We testten negen schijfremwielen en gingen op zoek naar de ideale upgrade voor ieder type fietser. Of je nu een lichte, snelle of sterke wielset wilt, dit zijn de opties.

Schijfremmen zijn afkomstig uit het mountainbiken, maar worden inmiddels op veel soorten fietsen gemonteerd. Racefietsen, cyclocrossfietsen, gravelracers en zelfs aerofietsen: fabrikanten hebben stuk voor stuk modellen die beschikken over deze consistente en krachtige remmen. De introductie van de schijfremmen bracht de nodige controverse met zich mee, maar inmiddels zijn de kinderziektes verholpen en is de kwaliteit van de meeste schijfremframes indrukwekkend. Het enige wat nog wel eens te wensen overlaat, zijn de wielen. Daarom hebben wij een aantal van de beste beschikbare wielsets uitgebreid getest.

We nemen in deze test negen wielsets onder de loep. Deze bleven over na het beoordelen van talloze op de markt verkrijgbare wielen. We reden op alle wielsets van een bepaald merk en kozen op basis van die ervaring de set die de fabrikant in de test mocht vertegenwoordigen. Natuurlijk maakten we aantekeningen van de ‘afvallers’ van bepaalde merken, en namen ook die mee in de beoordeling, zodat je beter kunt bepalen welk model het beste bij jou past.

Om de test zo nauwkeurig en correct mogelijk te laten verlopen, testten we elke wielset op dezelfde fietsen. We gebruikten Schwalbe G-One Speed 30 millimeter banden, voorzagen tubeless banden van 4,8 bar aan druk en hanteerden dezelfde hoeveelheid van hetzelfde afdichtingsmiddel in elke band.

Na die voorbereiding en het verzamelen van zoveel mogelijk gegevens zoals de spaakspanning, gingen we op pad over steeds dezelfde wegen. Slecht asfalt, kasseien en cyclocrossachtige terreinen: alles kwam voorbij. Daarbij onderwierpen we de wielen aan zoveel mogelijk verschillende weersomstandigheden, en testten we ze zo lang mogelijk. De feedback van onze ervaren testrijders in combinatie met analyse na de rit zullen je helpen bij het vinden van de wielset die het beste bij jou past.

Waar hebben we op gelet?

1 Velgvorm

Voor deze test selecteerden we wielen met velghoogtes van tussen de 25 en 45 millimeter, omdat die over het algemeen de beste balans garanderen tussen laag gewicht, aerodynamica en gebruiksgemak.

2 Tubeless Ready

Is een wielset tubeless ready of niet? Tubeless rijden is – vanwege de lekdichtende eigenschap – een goed idee bij het fietsen op slechte wegen waar de impact op de banden groot is. Je kunt ze met een lagere bandendruk berijden voor meer grip en comfort.

3 Naven

De naven zijn het bevestigingspunt van de spaken. Ze huisvesten ook de lagers en beschermende afdichtingen die cruciaal zijn voor de levensduur.

4 Remschijf

De meeste wielen maken gebruik van zes kleine Torx-bouten om de remschijf aan het wiel te bevestigen. Shimano, DT Swiss en Hunt gebruiken een ‘Centerlock’-systeem, waarbij de remschijf middels een borgring aan de wielas wordt bevestigd.

5 Assen

Sommige schijfremfietsen maken gebruik van conventionele snelspanners, maar de meerderheid beschikt over modernere en stijvere steekassen.

6 Aangrijpingspunt

Dit cijfer refereert aan de maximale rotatie van het wiel (in graden) alvorens de krachtoverbrenging plaatsvindt.

PRIME RP-38 CLINCHER DISC

OORDEEL: 8
PRIJS: €899,99
GEWICHT: 1510 gram
BREEDTE: 16/23 millimeter
AANGRIJPING: 13 graden

Prime is de nieuwe merknaam van de wielsets van onlinewinkel Chain Reaction/Wiggle. Deze wielset – een tubeless ready lichtgewicht – kenmerkt zich door een concurrende prijs, is geschikt voor verschillende types assen en smallere banden. Ze worden geleverd met snelspanners, 12 en 15 millimeter voorwieladapters en 135 millimeter snelspanners of 142×12 millimeter achterassen. Ze worden tubeless ready en met ventielen geleverd. De goed gevormde ventielzitting zorgt voor een solide externe afdichting. De velgbreedte van 16 millimeter is het geschiktst voor 23 of 25 millimeter banden, maar ook 30 millimeter is mogelijk. De aangrijping van de body is ietwat traag, maar de wielen zijn licht genoeg om lekker aan te voelen en dankzij de Sapim CX Ray-spaken kom je met deze handgemaakte wielset niet voor verrassingen te staan. We kwamen een paar duizend testkilometers onder verschillende weersomstandigheden probleemloos door en ondervonden daarbij ook geen problemen met de remschijven. Vervangbare lagers en externe spaaknippels staan bovendien garant voor eenvoudig onderhoud.

+ prima geprijsd, geschikt voor verschillende types assen
enigszins trage aangrijping

SCOPE R4C SIC

OORDEEL: 7
PRIJS: €1398,00
GEWICHT: 1510 gram
BREEDTE: 16/23 millimeter
AANGRIJPING: 13 graden

De nieuwe disc wielset van het Nederlandse Scope is een uiterst solide en tubeless ready optie voor de wat zwaardere en sterke rijders. Het reeds gemonteerde blauwe velglint, ventielen en een goed gevormd velgbed garanderen een eenvoudige tubeless set-up. Hoewel de wielen geoptimaliseerd zijn voor 25 millimeter banden, zijn ze ook prima voor 28 en 30 millimeter banden. Zowel de lay-up als de 45 millimeter R4C velg (ook beschikbaar in 30 en 55 millimeter) zijn ontwikkeld in samenwerking met een aantal Nederlandse technische universiteiten. Het resultaat: een robuust wiel dat neutraal aanvoelt, maar wel degelijk een aerodynamisch voordeel oplevert onder veel verschillende windrichtingen en krachten. De straightpull (recht spaken) naafflenzen zorgen voor maximale stijfheid en precisie. Hoe hard we ook door de bochten gingen of op de pedalen trapten: de Scopes gaven nooit een onzeker gevoel. Het 6-pallen systeem van de body vrijloop is snel en solide, al kan je het gewicht van de wielen voelen op een steile helling of als je op snelheid probeert te komen. De naven zijn geschikt voor meerdere types assen en de wielset is verkrijgbaar in zwart, wit en grijs.

+ eenvoudig tubeless te maken
kunnen bergop zwaar aanvoelen

DT SWISS RC28 SPLINE C DB

OORDEEL: 7
PRIJS: €1269,60
GEWICHT: 1350 gram
BREEDTE: 14/20,5 mm
AANGRIJPING: 20 graden

Met een gewicht van 1350 gram (inclusief tape en ventiel) zijn de DT Swiss-wielen ultralicht. De stijve Spline-constructie zorgt voor een direct gevoel en geweldige acceleratie. De velgbreedte van 14 millimeter is geschikt voor 25 millimeter banden of nog smallere rubbers, en dat helpt niet bij ruwe tochten en kan comfort en grip ondermijnen. Ook is er nauwelijks sprake van aerodynamisch voordeel. De wielen hebben een strakke pasvorm voor tubeless banden, maar als ze eenmaal zitten, is lekvrije montage verzekerd. En het moet gezegd: na twee jaar fietsen op allerlei soorten terrein is onze set op wat ruwe naaflagers na nog onaangetast. Het aangrijpen van de vrijloopnaven is vrij langzaam als je uit het zadel aanzet, maar je kunt de palletjes in de vrijloopnaaf altijd vervangen door exemplaren die sneller reageren. De wielen zijn converteerbaar tot allerlei soorten assen (en SRAM XD). Gezien de prestatie en duurzaamheid is de prijs uitstekend.

+ geweldige acceleratie, duurzaam
trage aangrijping vrijloopnaven

MAVIC KSYRIUM PRO CARBON SL C DISC WTS

OORDEEL: 7
PRIJS: €1975,00
GEWICHT: 1510 gram
BREEDTE: 16/24 millimeter
AANGRIJPING: 9 graden

De nieuwe carbon disc wielen van Mavic zijn responsief en betrouwbaar. De gekrulde lip en disc specifieke velgen zorgen voor een interne velgbreedte van 16 millimeter. Hoewel Mavic banden van 25 tot 32 millimeter adviseert, geldt bij deze wielset: hoe smaller hoe comfortabeler. Ze zijn niet tubeless compatibel of geschikt te maken, maar ook de meegeleverde Yksion Pro 25 millimeter banden zijn afdoende om de voordelen van remschijven te ervaren. Hun gewicht in combinatie met de Instant Drive 360-naven, en de strakke platte spaken zorgen voor goede acceleratie. Ook niet onbelangrijk: de wielen blijven presteren over lange afstanden of slechte wegen, zelfs met dunnere banden. De Mavics ondersteunen alle assen, schijftypes, inclusief snelspanners/12 millimeter adapters.

+ geschikt voor verschillende types assen, goede versnelling
niet tubeless te maken

STAN’S AVION TEAM DIS

OORDEEL: 9
PRIJS: €1999,00
GEWICHT: 1570 gram
BREEDTE: 23/28 millimeter
AANGRIJPING: 10 graden

Deze superbrede Avion-wielen van Stan bollen geweldig, en daar hoef je niet eens een buitensporig hoge prijs voor te betalen. We monteerden onze Schwalbe G-One Speed testbanden zonder hulp van bandenlichters op de van tape voorziene velg en pompten ze op met onze zwakste pomp. De Wide Right-velgen kunnen 40 millimeter banden aan met lagere druk en 32 millimeter banden met een druk van meer dan 6,9 bar. De lay-up van de RiACT carbon velgranden zorgt voor een grote laterale stijfheid en veel gevoel, in combinatie met 30 millimeter banden. Ook het aangrijpen is snel en stevig; de wielen zijn licht genoeg om goed te versnellen en dankzij de 40 millimeter hoge velgen handhaaf je snelheid in diverse windrichtingen. De Neo-naven worden geleverd met een set adapters (inclusief 12 millimeter inserts) en ondersteunen alle types cassettes. Je hebt twee jaar garantie op de wielset.

+ geweldig gevoel, geschikt voor verschillende types assen
– spacers kunnen zoekraken

BONTRAGER AEOLUS 3 TLR DISC D3

OORDEEL: 8
PRIJS: €2399,00
GEWICHT: 1540 gram
BREEDTE: 18,5/26 mm
AANGRIJPING: 10 graden

Bontrager was een van de pioniers op het gebied van tubeless technologie voor het wegwielrennen, door een plastic afdichtstrook te gebruiken in plaats van gemakkelijk te beschadigen tape. En ondanks de strakke pasvorm die ze krap doet zitten, zorgt dat er wel voor dat de combinatie van band en velg luchtdicht blijft. De OCLV carbon velgen zijn gebouwd in Wisconsin en breed genoeg om 30 en zelfs 33 millimeter banden te ondersteunen. De D3’s worden geleverd met een set steekassen en de 35 millimeter hoge velg zorgt voor minder luchtweerstand dan een vergelijkbare lagere velg. Toch is er ook een 50 millimeter uitgave op de markt, voor diegenen die gaan voor ultieme aerodynamica of voor één hoog en één laag wiel (zoals de ENVE 4.5’s).

+ luchtdicht onder lage druk, geschikt voor verschillende types assen
– strakke pasvorm

ZIPP 303 FIRECREST TR DISC

OORDEEL: 8
PRIJS: €1999,00
GEWICHT: 1640 gram
BREEDTE: 20/26 millimeter
AANGRIJPING: 10 graden

De velgen van de Zipp 303 Disc-wielset worden tubeless getapet en met ventiel geleverd, maar toch konden we vanwege de hoge rand eerst geen afdoende afdichting krijgen. Dat lukte wel met een extra laag tape. En eenmaal op hun plaats zijn ze veilig tot zo laag als cyclocross-druk. Verder zorgt de velghoogte van 45 millimeter in combinatie met Zipp’s aerodynamisch profiel met kuiltjes in de velg voor minimale luchtweerstand op hoge snelheden, waardoor de wielen soepel rijden. De velg en 24 Sapim CX-Ray spaken zorgen voor zowel soepelheid als vergevingsgezindheid offroad, zonder daarbij gevoel van tractie te verliezen. Ook het vermelden waard zijn de 77/177D naven. Die bleken betrouwbaar en weerbestendig en worden geleverd met een set snelspanners en steekas naafdoppen. De set is ook verkrijgbaar met XD body optie en in zes verschillende stickerkleuren.

+ snelle aangrijping en compatibiliteit voor assen
tubeless te maken kost tijd

EASTON EC90 SL DISC

OORDEEL: 9
PRIJS: €2799,00
GEWICHT: 1690 gram
BREEDTE: 18,5/28 millimeter
AANGRIJPING: 12 graden

Deze dikke, robuuste wielen van Easton met voor mountainbikes ontwikkelde naven zijn een goede optie voor de zwaarste beproevingen met een racefiets. De 38 millimeter hoge Fantom-velg is voorzien van een ventiel en een harde afdichtingsband om eventuele schade door bandenlichters te voorkomen. Ze zijn breed genoeg voor 28 en 30 millimeter banden en zijn – met voldoende druk – zelfs te berijden met 40 millimeter banden. Een eenvoudige tubeless set-up dus, maar niet zo makkelijk als bij andere sets. Waar we twee jaar geleden nog mopperden over het gebrek aan soepelheid, voelen deze dikke, afgeronde gebutste velgen offroad nu een stuk beter in vergelijking met de eerder dikke/ gladdere velgen. Ondanks de slechts 16 spaken in het voorwiel overleefde de set het meer dan een jaar over cyclocrossparcoursen en onverharde wegen. Door hun gewicht accelereren ze niet zo snel als de best versnellende wielen, maar ze zijn wel betrouwbaar in om het even welke weersomstandigheden. Ook zijn ze compatibel met alle astypen.

+ snelle tubeless set–up, breed
zwaarder dan sommige ‘concurrenten’

 

ENVE SES 4.5 AR DISC CHRIS KING

OORDEEL: 8
PRIJS: €3200,00
GEWICHT: 1600 gram
BREEDTE: 24,5/31 millimeter
AANGRIJPING: 8 graden

Tijdens de test zorgde het aanbrengen van de zelfklevende, maar snel scheurende velgtape voor nogal wat frustratie. Ook moet je je eigen lockrings kopen voor de Centerlock splines van de naven, en de preload (veerspanning) opnieuw afstellen om ze te bevestigen. De brede velg is geschikt voor banden van 28 millimeter en meer, interne nippels zorgen ervoor dat je bij een probleem band en tape moet loshalen en opnieuw moet aanbrengen. Kortom, genoeg problemen die niet bevorderlijk waren voor ons humeur. Anderzijds zorgen niet alleen de luxe velgen van Amerikaanse makelij en soepele lagers voor energiebesparing op de fiets. Directe pick-up van de vrijloopnaaf en het lage velggewicht staat garant voor snelle acceleratie. De hogere velg van het achterwiel zorgt voor het vasthouden van het momentum, maar het wiel reageert desondanks probleemloos.

+ soepele lagers, directe aangrijping
strakke pasvorm, duur

CONCLUSIE

INVESTERING

Heel veel wielsets in een test, heel veel wielsets ook niet. Die komen in een latere test wel aan bod. Rovals bijvoorbeeld of de nieuwe Shimano Dura Ace. Schijfremwielen hebben nog niet zo veel historie in het wegwielrennen dat we meteen een compleet overzicht kunnen brengen. Neemt niet weg dat we een boel kunnen vertellen over schijfremwielen. De voornaamste conclusie is dat er snel stappen worden gezet. Er wordt door de meeste merken vol op ingezet; er wordt niet of nauwelijks nog geïnvesteerd in de ontwikkeling van velgremwielen. Alle wielsets waren goed. Wij zijn voorstander van schijfremmen. Om die discussie terug te brengen tot wielen: doordat je niet op de velg hoeft te remmen, maar op een schijf, slijt de velg niet. Dat opent de ruimte om te investeren in een wielset. Van alle onderdelen bepaalt een wielset het meest hoe je fiets rijdt. Kwaliteit betaalt zich daar het meest uit. Vandaar dat we veelal wat duurdere wielsets voor het voetlicht brengen. Die worden steeds meer de moeite waard.