Een wielset met zwarte remvlakken ziet er erg lekker profi uit. Maar dan kom je al snel uit bij een model met carbon velgen, en dat zie je terug in de prijs. Steeds meer wielfabrikanten geven nu ook hun aluminium velgen een zwarte coating, maar we hebben gemerkt dat die in veel gevallen best snel wegslijt.

Een set die zich vooralsnog kranig weert, komt van DT Swiss. De zwarte coating van de vorig jaar geïntroduceerde PR 1400 DICUT lijkt slijtvast, zo constateren we na een intensieve testperiode onder verschillende omstandigheden. Het Zwitserse merk koos voor een oxide bewerking. Voor een optimale remwerking krijg je er speciale blokken bij. Onder droge omstandigheden remmen die meer dan goed, en de slijtage blijft binnen de perken. Vergelijken we de blokken en velgen met het Mavic Ksyrium Exalith-systeem, dan werkt die laatste vooral in de regen beter, met dank aan de speciale structuur op de remvlakken.

De DT Swiss-velgen zijn geschikt voor tubeless ready banden. Hiervoor is tape in de velg geplakt en krijg je er tubeless ventielen bij. Het monteren gaat trouwens wel iets anders dan je waarschijnlijk gewend bent. De snelspanner heeft geen hevel, maar een draaisluiting. Dit systeem past DT Swiss al jaren toe en het werkt meer dan goed, het is alleen even wennen. Met een totaalgewicht van een kleine 1500 gram (zonder snelspanners) zouden deze wielen een prima alternatief kunnen zijn voor het setje dat standaard is meegeleverd bij je nieuwe fiets. Zo kun je hem in één klap een heleboel onsjes laten afvallen. Het lage gewicht merk je goed vooral bij het aanzetten. Je schiet namelijk vooruit! De PR 1400 Dicut biedt kortom een mooie balans tussen laag gewicht, goede looks en nette afwerking.

Tekst: Mathijs Wagenaar / Beeld: Bianca Nijenhuis

Fiets Testrapport

DT Swiss PR1400 DiCut Oxic, € 998,-
Fucntionaliteit: 8
Prijs/Kwaliteit: 7