3 december 2017 | Menno Grootjans

B’Twin: sport voor iedereen

Als ‘echte fietsliefhebber’ loop je de Decathlon eigenlijk alleen binnen als je een betaalbare tent, een goed ondershirt of wielerkleding wil kopen voor je zoon of dochter als die begint met fietsen. ‘Echte liefhebber’? Klinkt zeer snobistisch. Decathlon is daar ook niet 1, 2, 3 op ingericht. Het wil de sport voor iedereen toegankelijk maken. Punt. En dus ook wielersport.

B’Twin

Dat wil dan weer niet zeggen dat de Fransen zo goedkoop mogelijk haar spullen ontwikkelen en produceren. Nee, geen container werk. Voor de fietsen heeft Decathlon een aparte vestiging in Lille. B’Twin village. Een megavestiging van Decathlon, bestaande uit een winkel, een testbaan, squashbanen, sportschool en een fabrieksgedeelte. Decathlon voert onder andere 70 damesfietsen, 18 mountainbikes, 9 ebikes en 45 racefietsen.

B’Twin Village

De racefietsen en mountainbikes vallen dan weer onder het label B’Twin en Rockrider. En daarvan worden dan weer zo’n 20 tot 30 modellen ontwikkeld en geproduceerd in Lille. Modellen van krap 300 euro tot een bedrag van ruim 3000 euro. 4 miljoen fietsen per jaar worden er gemaakt, 163.000 daarvan in Lille. Frames van staal, aluminium en carbon. De productie van deze frames vindt plaats in het Verre Oosten. Het design en de controle in Lille, het ‘on road’ testen in Frankrijk en Vlaanderen. De aluminium frames worden in Lille gespoten, de carbon frames elders. Decathlon heeft ook productiefaciliteiten in Roemenië, voorraad wordt er gehouden in Lille en net over de grens in België.

Aangezien er in Lille vijftig fietsen per uur geproduceerd worden -dat wil zeggen: van een los frame tot een complete fiets- is er een strak schema. De werknemers rouleren en moeten ‘blindelings’ een fiets kunnen monteren; daartoe zijn er per fiets bakken met alle benodigde onderdelen. Decathlon gebruikt veel eigen onderdelen: sturen, stuurpennen, zadelpennen en wielen aangevuld met -vooral- Shimano (race en MTB), SRAM (vooral MTB), Fi’z:ik, Deda, Mavic en Hutchinson. Er is een voorraad hal met minimaal 6000 modellen op voorraad om de drukste tijden in het jaar op te vangen. Tussen maart en augustus is het hoogseizoen. Vast zijn er 167 man/vrouw aan het werk, aangevuld met 30 tijdelijke krachten tot zo’n 250.

Nog wielen nodig?

Knutselen

Naast het noeste ‘handarbeid’ is er in Lille ook zoiets als een ‘Industrial prototype workshop’ en een Tech Lab. In de ‘workshop’ wordt veel geknutseld. Zagen, lassen, sleutelen, dat werk. Veel prototypes ook. Aan racefietsen en mountainbikes, maar ook aan kinderfietsen en stepjes. En er is een aparte 3D afdeling. Met verschillende soorten ‘printers’. Ja, er kan een productie full suspension MTB frame 3D gemaakt worden, maar dat kost op dit moment nog ruim 30.000 euro. Dus is een gelast alu of composiet frame nu nog economischer. 3D wordt nu vooral ingezet om prototypes te maken en slimme oplossingen voor in de productie. Zo is er een composiet kapje ‘ge3Deed’ waarmee de montage van een klem van een stuur sneller kan. De vier boutjes vallen in vier gaten, de klem past op de stuurpen en zo win je 13 seconden bij de montage… 13 seconden lijkt niet veel, maar dat X 50 fietsen per uur…

Testbank in het Test Lab

In de workshop worden ook de decals van de fietsen ontworpen en uitgeprobeerd. Mooi? Dat is zeer subjectief. Opvallend is het wel. Zo wordt de helderblauwe lak van de duurdere racers wordt aangevuld met ‘shiny’ rood/roze accenten en witte en zwarte decals. De MTB’s zijn net wat minder ‘flashy’. Fietswielen van vrijwel alle type tweewielers worden -naast een deel ingekocht- ook zelf ontwikkeld en uitgeprobeerd in de workshop. Getest wordt er volop in het Tech lab. Decathlon houdt ISO normen aan, maar gaat daar graag nog overheen. En probeert ook verbeteringen toe te passen. Bij een fiets zijn vaste normen, maar voor bijvoorbeeld stepjes (big business wereldwijd) is dat nog wat minder vastomlijnd. Decathlon maakt dan ook deel uit van commissies waar Europese normen worden vastgesteld. Er is ook een gedeelte waar eventuele onvolkomenheden zoals breuken en scheuren gecheckt worden. En ja, ook van fietsframes, maar ook van -alweer- de stepjes, schaatsen en fitness apparatuur.

Sport voor iedereen

Wat leren we hier nu van? De fietsen die Decathlon aanbiedt beginnen bij nog geen 200 euro. Dat is gewoon goedkoop; zeker in vergelijking met andere merken. Decathlon fietsen zijn alleen te koop in de Decathlon vestigingen en zijn daarnaast online te bestellen -en af te halen bij een winkel. Volgens eigen zeggen produceert Decathlon 4 miljoen fietsen per jaar. Dat stelt de Fransen dus ook in staat om zo slim mogelijk te in te kopen en te produceren. Prima. Want de missie van Decathlon is nu eenmaal sport voor iedereen toegankelijk maken. Wat ‘ze’ in Lille doen wijkt niet af van wat er bij pakweg Trek, Canyon en Pinarello plaatsvindt: vol overgave wordt er gewerkt aan nieuwe en betere producten. Die, inderdaad,  bedoeld zijn voor mensen die graag (willen beginnen met) sporten. En voor snobs? Check de Ultra 940 CF (carbon, Dura-Ace en Zipp 303) en de 740 CF Team Editie (carbon, Ultegra Di2 en Cosmic C40).
Decathlon.nl

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds 1643 voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

2 reacties op “B’Twin: sport voor iedereen

Geef een reactie

Inloggen