De Apex Flare 3.0 heeft wel wat weg van de Aerodyne. In de introductiespecial van vorig jaar staat een test van die Apex Aerodyne. De Aerodyne is de opvolger van de Blackbuck, een eerste aerofiets uit 2015.

Net als…

De Aerodyne is, in vergelijking met de Blackbuck, net weer wat meer doorontwikkeld. Het frame is geproduceerd van 65T Extreme Hi-Mod UD carbon, met oversized onderbuis, pressfit bracket, laag liggende achtervork en met eigen ontwikkeld en geïntegreerd stuur, stuurpen en spacers. Een rechte voorvork met oversized lagers, twee maten in de balhoofdbuis. Direct mount remmen ook. Naast de Aerodyne heeft Apex een ‘twee druppels water’ model, deze nieuwe Flare. Three Point Zero.

Silhouet

Het silhouet is hetzelfde, materiaal is ook composiet -maar net wat ‘minder’ dan de 65 T maar er zijn bijvoorbeeld ook ‘direct mount’ remmen gemonteerd. Kijken we naar wat de meetbank zegt: bijna gelijk. De Aerodyne scoort qua torsiestijfheid 96, de Flare 99 Nm. Dat is een verwaarloosbaar verschil. Een los Aerodyne frame weegt zo’n 50 gram minder. Bij de adviesprijzen zien we grotere verschillen: Aerodyne frame inclusief vork, stuur en spacers € 2499,-, compleet met Ultegra 8000 en full carbon Quasar wielen € 3699,-. Een Apex Flare -geen los frame- is er compleet met Ultegra voor € 2399,-. Er zijn zogenaamde Performance, Pro en Race uitvoeringen. En de meest luxueuze, de Team. Deze 7, 4 kilo lichte Team uitvoering kost dan wel weer € 3099,-. Er zijn 7 maten, zowel in ‘disc’ als met ‘direct mount’. Nb: er is ook nog een Flare 0.8, maar dat is het ‘oude’ model wat meer allround dan aero is.

Apex Carbon Integrated

Naast het frame, Ultegra 8000 en Quasar QS wielen (hoogte van de velg naar wens!) heb je bij het Team model dan ook het nieuwe Apex Carbon Integrated stuur. Ziet er ‘ingewikkeld’ uit, maar nee, het valt wel mee. De vorm van het stuur is wel doorwogen gekozen. Apex levert verschillende combi’s qua lengte en breedte. Afstellen is natuurlijk wel iets minder makkelijk dan bij een gewoon stuur; je kunt alleen de hendels ‘stellen’. De kabels lopen door het stuur ( d.i. aan de onderzijde van de bocht, niet door de stuurpen) en gaan dan ‘gewoon’ het frame in. De achterremkabel loopt door de onderbuis omdat de rem onder het bracket zit. Uiteraard zijn er speciale spacers.

Verschil?

Op de weg merk je eigenlijk geen verschil tussen de Flare 3.0 en de Aerodyne. Ingebouwde snelheid! Zodra je opstapt hóór je dat ook onder je. Lekker suizen van de wielen en als je dan toch remt: het ‘schgieeee’ van de remblokken. We zijn geen grote fan van ‘remmen onder het bracket’ en eerlijk: als de schijfrem eenmaal ‘doorbreekt’ is dit ook verdwenen. Maar: de Quasar wielen bleken mooi te lopen en alleen bij heel lompe acties kwamen de remblokken tegen de velg. Hard? Ja, het is geen fauteuil. Knalhard? Nee, er kunnen 28 mm banden in. Korte conclusie: zoek je een betaalbare aerofiets die je naar eigen wens kan laten spuiten en afmonteren dan is de Flare 3.0 een mooie optie. Hij is alleen te koop in Zaltbommel bij CC 53/11. De restwaarde zal uiteindelijk lager liggen dan bijvoorbeeld een aerofiets van een merk als Trek, Specialized of BMC.

Meer info: apex-bikes.nl