Ride 50 Evation, zijn zogenaamde range extenders leverbaar. Dat is een losse accu in de vorm van een bidon (Mahle) of een iets grotere frametas (Fazua). Deze geven zo’n 175 tot 250 Wh aan extra accucapaciteit, voor 70 tot 100 kilometer extra elektrische ondersteuning. Deze neem je dus alleen mee als je een lange tocht voor de boeg hebt, op kortere rondjes zeul je het extra gewicht van die accu niet mee. Goedkoop zijn deze range extenders overigens niet, reken op minimaal 500 euro.

Wat is de beste elektrische racefiets?

De beste elektrische racefiets is er eentje die zo goed mogelijk aansluit bij jouw wensen. Doordat veel fabrikanten dezelfde of vergelijkbare aandrijfsystemen gebruiken zit er in accucapaciteit en bereik weinig verschil. Ook bieden ze allemaal ondersteuning tot 25 kilometer per uur. De verschillen zitten hem dus vooral in de rest van de fiets.

De instappers, die met een prijskaartje vanaf zo’n 3500 euro niet direct goedkoop te noemen zijn, hebben een aluminium frame en relatief eenvoudige onderdelen. Daardoor ligt ook het gewicht hoger, zo tussen de 13 en 14 kilo. Dat zorgt er ook voor dat je meer kracht moet leveren als je boven de 25 km/u volledig op je eigen spierkracht bent aangewezen.

Duurdere modelen hebben een carbon frame, carbon wielen en andere lichte onderdelen, waardoor het totaalgewicht een stuk lager ligt. De duurdere modellen wegen daardoor rond de 11 á 12 kilo. Ook zijn ze vaak wat aerodynamischer, waardoor het eenvoudiger is om ook zonder elektrische ondersteuning te rijden.

Lees ook