Fietskleding merk ZAES wordt overgenomen door AGU. Dat maakte oprichter en directeur Pascal Vergeer bekend.

Vergeer had aan het strand van Noordwijkerhout klanten en zakenrelaties uitgenodigd om het 15-jarig bestaan van ZAES te vieren. Zoals past bij een jubileum verhaalde hij de geschiedenis van zijn bedrijf, hoe hij tijdens zijn eigen sportloopbaan en daarna altijd door sportkleding gefascineerd was geweest. Toen hij overschakelde naar de toekomst van ZAES kwam de verrassing: het merk houdt op te bestaan en gaat op in AGU.

ZAES was de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijke speler in de team- en clubkledingmarkt, maar was in vergelijking tot de grote fietskledingmerken nog altijd een kleintje. Dat zette een rem op de ontwikkeling, want wie klein is krijgt minder gedaan bij kledingproducenten.

Daartegenover stond AGU, een bedrijf dat veel groter is dan ZAES, maar de laatste jaren de aansluiting heeft gemist in het clubkledingsegment. Het imago van AGU was niet al te best meer. Volgens eigen cijfers kent 80 procent van de fietsende Nederlanders het en heeft de helft iets van AGU in de kast hangen, maar het is voor veel mensen een merk van vroeger. Een tikkeltje oubollig. Björn Jeurissen, sinds 1 januari directeur bij AGU, erkent dat. ‘Er zit een laagje stof op, maar ik ben druk bezig om het eraf te blazen.’

Intern keken ze in Alkmaar met bewondering naar ZAES, dat in relatief korte tijd een bekende naam in het schaats- en wielerpeloton was geworden. Tegelijkertijd had AGU, dat tussen 1996 en 2012 de kleding voor de Rabobank-ploeg verzorgde, terrein moeten prijsgeven.

Toen beide directeuren via oud-veldrijder en mountainbiker Thijs Al met elkaar in gesprek waren geraakt, zagen ze al snel voordelen van een samenwerking. ZAES kan zijn activiteiten uitbouwen en verbeteren, AGU kan het belegen imago afschudden.

Afgelopen maanden kwamen de bedrijven tot een akkoord voor de overname. ZAES wordt als het ware ingekapseld door AGU. Jeurissen: ‘Dat is wat ik meteen tegen Pascal heb gezegd: blijf vooral doen wat je deed, we willen het succes groter en breder maken en naar meer landen brengen. We willen dat collectie, kwaliteit, prijs en sponsoring, alles wat Pascal en zijn team gedaan hebben, doorzetten.’ Alle werknemers verhuizen van Noordwijk mee naar Alkmaar. Ook Vergeer gaat mee, hij gaat bij AGU de teamkledingafdeling leiden.

Het is een win-winsituatie benadrukken beide directeuren. Vergeer: ‘We kunnen onze klanten zo veel meer brengen.’ Met het grote AGU achter zich kan hij zijn producten sneller leveren, een bredere collectie voeren en komt er ruimte voor marketing. Dat was de afgelopen jaren een ondergeschoven kindje. ‘We deden dat er allemaal een beetje bij.’ De schaalvergroting is ook belangrijk voor de kosten. ‘We gaan niet duurder worden’, belooft Vergeer.

Voor AGU is de overname van ZAES ook belangrijk omdat het bedrijf zo voet aan de grond krijgt in de schaatssport. ‘Dat is een belangrijk deel van de samenwerking met ZAES’, zegt Jeurissen.

In de komende jaren verdwijnt ZAES langzaam uit het peloton. Pas als er nieuwe contracten worden gesloten bij clubs zal het AGU-logo gebruikt worden gebruikt. Bij de gesponsorde teams zal dat onmiddellijk gebeuren. Het eerst zal dat te zien zijn bij de schaatsmarathons. Vergeer: ‘Vanaf 1 januari rijden de marathonschaatsers van Okay Fashion allemaal met AGU op het pak.’