12 oktober 2017 | Michael Kerkhof

Zo kom je de winter door! (1)

Nu het tegen het einde van het fietsseizoen loopt, is het goed om je training voor de winter te plannen, zodat je straks weer optimaal voorbereid bent om een succesvol volgend seizoen te hebben. Een bekende uitdrukking is dat de basis van een goed fietsseizoen wordt gelegd in de winter. Maar wat moet je doen om fit uit de winter te komen? Wij zetten de belangrijkste punten in drie delen voor je op een rijtje. Vandaag deel 1: Alcohol en sport.

Alcohol en sport

Bij de profs, amateurs en cyclosportieve renners loopt het seizoen begin oktober ten einde. Gewoonlijk volgt er dan een onderbreking van de training van twee tot maximaal drie weken. In deze periode blijven de sporters actief, maar er wordt niet gericht getraind. Een strandvakantie van drie weken met alleen maar zonnen, eten, drinken en feesten met overvloedige alcoholische drank in de avond is funest. Alcohol is sowieso veel schadelijker voor de gezondheid dan over het algemeen wordt gedacht. En dan maakt het niet eens uit of je de alcohol nuttigt via één keer (binge) drinken in de week of elke dag een paar glazen.

Enkele goede drinkpartijen kunnen maandenlang negatieve effecten hebben op het functioneren van de hersenen, maar ook op fysieke eigenschappen. Op korte termijn zijn de negatieve effecten van het gebruik van alcohol een verminderd herstelvermogen en minder goede afbraak van melkzuur, omdat de lever de voorkeur geeft aan het afbreken van alcohol boven de afbraak van melkzuur. Er is extra vochtverlies, wat een remming geeft op het spierherstel, en verder heb je extra suikers nodig om de alcohol te kunnen afbreken. Deze suikers zijn niet beschikbaar voor de sportieve prestaties. Alcohol en sport gaan dus heel slecht samen, ook als je bijvoorbeeld net hebt gekwalificeerd voor de finale van de Olympische Spelen…

Minder kracht

In een recent onderzoek onder leiding van Matthew J. Barnes (Sports Medicine, juni 2014) werd gekeken naar de invloed van alcohol op verschillende vormen van spiercontracties bij krachttraining. In de studie gaf Barnes de proefpersonen 1 gram per kilogram lichaamsgewicht aan alcohol of een even groot volume drank maar dan zonder alcohol. De drankjes werden geconsumeerd 30 minuten na het voltooien van 300 herhalingen. 36 uur en 60 uur later werden de sporters getest. Het bleek dat de afname in kracht 22 procent was bij isometrische contracties (maximale kracht leveren terwijl de spier even lang blijft, zoals bij het duwen tegen een muur), 12 procent bij concentrische contracties (maximale kracht leveren terwijl de spier zich verkort, zoals bij het optillen van een gewicht) en 15 procent bij excentrische contracties (maximale kracht leveren terwijl de spier langer wordt, zoals bij het gecontroleerd laten zakken van een gewicht).

Tekst: Adrie van Diemen

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

2 reacties op “Zo kom je de winter door! (1)

Geef een reactie

Inloggen