Pakweg een jaar geleden had bijna niemand gehoord van Factor. En als Romain Bardet die naam niet had gegoogeld dan… Een mooi verhaal, of het nou waar is of niet. Feit is dat na het wegvallen van het Duitse Focus als materiaalsponsor voor het Franse AG2R het Britse Factor in het gat sprong.

Het merk bestond al een tijdje toen de Australische ex-prof Baden Cooke in september 2015 Factor Bikes kocht van het vooral in de autosport bekende Beru F1. Dat deed hij samen met de Amerikaan Rob Gitelis, eigenaar van wielenmerk Black Inc en een fabriek in Taiwan. Dat creëerde een uitstekende uitgangspositie voor Factor, omdat het bedrijf nu geen wielen hoefde te kopen, er genoeg eigen fabrieksruimte was, prototypes veel sneller ontwikkeld konden worden en aanpassingen sneller konden worden gedaan. En Cooke zocht ook nog contact met een andere ex-prof, David Millar. Een Engelsman. We noemen deze landen om aan te geven dat Factor echt internationaal is. De babyblauwe Factor-fietsen zijn dit seizoen zeer frequent te zien geweest. Factor voert zes modellen en er is sinds kort een verdeler in de Benelux. Alle modellen vallen in de hogere prijsklasse. De meest spectaculaire is wellicht de aerodynamische One (5499 euro, zie ook Fiets nr. 2-2017). Het meest allround is deze O2, leverbaar in drie kleuren en zeven maten. Deze kost net geen 5000 euro voor frame, zadelpen, stuur en stuurpen.

1 Black Inc-cockpit op de Factor.

2 Rotor 36/52 crankstel en roodwitte KMC-ketting.

3 Uno-velgremmen.

4 Een waar kunststukje.

Uiteraard is de O2 van composiet. Factor noemt het zelf ‘RGi Carbon construction’. Met een tapered balhoofdbuis, Ceramic Speed-lagers, nauw aansluitende voorvork, oversized en sloping bovenbuis, interne wedge zadelpenklem, 27,2 millimeter zadelpen en een slanke staande achtervork. De kabels lopen allemaal binnendoor, het bracket heeft standaard PF 30 Ceramic Speed-lagers. Eerlijk gezegd zie je de hoge verkoopprijs er niet een-tweedrie vanaf.

Technisch gezien: het frame is met een gewicht van krap 800 gram licht. De vork weegt ook maar 300 gram. De meetwaarden laten zien dat Gitelis het bouwen van lichtgewicht carbon volledig onder de knie heeft. Optisch valt deze O2 wél op: geen mechanische of elektronische groep, maar de door olie voortgestuwde Rotor Uno 11-speed groep. Met hydraulische velgremmen en voor- en achterderailleur. En van een absolute schoonheid voor wie van industrieel design houdt.

Een heerlijke fiets. Licht, zeer reactief en ja, als we tijd hadden zouden we alvast een trainingskamp opslaan op hoogte. Alvast wat basiskilometers maken voor 2018. Een echt klimmertje. Wat de Uno betreft, is het alsof je van Shimano op SRAM. Je moet even doordrukken, aanvoelen wanneer de ketting op het volgende kransje ligt. Dat gaat net wat minder snel dan bij Shimano – maar het gaat prima. De Rotor Uno past prima bij deze Factor. Een tweede zal je niet zo snel op het fietspad tegenkomen. Of het moeten Romain en zijn ploegmaten zijn.

VAN EEN ABSOLUTE SCHOONHEID VOOR WIE VAN INDUSTRIEEL DESIGN HOUDT

A Olieleidingen
B Snelspanners
C Black Inc onderdelen