Look staat bekend om zijn eigenzinnigheid. Of vooruitstrevendheid, wat je wilt. Op het gebied van raceframes loopt de Franse fabrikant vaak voor de muziek uit, en door jarenlang zelf carbon te produceren, is er wat dat betreft veel kennis in huis. Sinds twee jaar heeft Look ook een 29-er mountainbikelijn. Ons carbon testmodel is met zijn type-aanduiding 989 het topmodel.

Variabele flex

Kenmerkend voor Look is de semi-geïntegreerde zadelpen, de oversized onderbuis en de bovenbuis die naadloos overloopt in de stuurpen. Deze technieken zie je niet alleen bij de racefietsen, maar ook bij deze 989 XT. Eveneens opmerkelijk is de bolling in de zitbuis, iets wat we eerder al zagen bij het Spaanse merk BH. Hierdoor kan het achterwiel iets naar voren, waardoor het frame zo compact mogelijk kan worden gemaakt. De geïntegreerde zadelpen kende tien jaar geleden een sterke opmars, nu is het systeem zo goed als verdwenen. Reden: het is gewoon niet praktisch. Heb je de pen eenmaal op maat gezaagd, dan kun je het niet meer hoger of lager zetten. Een andere setback behoort ook niet tot de mogelijkheden. Look hanteert een soort light-versie van dit systeem, met alleen een interne klemconstructie. Aan de bovenkant van de pen zit een bout, waarmee je het zadel middels verschillende spacers in stappen van 5 millimeter nog zo’n 3 centimeter hoger kunt zetten. Daarnaast kun je nog kiezen uit drie soorten elastomeer, waarmee je enige flex in de zadelpen kunt aanbrengen. De versnellingskabels lopen intern, de remkabels helaas niet. Voor de trapas is er het BB30-systeem.

1 Oud type derailleur en kabelrouting zorgt voor meer inbouwruimte.

OPBOUW

De 2016-versie van 989 XT, die wij hier testen, heeft nog Taipan-banden van Hutchinson. Het nieuwe model staat op rubber van Continental. De Taipans zijn tubeless ready en 2.1 breed. De vrij grove noppen zijn beperkt in hoogte. Vooral op een harde ondergrond rolt dat prima. Bij rul zand happen ze nogal snel, waardoor je de controle kunt verliezen. Mavic levert de Crossride-wielen voor en achter met een steekas. Dat is mooi, maar Boost-naven ontbreken. Het crankstel is van FSA en voorzien van een 38/24-dubbel. Schakelen gaat met een complete Shimano XT-lijn. Opvallend hierbij is de verouderde voor derailleur. De kabel komt hierbij vanaf de onderkant, wat een vrij fors apparaat vereist. De nieuwe generatie derailleurs met side swing kabelrouting is juist supercompact gebouwd, waardoor ook de achtervork een stukje korter kan. Dit is bij deze Look dus (nog) niet het geval. De RockShox-voorvork verzorgt met een Recon de 100 millimeter veerweg.

2 Onder de aluminium stuurpen ook een rubber voor stuurblokkade.

3 De montage van de remklauw oogt niet erg fraai.

4 Je handen zakken ver door in de foam handvatten. Verbeterpuntje!

ONDERWEG

Gelukkig is de zadelhoogte precies goed voor mij; hoef ik tenminste niet in dat exclusieve frame te zagen. Veel nieuwe bikes hebben een lange bovenbuis en een korte stuurpen. Deze Look niet, dus dat is weer even wennen. De aluminium stuurnok is met 100 millimeter relatief lang en sturen gaat zwaar. Dit zal komen door de combinatie van geometrie en keuze van onderdelen. Demping moet ik vooral uit de banden halen, want de zadelpen geeft ondanks de elastomeer weinig mee – een goede 27,2 millimeter zadelpen veert beter. Als we deze fiets moesten upgraden, dan zouden de banden als eerste aan de beurt zijn: breed en tubeless ready rubber zou de 989 goed doen. Bij stevig aanzetten voelt de fiets strak aan, maar ook wat bonkig, wat op hobbelige ondergrond de acceleratie juist tegenwerkt. Look ziet de 989 XT als een mountainbike voor marathons. Zelf zouden we dat niet adviseren: daarvoor is hij niet comfortabel genoeg.

A Dikke onderbuis.

B Voorderailleur knobbel.

C Elastomeer zou voor meer flex moeten zorgen.

De 989 verdient het om net zo modern te zijn als zijn opvallende uiterlijk