Met zijn dunne buizen en typische vorm oogt de Pilot Primum precies zoals je dat van een titanium MTB-frame verwacht. Ook deze fiets met Brabantse roots kun je geheel naar wens laten opbouwen. Pilot heeft zeven standaard frames, maar voor een meerprijs van 250 euro kun je de fiets op maat laten maken.

Tekst: Mathijs Wagenaar, beeld: Bianca Nijenhuis

HET FRAME

Het frame mag er dan traditioneel uitzien, er zijn wel degelijk modernere technieken op toegepast. De kabels lopen deels intern en het pressfit bracket is een oversized PF30-model. Je hebt dus alle vrijheid bij het kiezen van het type crankstel. De achtervork is traditioneel. Dus geen Boost, maar een 142×12 millimeter steekas voor de achternaaf. Ook is er geen direct mount voor de achterderailleur. De ruimte tussen de buitenband en het frame is voldoende voor een 2,25 inch band. Qua balhoofd is er een tapered model toegepast, waarbij de vorkbuis verloopt van 1½ inch naar 1 ⅛ inch. Om gewicht te besparen is de balhoofdbuis extra dun gemaakt. Zo dun zelfs dat het onderste balhoofdschaal iets over het frame uitsteekt.

 OPBOUWKEUZE

Onze testfiets is uitgevoerd met de populaire Shimano XT-groep in 2×11 uitvoering – een set-up met 1×11 is ook mogelijk. Qua opbouwdelen zien we delen van Fouriers. Vreemd is dat niet: Pilot is distributeur van dit onderdelenmerk. Wielen zijn de X 1700’s van DT Swiss, en de vering wordt verzorgd door de FOX F32 Fit 4 Factory. Deze heeft zogenaamde Kashima-coating, die niet alleen strak oogt, maar ook zorgt voor een soepel aanvoelende vering. Er zit helaas geen lockout op het stuur. Vanaf de bovenkant van de vork is hij in drie standen in te stellen: open, half open en geheel gelockt.

De oranje ESI-grips passen mooi bij de oranje decals van de voorvork. De Rocket Ron’s 2,25 inch tubeless banden besparen een hoop grammen.

Kabels intern: oogt netjes, maar ze resoneren wel. Fixeren moet dit ten voorkomen.

Genoeg ruimte voor 2,25 inch banden. Iets breder kan, maar raden we af.

BB30: maximale vrijheid om je type crankstel te kiezen.

Extra versteviging voor de remklauw.

Subtiel klein achterpat.

Side Swing: dat is subliem schakelen

DE TRAILS OP

De fiets is lekker wendbaar en sturen gaat licht. Dat hij minder flitsend aanvoelt dan een moderne carbon 29-er, zal deels komen door het ontbreken van Boost – dit heeft immers grote invloed op de stijfheid van de wielen. Het Selle Italia-zadel ondersteunt goed en laat zich prettig afstellen op de Fourierszadelpen. Nu we het toch over die aluminium pen hebben: deze is wel erg stijf. De zadelpenklem is voorzien van een dubbel klemsysteem. Beetje slordig is dat de bouten een stukje uitsteken. Schakelen en remmen gaat snel en je hebt veel controle. Wel horen we een vreemd geluid als we op vlakke ondergrond rijden. Er resoneert iets in het frame, wat lijkt te komen door de interne bekabeling. De interne kabelgoten zijn goed gesloten, zodat hierdoor geen prut in het frame kan komen.

A Side Swing voor-derailleur met klemband. Fiets je 1×11, dan ziet je frame er lekker clean uit.
B De zadelpen van Fouriers is wel erg stijf, graag een model met meer flex.
C Rocket Rons rollen lekker licht, zijn simpel tubeless te maken en bieden veel grip.