Hé Italiaantje! ? Denk Rocco, Marina en industrie. Ok. ‘Hee Italiaantje’ was de ‘lokroep’ van het eerste vriendinnetje Helena Somers (in de film ‘Marina) van Rocco Granata, de Italiaanse Belg. Toen -we spreken net na de oorlog- werden de Italianen die naar de streek rond Beringen afzakten om te werken in de kolenmijnen niet echt voor vol aangezien. Dat veranderde langzaam. De successen van de zanger Rocco Granata hielpen daar zeker in mee.

Milaan

Ver gezocht? Het was toch het eerste wat in me opkwam toen we de De Rosa Idol op konden halen. ‘Hé Italiaantje!’ De familie De Rosa resideert in de buurt van Milaan, de familie van Rocco kwam uit Calabrië. Goed. Terug naar de Idol. Oversized composiet, met ronde, aflopende bovenbuis, s-bended staande vork en platte achtervork en oversized monobox bracket met pressfit passing. De voorvork is een 400 gram lichte ‘full carbon’ model met twee maten lagers. De lak is een mix van wit, zwart en rood en oogt en glanst in het voorjaarszonnetje. Het frame is licht, 1180 gram in een maat 52, en in de stijfheidmetingen toonde de Idol goede cijfers – 90 Nm. Ok, het is nog steeds geen wonder van (Duitse) stijfheid, maar als je daar op zoekt naar bent dan….

Middenklasser

De Rosa plaatst de Idol net boven de Planet en de Nick en daarmee is het een mooie middenklasser. € 2390,- kost het frame. Nee, geen middenklasser in de prijsrange van 1500 euro, wel een middenklasser als je hem vergelijkt met een Protos, F10 of Oltre XR4. Het is en blijft een Italiaan hè! Deze Idol is 100% Italiaans afgemonteerd, onder andere met de Campagnolo Centaur 11-speed. De Centaur groep zat in het programma van 2002 tot 2015; daarna verdween de naam. Campagnolo introduceerde Centaur opnieuw in 2017 als 11-speed groep, vlak onder de Potenza 11-speed. Centaur is te koop in diverse uitvoeringen en met (blank en zwart) aluminium crankstel en nieuwe Ergopowers. In plaats van de kleine afschakelknop is er nu een soort lepel gemonteerd. Die overeenkomt met die van de EPS groep. Afschakelen gaat één voor één, opschakelen maximaal vier in één zwaai. De achterderailleur kan maximaal een 32 schakelen. Met Campagnolo Scirocco, Vittoria Corsa, Selle Italia en Deda weegt deze Idol 8,3 kilo.

Lekker

Als je niet naar beneden kijkt zal je bijna niet in de gaten hebben dat je op een De Rosa rijdt. Het is een zeer Europese fiets. Wel vol tierlantijntjes, maar het frame is ‘gewoon’ een sloping model en de stijfheidmetingen vormen een juiste balans tussen stijfheid en comfort. Wat een lekker fietsje! Een prima middenklasser! Dat gaat ook op voor de Centaur groep. Het excuus dat je de kleine afschakelknop niet kon vinden gaat nu niet meer op. De lepel is een flinke verbetering. Als jouw systeem ‘Japans’ of ‘Amerikaans’ is, dan zal je even dienen te zoeken naar de juiste druk die je moet uitoefenen bij het schakelen. Eenmaal gevonden? Dan is er geen vuiltje aan de lucht. Dan weet je precies wat je kunt doen. De nieuwe voorderailleur heeft een lange arm en schakelt snel. En er zitten trimfuncties op de voorderailleur. De Centaur past mooi bij de Idol en vv. Compleet kost de fiets € 3400,-. Of dit voor jou de beste combi is? Als je puur naar de prijs/kwaliteit verhouding kijkt zal je niet overtuigd raken. Kijk je naar zaken als styling, afwerking, rijgedrag en betaalbare exclusiviteit dan wellicht wel.

Gewicht Campagnolo Centaur groep

Achterderailleur: 230 gram
Voorderailleur: 103 gram
Ergopowers: 375 gram
Crankstel: 34/50 875 gram
Remmen: 325 gram
Cassette: 12-25 291 gram

Meer info: bicimondo.com