De profs van Movistar en Katusha rijden op twee types Canyons: de aerodynamische Aeroad en de lichtgewicht allround Ultimate. De Ultimate CF SLX is toe aan de vierde generatie.

De nieuwe CF heeft nu een interne klem voor de zadelpen: geen losse strop meer, maar een soort interne strop. Een plaatje aluminium zit aan de binnenkant van de staande buis en door het aandraaien van een 4 millimeter inbusbout fixeer je de ronde 27,2 millimeter zadelpen. Canyon heeft voor de nieuwe SLX alle buizenprofielen opnieuw ontworpen met stiffness to weight en aerodynamica als speerpunten. De balhoofdbuis heeft nu ook een wat strakker profiel, à la de Aeroad. En er is een nieuwe achterderailleurpat en kabelstoppers.


Deze review komt uit Fiets Magazine nr.7 van 2017. We vergeleken daar 7 exclusieve racefietsen. Het eerste artikel uit de reeks, met de links naar de andere geteste fietsen vind je hier. Lees je het complete artikel liever op papier, bestel kun je het magazine nabestellen in onze shop.


Voor ons levert Canyon maar liefst dertien uitvoeringen (velgrem en schijfremmen), diverse framesets en vijf WMN-versies. Er is al een SLX 8.0 met Ultegra en gewoon stuur en stuurpen voor 3399 euro. Dit is de in zwart met rood uitgevoerde SLX 9.0 afgemonteerd met Campagnolo Record, Canyon composiet zadelpen en oversized stuurcombi en Campagnolo Shamal Mille-wielen met Continental GP 4000S 25 millimeter bandjes. Op de weg is het verschil met de ‘oude’ SLX slechts subtiel merkbaar. Iets meer comfort wellicht door de lagere zadelpenklem – zo steekt de pen wat meer uit het frame en geeft daardoor wat meer mee.

Veel Ultimate-modellen

Het is vrij logisch dat Canyon zoveel Ultimate-modellen maakt: het is een van de beste allround racers die je kunt kopen en berijden. Licht en actief, een echte spring-in-hetveld en ook nog eens comfortabel. De afmontage met Campagnolo geeft ook nog eens iets exclusiefs. En Record is natuurlijk een topgroep. Drie opmerkingen: even het stuur verstellen is er niet bij. Het gemonteerde Antares-zadel is behoorlijk plat. En de remranden op de velgen zijn mooi zwart. Slecht weer c.q. modder zorgt er wel voor dat dat zwart langzaam verdwijnt.

De mooiste achterderailleur ter wereld

Geen direct mount-rem op de CF SLX

Eigen stuurcombi

Proffiets. Knappe allrounder. Krap 6 kilogram. Italiaanse flair door de Campagnolo-onderdelen

A Twee keer zo groot als die van Nairo Quintana.
B Campagnolo Shamal Mille.
C Rood Fi’zi:k-zadel.