19 december 2017 | Edwin Haan

Geen zin in poetsen? Geef je fiets een hydrofobe coating!

Ik ken weinig mensen die het leuk vinden om na een lekkere fietstocht nog een uur de prut tussen de spaken vandaan te poetsen. Zelf ben ik daar ook bepaald geen fan van. Proteam Bicycle Care heeft daar, naar eigen zeggen, een oplossing voor. Je snapt dat ik daar wel eens bewijs voor wilde zien.

Hydrofoob?

De oplossing? Een hydrofobe coating! Daarmee maak je jouw fiets water- en vuilafstotend. Het werkt als een waxlaag, maar blijft veel langer zitten. Het zorgt er niet alleen voor dat vuil niet kan hechten, maar ook dat je lak langer goed blijft. Eigenaar Ron Lute komt uit de auto-industrie. Daar werkte hij al jaren met middelen om autolak te onderhouden en beschermen. Als fervent fietser bedacht hij dat die mooie coatings ook best wel eens geschikt zouden konden zijn voor zijn eigen fietsen. Het bleek goed te werken en zo ontstond zijn bedrijf, Proteam Bicycle Care.

Ron liet een speciale coating maken die heel dun op de lak van je fiets en alle onderdelen (behalve de ketting) gaat en daar in en op de poriën van de lak kruipt. Het is een vloeistof op basis van siliciumdioxide. Een beproefd recept om materialen waterafstotend te krijgen. De contacthoek die het water met het oppervlak maakt verandert, waardoor water er op blijft liggen als druppels en er snel afglijdt. Mocht je zin hebben om wat te Googlen naar de techniek hierachter, het gaat om beading en sheeting eigenschappen. Een hightech middeltje dat heel lowtech opgebracht kan worden. Want met een paar druppels op een wattenschijfje wrijf je de coating zo op je fiets. Een flesje van slechts 15 ml is genoeg voor een complete fiets….inclusief de wielen!

Eerst ontvetten

Hoe dan?

Mooi verhaal, maar hoe werkt het in de praktijk? Je kunt alles zelf doen. Het begint allemaal met een superschone en ontvette fiets. Het stappenplan ziet er als volgt uit.

  • Fiets heel goed schoonmaken
  • Ontvetten
  • Coating opbrengen
  • Uitpoetsen
  • Lagen drogen (eventueel met infrarood lamp)
  • Meer fietsen en minder poetsen

Je hebt daarvoor natuurlijk de juiste materialen nodig. Die verkoopt Ron in zijn shop. In een pakket zit alles wat je nodig hebt om één fiets te behandelen. Ontvetter, coating, shampoo, handschoenen, twee microvezel doeken en wattenschijfjes. Zo’n setje kost € 59,95. Misschien niet goedkoop maar het blijft lang zitten en levert je onbetaalbare extra fietstijd op 😉

Ik ging naar de werkplaats van Ron in Limmen waar hij me niet alleen de werking uitlegde, maar ook gelijk mijn fiets en een nieuwe Merida met matte lak onder handen nam. Als je het niet ziet zitten om er zelf mee aan de slag te gaan kun je het werk uitbesteden aan de expert. Hij brengt de coating aan met airbrush, de prijs is dan afhankelijk van de staat waarin je hem aanlevert. Een nieuwe fiets behandelen gaat 100 euro kosten. Ron gebruikt een warme infrarood lamp op de coating te laten drogen. In het korte stukje video hieronder zie je hoe het aanbrengen met airbrush in z’n werk gaat.

Praktijk

Dan de praktijk. De Merida kwam net uit de showroom. Die was dus al lekker schoon. Ron doet wat folie over de ketting zodat je niet per ongeluk tijdens het poetsen vet van de ketting op het frame doet en ontvet vervolgens de complete fiets. Daarna wordt met de airbrush gelijkmatig een heel dun laagje coating opgebracht. Ook op alle onderdelen. Stuur, stuurpen, zadelpen, naven, spaken, velgen, niets wordt overgeslagen. De coating wordt daarna uitgewreven met een doek en moet minimaal 12 uur drogen. En je mag hem na behandeling de eerste 72 uur niet wassen. De matte lak bleef prachtig mat. De glanzende lak op mijn eigen fiets voelde na de behandeling gladder aan. Wat gelijk opvalt is dat water nu als pareltjes op de lak zit, alsof de fiets net in de wax is gezet. Na een hele smerige rit in natte pekelresten zette ik de tuinslang op standje sloom op de fiets en het vuil spoelde er echt vanaf alsof het bang voor me was. Ook in die vervelende hoekjes achter het bracket blijft niets achter. Ik heb gezien hoe weinig coating er gebruikt wordt en ben verbaasd over hoe goed het werkt.

De expert doet t met airbrush

Levensduur

Dan de hamvraag….hoelang werkt het? Geen idee. Ron durft ook geen tijd te noemen. Maar uit ervaring weet hij dat 2 jaar geen uitzondering is. Alles afhankelijk van hoe schoon en goed ontvet de fiets was bij het aanbrengen, hoevaak je je fiets wast, hoe goed je het reguliere onderhoud van de lak doet, enzovoort, enzovoort.

Wat in ieder geval erg helpt is om eens per maand (als je een paar ritjes per week doet) de fiets te wassen met de meegeleverde shampoo. Die ondersteunt de coating. Gebruik in ieder geval nooit Dreft of iets dergelijks. Dat is volgens Ron funest voor je lak, want veel te agressief. Ik kom er over een poosje nog wel eens op terug, ga nu nog even fietsen op mijn mooie schone fiets 🙂

Meer info: proteambicyclecare.com

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

3 reacties op “Geen zin in poetsen? Geef je fiets een hydrofobe coating!

  • Slijtage-delen niet behandelen (los van zachte delen). Remvlakken van je velgen dus niet, je aandrijving dus niet (ketting, cassette). Crank-spider wel, wellicht nog net wel de kettingbladen.
    Voor de rest dus frame+voorvork, stuur (+pen), zadelpen, naven, spaken, velgen (ex. remvlak), remdelen (ex. blokjes), derailleurs (ex. ingevette delen). O … je inbusschroefjes incl. de binnenkant!

  • Hoe zit het remmen met je rem oppervlak van je velgrem of schijfrem met siliconen achtige coating?
    En wat met het inspuiten van ontvetter voor je cassette te reinigen met wassen als die vet en vuil is geworden, Is dan ook het middel verdwenen?

Geef een reactie

Inloggen