Van de Klimclassic tot de Classico Boretti, toertochten komen steeds vaker in handen van grote evenementenbureaus. Kleine organisatoren verdwijnen.

Je hebt het als fietser misschien niet snel in de gaten. Maar of je nu meedoet aan de Marmotte, de Ronde van Vlaanderen, de Klimclassic of Drenthe’s Mooiste: de organisator achter deze evenementen is dezelfde. Het Belgische Golazo is door een aantal overnames in enkele jaren tijd uitgegroeid tot een van de grootste organisatoren van fiets- en hardloopevenementen ter wereld. Onder de noemer We Are Cycling is het bedrijf actief in zes landen.

 Iedereen blij?

“Schaalvergroting heeft voordelen voor zowel de deelnemers als de organisator”, stelt Dimitri Bonthuis van Golazo Nederland. “Volledig uitgepijlde routes, goede verzorging onderweg, een leuk evenemententerrein en veel aandacht voor veiligheid, dat is wat je bij ons krijgt. Heb je eenmaal aan een evenement van ons meegedaan, dan weet je dat je tijdens andere evenementen hetzelfde serviceniveau kunt verwachten.”

“Voor organisatoren is het makkelijker om sponsors meerdere evenementen tegelijk aan te bieden”, zegt Ed Hasselman van NL Tour Rides. Hij heeft met onder meer de Gran Fondo Rosa en de King’s Ride dit jaar zestien tochten op de kalender staan. “Als sponsor wil je niet slechts één dag zichtbaar zijn. Door op verschillende evenementen aanwezig te zijn, kunnen ze een betere band met hun klanten opbouwen.” Limburgs Mooiste is een van de grote evenementen die nog zelfstandig is.

‘Voor organisatoren is het makkelijker om sponsors meerdere evenementen tegelijk aan te bieden’

“We zijn op tijd geprofessionaliseerd”, aldus Jesse Linssen van de organiserende stichting Grand Ballon. “Met zo’n vijftienduizend deelnemers per jaar zijn we een kerngezonde organisatie. Kleinere organisatoren hebben het een stuk moeilijker. Dat zien we zelf ook met het tweede evenement dat we sinds vorig jaar organiseren. Grenslands Mooiste heeft denk ik een paar jaar nodig om break-even te draaien. Daarvoor is een minimumaantal deelnemers vereist.”

Vrijwilligers

“Het organiseren van evenementen is de laatste jaren complexer geworden”, zegt Bonthuis. “Gemeenten vragen om steeds meer maatregelen als het gaat om bijvoorbeeld veiligheid. Je hebt het dan over de inzet van verkeersregelaars. Ook de aanvraag van vergunningen vergt tijd. Je bent als grote organisator dan in het voordeel omdat we mensen op kantoor hebben zitten voor wie dat hun dagelijks werk is.” Hasselman verwacht niet dat er straks alleen maar toertochten zijn die door evenementenbureaus worden georganiseerd. “Vrijwilligers blijven altijd bestaan. Je krijgt denk ik meer een tweedeling van tochten. Enerzijds de tochten van 2 tot 10 euro, die door verenigingen worden georganiseerd. Aan de andere kant krijg je tochten die wat duurder zijn, maar met een uitgebreid pakket aan service: ravitaillering, bezemwagen, goed uitgepijld en vertier na afloop.”

Ook Bonthuis denkt dat de toertochten die door vrijwilligers worden georganiseerd blijven voortbestaan. “Vaak zijn dit prima georganiseerde evenementen. Toch wordt er in een vrijwilligersorganisatie op een gegeven moment de vraag gesteld: hebben we er alle moeite nog wel voor over?”

Limburgs Mooiste verwacht in ieder geval nog lang als zelfstandige organisatie door te gaan. “Natuurlijk hebben we weleens een aanbod gekregen om overgenomen te worden. Maar dat willen we niet. We zijn daarvoor te veel verbonden met het Limburgse verenigingsleven. Wij betalen alle medewerkers een vergoeding die ten goede komt aan hun vereniging. Van harmonieorkest tot carnavalsvereniging, ze staan te popelen om ons elk jaar te helpen.”