25 augustus 2017 | Edwin Haan

Sigma review, Rox 11.0, Rox 7.0, Pure GPS

Sigma heeft een enorm aanbod aan fietscomputers. Even tellend op de website kom ik tot 26 modellen. Van heel basic met een draadje, tot bijna alleskunnende draadloze trainings-/navigatiecomputers. In deze review neem ik 3 modellen tegelijk onder de loep. De nieuwe Pure GPS, de Rox 7.0 en het vlaggenschip, de Rox 11.0. Daarnaast kijk ik naar het vernieuwde Sigma Data Center en de Link App.

PURE GPS

Vorig jaar kwam Sigma met de PURE 1 fietscomputer, toen nog zonder gps. Die zit nog steeds in de collectie, maar heeft nu een broertje met gps aan boord. Het motto is onveranderd, Plug and Ride. En dat maakt de Pure GPS helemaal waar.

In de doos vind je een lekker platte fietscomputer met een goed afleesbaar 45×32 mm scherm. Daarnaast 2 stuurhouders en een usb-kabel. Het apparaatje heeft 3 knoppen, waarmee je alle functies kunt doorlopen. Kort samengevat is het een basic fietscomputer met een barometrische hoogtemeter en een gps-sensor die je met een pijltje naar een ingevoerd punt kunt wijzen. Dat doet-ie hemelsbreed, dus in een rechte lijn. Je moet dus wel zelf een bestaande weg naar dat punt zien te vinden. Dat kan je startpunt zijn, handig om de weg terug te vinden. Een echte turn-by-turn computer is het dus niet, kompasnavigatie noemt Sigma het.

Praktijk

De bediening is simpel. De linkerknop is voor de hoogtemeterfuncties, de rechter voor de fietscomputerfuncties. De middelste knop is om in het menu te komen en om keuzes te bevestigen. Op het scherm kies je voor hoogtemeterweergave, met daarbij je snelheid, of fietsfunctieweergave. Er zijn 13 fietsfuncties, de basic zoals snelheid, gem. snelheid, afstand, rijtijd etc. Ook de temperatuur wordt weergegeven. Als je voor het hoogtedashboard kiest kun je zien hoeveel hoogtemeters je al gemaakt hebt, wat je huidige hoogte is en heel fijn, wat het huidige stijgingspercentage is. Dan weet je of je echt steil omhoog gaat of dat je benen gewoon een slechte dag hebben. Door de Bike en Alti knop tegelijk in te drukken activeer je de achtergrondverlichting.

Connectiviteit

Hoewel het motto Plug&Ride is, heeft de Pure GPS toch fraaie techniek onder de motorkap. Zo kun je hem via NFC met de Sigma Link app op een Android telefoon verbinden. Daarmee kun je instellingen wijzigen, een gps-locatie invoeren om naar toe te fietsen en het mooiste, je gereden rit downloaden. Ben je iPhone gebruiker dan is het een extra handeling, door alle opgeslagen ritgegevens eerst uit het apparaat trekken door gebruik te maken van het Sigma Data Center op PC/Mac en daarna te synchroniseren in de Link App op je iPhone. Daarvoor moet je de Pure GPS dus even verbinden met een usb-kabeltje. Verderop meer over de app en de Sigma software. Je kunt ook instellen dat je op het scherm van de Pure een seintje krijgt als je gebeld wordt of een berichtje ontvangt. In de categorie gebbetjes: je kunt instellen hoe het slaapscherm van de Pure er uit moet zien. Ook dat doe je via NFC, je ziet het in de video.

Accu en opslag

De Sigma Pure GPS kan 110 uur aan ritdata opslaan, daar kun je dus wel even mee vooruit. Volgens Sigma doe je 15 uur met een batterij-lading. Ik heb het er niet op aan laten komen, maar duidelijk is wel dat hij zuinig omgaat met de aanwezige stroomvoorraad. Opladen doet ie in 2,5 uur met het meegeleverde usb-kabeltje. Een stekker zit er niet bij, maar wie heeft die niet al thuis liggen?

Conclusie

Met een adviesverkoopprijs van € 89,95 is de Pure GPS een aanrader als je op zoek bent naar een eenvoudig te bedienen fietscomputer met hoogtemeterfuncties en als je niet om trainingsfuncties als hartslagwaardes en/of vermogen geeft. Om er echt mee te navigeren raad ik je echter aan een wat geavanceerder model te kiezen. De gps functie is leuk, maar vooral om achteraf je route te kunnen bekijken en ook te delen met je vrienden en te uploaden naar Strava.

Winactie: Like de Sigma Facebookpagina en maak kans op een van de 3 SIGMA GPS Computers uit deze review! Klik hier -> Sigma Facebook pagina

ROX 7.0 & ROX 11.0

Over naar de beide ROX-en, die er aan de buitenkant gelijk uitzien, op het gedrukte cijfertje na dan. Beide fietscomputers hebben een monochroom scherm met daaromheen een flinke rand en 4 knoppen. Dat scherm is lekker contrastrijk en prima af te lezen. De 7.0 kan tot 400 uur ritdata opslaan, de 11.0 doet daar met 1000 uur een flinke schep bovenop. Het grote verschil zit hem in het feit dat je aan de Rox 7.0 geen sensoren kunt koppelen. Alle fiets- en hoogtemeterfuncties zijn dus gelijk, maar alleen de Rox 11.0 kan een trainingsmaatje zijn met de mogelijkheid om cadans, hartslag en vermogenssensoren te gebruiken. Zo gokt de 7.0 het calorieverbruik aan de hand van je ritafstand, terwijl de 11.0 daar een wat meer wetenschappelijke rekenmethode op los laat als je een hartslagmeter of vermogensmeter gebruikt.

Praktijk

In de praktijk blijken de Sigma’s simpel te gebruiken. Het is even wennen welke knop je waarvoor gebruikt, maar eenmaal gewend gaat dat soepel. Je kunt maximaal 6 schermen gebruiken waar je tijdens het fietsen doorheen kunt scrollen. Wat je op die schermen wilt tonen kun je zelf instellen. Op de Rox 7.0 via je computer vanuit de Sigma software. Op de Rox 11.0 kan het ook via de Link-app die met Bluetooth verbinding maakt. Daarmee kun je ook meldingen over oproepen en dergelijke op het scherm van je fietscomputer laten tonen.

Navigatie

Met de beide Rox-en kun je navigeren met hulp van een kruimelspoor. Je krijgt geen turn-by-turn meldingen en er is geen kaart te zien op het display. Er wordt een spoor getoond en daarbij zie je of je links- of rechtsaf moet en hoever het nog is tot de finish. Op zich prima werkbaar. De reacties op ons forum zijn ook voornamelijk positief. Ik heb zelf wel wat problemen gehad met het rijden van routes in Zweden. Volgens de Rox was ik van de route af, of reed ik de verkeerde kant op, terwijl je daar in de wijde omtrek maar 1 duidelijke weg had en ik toch echt al 10 kilometer de juiste kant op reed. Stug doorrijden was het devies, een stuk verder pakte de Rox de route weer op en deed alsof er nooit iets aan de hand was geweest. Die routes kun je op het apparaat zetten met behulp van de app of de desktopsoftware (Sigma Data Center). Dat werkte steeds probleemloos. Ook importeren van routes van andere platforms als RideWithGPS en GPSIES.com ging zonder problemen. In de software kun je ook zelf routes maken, daarover verderop meer.

Trainen met de ROX 11.0

Sigma gaat heel ver met alle functies. Normalized power per ronde, pedal smoothness, gemiddeld verzet bergop (als je de computer koppelt aan je elektronische schakelgroep), het aantal opties is voor de gemiddelde gebruiker veel meer dan voldoende. Als je de kit koopt, krijg je een Duosensor voor snelheid en trapfrequentie plus een hartslagmeterband meegeleverd. Die doen hun werk probleemloos, maar ook sensoren van andere leveranciers kon ik in één keer connecten. Ook een setje Powertap pedalen en mijn Campa EPS groep werden snel gevonden en verbonden. Met hulp van de software kun je trainingsprogramma’s naar de Rox 11 sturen en die vervolgens netjes uitvoeren. Alle data die wordt opgeslagen kun je daarna weer de andere kant opsturen om ze in de software uitgebreid te analyseren. Je kunt alarmen instellen als je binnen bepaalde waardes wilt blijven, of een complete intervaltraining maken gebaseerd op hartslag, vermogen, snelheid of trapfrequentie. De Rox laat je het rijtje dan netjes afwerken, daar hoef je zelf alleen nog maar voor te trappen, top!

Ook de verbinding met Strava live segments werkt goed. Daar moet je van houden (dat doe ik :-)), maar je kunt het natuurlijk gewoon uitzetten als je serieus een training wilt afwerken.

Conclusie

De Rox 7.0 koop je voor 134,95 euro. Daarvoor heb je een computer met uitgebreide fietsfuncties, hoogtemeter en op de koop toe ook nog navigatie. De Rox 11.0 is er in twee versies. Kaal, voor 184,95 euro en als kit met de genoemde sensoren voor 269,95 euro. In beide gevallen een prima deal, zeker als je even zoekt. Want dit zijn de adviesprijzen en ze worden online bijna overal voor minder aangeboden. Ga je echt puur voor de navigatie, dan gaat mijn voorkeur toch uit naar turn-by-turn computers, maar die zijn over het algemeen flink wat prijziger.

Sigma komt in oktober met out-front-houders ‘Butler II’ voor zowel de Topline 2016 (art.nr. 00465), als de GPS Computers (art.nr. 00464).

Adviesprijs € 19,95.

Beiden inclusief adapter voor actioncam of een koplamp.

Sigma Data Center

Ik heb beloofd nog terug te komen op de software kant van Sigma. In het verleden was ik daar behoorlijk kritisch op. De desktop software had een licentie nodig, waardoor je hem slechts op één computer kon gebruiken en er anders apart voor moest betalen. Van dat gekke model zijn ze gelukkig in juni afgestapt en nu is de software gratis te gebruiken op ieder apparaat dat je wilt, Zowel Mac als Windows en ook voor de tablet. Dat is dus heel goed nieuws.

Routes maken

Ook goed nieuws is dat het Data Center nu gewoon heel gebruiksvriendelijk is. Je kunt er routes in maken (Openstreetmap), al je ritdata in opslaan en analyseren, je ritten delen via alle grote platforms (Strava, Trainingspeaks, Facebook en veel anderen), en er je fietscomputer mee beheren. Die routes kun je dus maken via de software of importeren als bijvoorbeeld gpx-bestand. Die stuur je vervolgens naar de Sigma cloud, waarna je ze op je telefoon weer kunt ophalen met de app. Vanuit de app kun je ze dan dus draadloos doorzetten naar de fietscomputer. Uiteraard kun je dat ook doen vanuit het Data Center als je de fietscomputer met een kabeltje aan je pc hangt. Het klink zo opgeschreven misschien wat omslachtig, maar in de praktijk vind ik het echt heel makkelijk werken.

Sigma Link app

Daarnaast is er de Link app, die heb ik getest met Android en werkt daarop voorbeeldig. Zowel de Pure GPS als de Rox 11.0 hebben snel een verbinding, de Pure GPS via NFC, de Rox via Bluetooth. Ritdata ophalen gaat rap. Routes op de fietscomputer zetten gaat ook redelijk snel en in ieder geval steeds foutloos. Kortom, Sigma is lekker bezig geweest afgelopen jaar.

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen