13 april 2018 | Edwin Haan

Review: OHR D5.5, full carbon wielset voor schijfremmen

Deze OHR D5.5 Full carbon schijfrem wielset wordt in Kalmthout in België met de hand gemaakt. Hier geen velg uit fabriek X, naaf uit fabriek Y, mooie sticker er op en we noemen het een merk, maar een echt goed doordacht product met op elkaar afgestemde onderdelen. Zo zijn de naven zelf ontworpen (3 jaar ontwikkeltijd!) en in eigen beheer geproduceerd.

De D5.5 hoort bij de D-serie, disc wielen voor op de weg. De UD Carbon velgen hebben een buitenmaat van 27 mm, de interne velgbreedte is 18mm. De 5.5 slaat op de hoogte. 50 millimeter voor en 50 achter. De wielen worden naar wens geleverd met steekassen of quickrelease. Het zijn schijfremwielen, geschikt voor 6-bolt schijven. Ik reed ze met 25 mm Maxxis banden die er zonder al te veel moeite omheen gingen. Tubeless rijden is ook een optie, de velgen zijn Tubeless Ready.

Fraaie naven

Nog even over die naven. Dat zijn echt mooie technische onderdelen. Er wordt een 5-assige CNC-machine gebruikt om het 3D Forged AL7075-T6 aluminium om te toveren in een naaf met slim doordachte vormen. Iedere cam (het uitsteeksel waar de spaak aan vast zit) heeft 2 spaken. 1 trekt naar links, 1 naar rechts, waardoor de totale kracht wordt opgeheven. OHR noemt ze Aerocams, omdat ze in de rijrichting gevormd zijn, waardoor ze een aerodynamisch voordeel hebben. In de naven worden Enduro Abec5 lagers gebruikt die onder een hoek van 15 graden geplaatst zijn en waarmee zowel axiale als radiale krachten goed opgevangen kunnen worden. Met de proload adjuster kun je zelf simpel de vrije speling bepalen.

OHR D5.5
2 Spaken per Aerocam, 1naar links, 1 naar rechts

Afwerking

Het logo zit onder een dun laagje transparante matte lak. Naast het gat voor het ventiel zie je als je goed kijkt het type staan. We reden met een Shimano body, die een lekkere ratel heeft als je de benen stilhoudt. De body is voorzien van een stevige laag vet. Niet zoveel dat de body blijft hangen, zoals bij de eerder geteste E3.3_Cer wielen in het begin gebeurde, maar een beetje minder kan geen kwaad. Maar zoals ook bij die wielen gemeld…liever wat teveel dan wat te weinig vet. De rest van de afwerking is voorbeeldig. Interne nippels, 2 cross spaakpatroon. Nauwelijks hoogte of breedteslag, spaakspanning van de 24 spaken is netjes verdeeld, prima velglint…alleen een set wieltassen ontbreekt. OHR heeft trouwens wel wieltassen, á 49 euro het stuk.

Spaakcollege

Over de spaken is overigens nog wel wat meer te vertellen. Daarvoor put ik even uit de uitleg van OHR zelf, want zij leggen het heel mooi uit: “Alle Ohrcycling velgen zijn voorzien van een externe boring off-center. De interne nippelboring is steeds onder een hoek geboord van 7° (30/38mm), 8° (50mm) en 9° (88mm). De boring volgt dus de helling van de spaak maar is ook veel kleiner door het gebruik van interne nippels. Door de kleinere boring 2,3mm ipv 4,6mm worden veel minder carbonvezels doorboord waardoor het velgbed vele malen sterker is.“ De spaken gaan inderdaad door hele kleine gaatjes en de hoeken lijken overal perfect te zijn geboord. Nog een bewijs van de fraaie afwerking.

D5C naast het ventielgat

Veel opties

In de testwielen zitten ronde zwarte 2.3/2.0/2.0 spaken, daarvoor geldt een meerprijs van 50 euro ten opzichte van de standaard zilveren spaken. Je kunt voor nog meer andere spaken kiezen, net als dat je de keuze hebt uit diverse soorten lagers, snelspanners en nippels. Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen of je 48 of 60 tanden op de ratchet wilt hebben. Dat is de kracht van OHR. Je kiest een velg, en daarbij de componenten waarmee je jouw wiel opgebouwd wilt hebben. Je ziet op de site direct wat de prijs van de complete wielset wordt.

Ideale hoogte?

5cm is al behoorlijk hoog. OHR verkoopt deze wielen als ‘de ideale allrounder’, volgens hen omdat dankzij de vorm van de velg de wind er niet al teveel vat op krijgt. Dat vind ik in de praktijk nog tegenvallen. Ik denk dat ik voor een allround setje toch liever een centimeter minder velghoogte zou hebben. Gelukkig is dat ook gewoon een optie, want OHR heeft de wielen ook in 38 mm hoogte (D4.4). Wil je echt hoge velgen dan kan dat ook, met de D8.8 die 88 millimeter hoog zijn.

Voor 6-bolt schijven

Qua sturen merk je dat je met hoge velgen op pad bent. De bocht inzetten kost wat moeite, eenmaal op lijn sturen ze superstrak. Het is ook even wennen als je van lage velgen afkomt. Wat heel mooi is, vind ik, is het geluid als je even op de pedalen gaat staan en aanzet. Het Woosh, woosh, klinkt gaaf en geeft moraal. Je lijkt er al snel rapper mee te rijden dan je werkelijk gaat 😉

De standaardprijs is 1298 euro. De wielen op de foto komen met de zwarte spaken op 1348 euro.

Meer info: ohrcycling.com/wheels

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen