7 februari 2018 | Edwin Haan

Review: Selle Italia Flite Team Edition

In het filmpje hierboven zeg ik dat ik waarschijnlijk al 20 jaar geleden op mijn eerste Selle Italia Flite zadel reed. Dat is zelfs nog te kort, ik heb het net even nagezocht…het is al sinds 1991. Op de history pagina van de Selle Italia website herken ik mijn eerste Flite zadel….ja,ja, ik word oud ūüėČ

Nu test ik het Flite-zadel waar ook Mathieu van der Poel mee rondrijdt (die nog jonger is dan mijn eerste Flite!), de Team Edition. Mathieu heeft de zwart-witte versie, ik heb er één met rode accenten. Dit is een zadel dat volgens de ID-match methode van de Italianen valt onder de categorie L2. Dat betekent breed en voor gemiddelde bekkenflexibiliteit. ID-match is een methode die goede Selle Italia dealers gebruiken om jou aan het juiste zadel te helpen. Ze hebben meetapparatuur waarmee ze je bekkenbreedte en dijbeen meten en kunnen zien hoe flexibel je bent in de bekkenregio. Ze weet je dat je een zadel koopt dat goed bij jouw anatomie past, waardoor de kans op zadelpijn zo klein mogelijk.

Het zadel is 145mm breed en 275mm lang. Volgens de fabrieksopgave weegt ie 205 gram, mijn weegschaal gaf er 210 aan. De rails is van Ti316. Van metaal dus, maar dan lichter en stijver dan ‘standaard’ mangaan. De schaal is gemaakt uit een combi van polyamide (70%) en carbon (30%). De spleet in het midden moet wat druk op het perineum wegnemen.

Check onze Lead-Out pagina. Daar kun je deze maand 5x een Selle Italia zadel op jouw maat winnen!

Praktijk

Ik zit er heerlijk op. Zoals bij alle zadeltesten moet ik daar even bij zetten dat dit niet wil zeggen dat dit bij jou dan ook zo zal zijn. Niets is namelijk zo persoonlijk als een zadel. Waar ik wel iets nuttigs over kan melden is de afwerking en mijn ervaring met het zadel.

Het is een vrij hard zadel. Daar houd ik van, dus dat komt goed uit. De breedte heb ik het al over gehad, 145mm is serieus breed. Een stevig platform om op te zitten. Ik heb dit zadel op mijn gravel-/crossfiets geplaatst. Dat betekent dat ik geregeld uit het zadel kom en veel stuiter. Dan is het fijn dat het een stevig zadel is dat niet teveel doorbuigt, maar eigenlijk ook minder van belang omdat je niet heel lang in precies dezelfde houding op de fiets zit. De afwerking is prima in orde. Geen scherpe randjes, de stiksels zitten verstopt in de spleet en die zien er keurig uit. De naad tussen schaal en zadeldek is heel glad afgewerkt, geen slijtplekken op je broek dus. De rails is glad en heeft duidelijke streepjes voor de lengteverstelling.

De padding is serieus stevig. daar moet je van houden. Geen zachte gel, maar een nauwelijks in te drukken bovenkant. Maar als een zadel de, voor jouw anatomie, juiste vorm en breedte heeft is dat juist fijn. Het materiaal van het bovendek vind ik ook heel prettig. Precies goed, niet te glad en niet te stroef. Als je wel eens op een spekglad zadel hebt zitten schuiven begrijp je hoe belangrijk dit is.

Conclusie: Fijn om weer een zadel te testen waar ik lekker op zit. Ik zou er graag op doorrijden, maar ik vrees dat het volgende testzadel er al snel weer aan komt. De prijs is met ‚ā¨ 159,90 niet mals, maar gelukkig vind je zadels bijna altijd wel flink onder de adviesverkoopprijs als je even zoekt. Bij Futurum kost ie nu bijvoorbeeld ‚ā¨ 143,95, daar hebben ze ook de zwart-witte versie.


De links in onze artikelen verwijzen soms naar online shops. Bestel je daar iets via Fiets.nl, dan help je ons deze site te blijven maken. Het kost jou niets extra’s.


Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral ge√Įnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen