4 januari 2018 | Menno Grootjans

Review: Bulls Harrier 1

Het Duitse Bulls is een kei in het maken van betaalbare racefietsen. Hele volksstammen hebben leren ‘wielrennen’ op een Bulls. De 2018 versie van de Bulls Harrier 1 beloofd ook weer een verkooptopper te worden. Even checken.

7005 aluminium

De meeste opstapracers tussen pakweg 750 en 1200 euro hebben een frame van oversized aluminium. Deze Harrier 1 ook. De ‘1’ impliceert dat er ook een ‘2’ is. Dat klopt: de ‘2’ heeft een Shimano 105 groep. De ‘1’ heeft een 10-speed Tiagra onderdelengroep. Daar verderop meer over. Het frame: oversized 7005 aluminium in combinatie met een nauw aansluitende voorvork van full carbon. De Harrier is voorzien van interne kabels; de derailleurkabels verdwijnen beiden aan de linkerkant van de onderbuis het frame in. Vlak voor het bracket verschijnen ze weer aan de oppervlakte. De kabel van de achterderailleur is geheel afgedicht en loopt aan de onderzijde van de rechter achtervork naar de achteren. Het bracket heeft nog ‘gewoon’ schroefdraad. De staande en liggende vorken zijn ‘bended’, de boven- en onderbuis oversized en deels ‘plat’ geovaliseerd. Er past een 27,2 mm zadelpen in het frame.

Zwart/rood

Gewicht: het frame weegt 1700 gram, de voorvork slechts 380 gram en de torsiestijfheid is met 120 Nm gewoon hoog. Er zijn zes maten. Shimano aandrijving: Tiagra 10-speed groep met 50-34 en 11-32 achter en een ‘custom’ wielset met Mavic CXP Elite velgen en Styxx naven, Bulls stuur, stuurpen, zadelpen, Schwalbe banden en Selle Royal zadel. € 999,- kost de Harrier 1. Compleet weegt onze zwart/rode – er is ook een wit/zwarte- Harrier in een maat 56 9,6 kilo.

Het gevoel van…

Terug naar af. Dat wil zeggen: terug naar het gevoel van je eerste racefiets. Je eerste tweedehandsje. Met een te groot/klein frame, te lange stuurpen en ‘ratelende’ ketting en tandwielen… Nou, dan liever iets doorsparen voor de ‘1’. De nieuwe Shimano Tiagra schakelt goed en snel, de remkracht is prima -vanaf 2018 heeft de Harrier weer gewoon een rem aan de bovenzijde van de achtervork en niet achter het bracket- en de zithouding is gewoon lekker ‘race’. Je zit niet extreem diep omdat de balhoofdbuis met 17 centimeter vrij lang is, de bovenbuis is met 55 centimeter lekker standaard. Op de weg vertaalt zich dit in een strak rijgedrag. Wat je ook wilt: de Harrier volgt je wel. Je handen kun je prima kwijt op het ‘compact’ stuur. Mooi design ook. Lekker zwart met diep rood en ‘black on black’ decals. Ok, heel licht is de Harrier niet, al is de full carbon voorvork wel lekker licht. Dat zorgt voor een iets lichter stuurgedrag dan bij een alu racer met zware voorvork. Eigenlijk hoef je je nergens druk over te maken. Gewoon kilometers maken, maar als je een betrouwbare ‘eerste’ racer zoekt dan is de ‘1’ een goede keuze. Eventuele upgrade: een stel soepele bandjes! De Lugano’s zijn prima, maar mocht je ergens een stel Vittoria’s, Conti’s of Schwalbe One kunnen scoren dan…

In FIETS 1 meer betaalbare racers met Tiagra.
Meer info: www.bulls-bikes.com

 

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds 1643 voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

Geef een reactie

Inloggen