Tim Krabbé schreef al dat er in het wielrennen een nauw gedefinieerde manier is om je te onderscheiden. Maar niet iedereen kan de Tour winnen, dus wij zullen met onze fiets en onze kleding moeten laten zien wie we zijn. Ben je daar niet zo in geïnteresseerd? Je kunt natuurlijk een complete fiets naar wens laten opbouwen, of gewoon in onderdelen laten zien wie je bent. Alles kan, de enige beperkende factor ben je zelf!

Custom fiets

Het summum van je eigen fiets is natuurlijk dat je er een volgens je eigen idee laat lassen door een van de vele merken die zich daarin hebben gespecialiseerd. De mogelijkheden daartoe zijn eindeloos. Zo eindeloos, dat het onbegonnen werk is de merken en merkjes te noemen die zich daarmee bezighouden.

Heb je zo’n stalen of titanium droom-frame laten lassen, dan kun je, nee, moet je dat met je voorvork laten verenigen door een balhoofd van Chris King te monteren. Dat kun je in allerlei kleuren doen, maar de echte liefhebber scoort een limited edition. Op dit moment is Matte Punch helemaal hot, een matte, donkere roze. Gewaagd, maar zo mooi. Zeker in contrast met de kleur van je frame, zoals op deze Argonaut.

Schoenen maken de m/v

Puck Moonen is er heel goed in. En dat zeggen we niet om je aandacht te krijgen. Schoenen verven, bedoelen we. We zagen het toen we haar een paar maanden geleden interviewden. En laten we wel zijn: wie wil er niet een paar door een echte vakman of vakvrouw naar smaak gestylde stappers? Een beetje prof die iets gepresteerd heeft, heeft ze aan de voeten. Neem die van LottoNL-Jumbo-renner George Bennett (foto bovenaan). Volgens de overlevering zijn deze dan weer geschilderd door Katie Bell, de vrouw van Koen de Kort.

Simon Fellows is een Brit die inmiddels zijn geld verdient met het beschilderen van schoenen. Hij begon met voetbalschoenen, maar is inmiddels meer aan de slag in het wielrennen. Hij volgt zijn hart, zeg maar. Hij schilderde schoenen voor Everton-keeper Maarten Stekelenburg, maar ook voor Dylan van Baarle en Larry Warbasse, die onlangs Amerikaans kampioen op de weg werd. Afhankelijk van je wensen kost het schilderen van de schoenen tussen 400 en 900 euro. De prijs van de schoenen is daarbij niet inbegrepen…Check zijn portfolio op artfulkicks.com.

Is dat te duur voor je, dan hebben we een andere optie, die slechts 5,95 euro kost: zelf schilderen. Met Angelus leer-verf hebben we prima ervaring en die is leverbaar in heel veel kleuren. De verf houdt ook op acryl.

Top topcaps

Op de een of andere manier lijkt het of de Angelsaksen veel meer behoefte hebben zich te onderscheiden, want ook deze kunstenaars komen uit Enge-land. Uit Somerset om precies te zijn en ze maken er goede koffie. Kapz is gespecialiseerd in het custom maken van topcaps, de kapjes die je balhoofdstel afdekken. Voor rond de 25 euro heb je er een. Kapz maakt ze in allerlei soorten, van gelaserd tot gegraveerd. Met stripfiguren of motiverende spreuken. Met bout of juist zonder. Met The Dude of zonder.

www.kapz.com

Helmplicht

Dat profs een voorbeeldfunctie hebben, blijkt ook uit de helmdracht. Niet alleen omdat wij stervelingen massaal met een helm zijn gaan fietsen toen de helmplicht werd ingevoerd bij de koers, ook omdat de betere coureurs fietsen met mooie designs. Neem Fiets-vriend Marc de Maar. Hij heeft zijn custom Specialized aero helm laten spuiten bij een bevriende spuiterij in het noorden van het land en het resultaat mag er zijn. Heb je die ingangen niet, dan is de customafdeling van Catlike je vriend. Daar kan je in een applicatie een aantal helmen uit hun gamma naar wens laten inkleuren. De keus is natuurlijk niet helemaal onbeperkt, want gestandaardiseerd. Maar je kunt in ieder geval je helm bij je teamoutfit laten passen.

www.catlike.com

JE EIGEN DOPPEN

Je verwacht het niet, maar een setje customized stuurdoppen valt enorm op. Dat moet je niet onderschatten. Wie ze heeft, zal het beamen. Ik heb een paar laten maken met het logo van mijn favoriete voetbalclub erop en nooit eerder ben ik zo sympathiek bejegend. Je kunt natuurlijk je anonieme doppen blijven monteren, maar Artivelo staat voor je klaar. Voor nog geen 30 euro heb je een setje doppen en wij doen er een proefabo op Fiets bij! De stuurdoppen-only kosten 15 euro.

Spray.Bike: Spuiten en slikken

Op Eurobike ontdekte ik Spray.bike, verf die speciaal is gemaakt voor de fietser. Die spuitbussen uit de bouwmarkt zijn allemaal prima voor graffitispuiters, maar om je mooie karretje te voorzien van een laklaag heb je wel wat oefening nodig met die verf. Een druiper, zo’n druppel die op basis van de zwaartekracht langs je frame rolt, is snel je deel als je niet weet wat je doet. Spray.bike doet het allemaal anders met een door kunstenaars, verf-makers en fietsenbouwers gezamenlijk ontwikkelde spray. Het is een soort poedercoating, die je droom van je fiets met compleet eigen design een stuk dichterbij brengt. Dat blijkt in ieder geval uit de wervende video’s op de site en de foto’s op Instagram.

Dat wil ik ook wel eens proberen. Nee, niet op mijn goede karretje, want naast het risico op mislukking is er ook nog iets als gewicht: met een goede laklaag wordt je frame zomaar 400 gram zwaarder. Gelukkig lag er nog een aluminium frame op zolder dat goed voor dit experiment kon worden gebruikt.

Na wat op Pinterest en Instagram te hebben rondgekeken zat het design al snel in het hoofd. Vier kleuren, verschillende blanke afdeklagen, waaronder een met flakes, complex spuitschema: waarom makkelijk als het ook moeilijk kan? Het is immers een test. Het spuiten gaat inderdaad zo leuk als je ziet op de video’s. Met een lekker muziekje op de achtergrond en een zonnige, windvrije (!) dag in de tuin is het een lekker klusje dat je hoofd leegmaakt.

Hier de conclusies. Die zijn overigens dubbel. Aan de positieve kant: Spray.bike doet wat het belooft. De verf gaat er nagenoeg zonder druppels op, zelfs op een niet of nauwelijks geprepareerde ondergrond. Licht schuren helpt, maar is niet nodig. Op de filmpjes spuiten ze de boel zo over een laklaag. Je kunt zo experimenteren wat je wilt, als je maar een beetje relaxed omgaat met het resultaat. Dat wordt gewoon niet zo mooi als bij een vakman, tenzij je natuurlijk een vakman bent. Een goed resultaat vergt gewoon meer dan alleen een leuk idee: oefening. En dat was even slikken: ik kan er geen bal van. Neem het afplakken van niet te spuiten delen. Ik deed dat met verftape van papier en dat laat net even te veel sporen na, waardoor de lijnen niet strak zijn. Verder is het absoluut nodig een blanke laag over de verf te spuiten. Zonder die laag is de verf kwetsbaar en komen de kleuren niet goed tot hun recht.

Zoals al aangegeven: uiteindelijk heb ik er een dubbel gevoel over. Aan de ene kant ben ik enthousiast. Het is leuk om te doen en als je niet veeleisend bent, heb je voor weinig geld een one of a kind karretje, waarop je alle creativiteit hebt kunnen botvieren. De verf is op het eerste gezicht goed genoeg, al hebben we de fiets nog niet in de praktijk kunnen testen. Maar klantreviews op Instagram bevestigen dat idee. Aan de andere kant: voor iets minder dan 100 euro had ik verf en het spuiten kost anderhalve dag werk. Dan is het niet zo gek dat je 500 euro betaalt voor professioneel spuitwerk. Dat is dan eigenlijk nog best goedkoop: de kapper, loodgieter en de eindredacteur van dit stukje zijn duurder. Gelukkig hakte oudste zoon Leen de knoop door. Hij vond het resultaat prachtig en verheugt zich er nu al op met de fiets te rijden als hij groot genoeg is.

Mooi en lekker zitten

Fabrikanten kiezen vanzelfsprekend een zadel dat past bij het design van de fiets. Maar mocht jij eens heel iets anders willen, dan heeft Fi’zi:k daar zeker een oplossing voor. Het Italiaanse merk biedt namelijk zadels aan waarvan je zelf de kleuren kunt bepalen. Wij kozen de Alliante in de exclusieve R1-uitvoering. Dit zadel is voorzien van carbon rails, waardoor het gewicht blijft steken op 192 gram. Dat is netjes, gezien de behoorlijke padding die het zadel heeft. De R1 is er trouwens nu ook in een bredere uitvering en een nieuwe Versus EVO-lijn. De laatstgenoemde heeft een uitsparing in het midden.

Fiets Testrapport

Fi’zi:k Alliante R1 custom, €219,-
Functionaliteit: 8
Prijs/kwaliteit: 7

fizik.it

Het custom zadel is 20 euro duurder dan het standaard model. Je hebt dan de keuze uit zes kleuropties voor de stootrandjes, 22 voor het smalle centrale deel, 27 voor het bredere midden en het grootste deel. De levertijd blijft met 3-4 weken binnen de perken. We zien dat de oranje kleur van voor naar achteren er erg netjes opzit. De brede baan op het zitgedeelte is er erg vast opgeplakt. De baan is met de hand voelbaar, maar onderweg merk je dit niet. De Alliante is volgens Fi’zi:k erg geschikt voor fietsers zoals ik, met een wat minder soepele onderrug. Ik fiets er inderdaad erg fijn mee, ook door het licht gekromde zitvlak zodat je in een wat meer vaste positie zit. Fiets je al naar tevredenheid met een Fi’zi:k-zadel, dan weet je alvast wat je kunt verwachten met een custom model. Het is wel een hele investering, maar je rijdt dan ook niet op een dertien-in-een-dozijn zadel!