9 augustus 2017 | Michael Kerkhof

Afblijven van die bidon

Als je slechts een uurtje fanatiek gaat fietsen is het niet nodig om onderweg te drinken. Sterker nog, je presteert minder als je wel een bidon aan je mond zet. Dat stellen Canadese en Australische onderzoekers. Dit is een artikel uit Fiets 8.

Drinken wel belangrijk

Wielrenners die korter dan een uur op hoge intensiteit fietsen, leveren gemiddeld 2,5 procent minder vermogen als ze vocht tot zich nemen. De onderzoekers tasten nog in het duister hoe dit komt. Een mogelijke verklaring is dat de maag minder snel wordt geleegd als je in je hoogste hartslagzone sport. De wetenschappers analyseerden meerdere studies om tot een drinkadvies te komen. Pas als je langer dan een uur op de fiets zit, dan is drinken wel belangrijk.

Bij ritten tot twee uur wordt aanbevolen 9 tot 12 millimeter per kilogram lichaamsgewicht te drinken, zeg maar één bidon. ‘Als renners zich aan dit voorschrift houden, dan kunnen ze een prestatieverbetering verwachten van minstens 2 procent.’

Voor ritten langer dan twee uur wordt per uur 8 tot 16 millimeter per kilogram lichaamsgewicht voorgeschreven. Door goed te drinken, kan bij lange ritten het prestatieniveau met zelfs 3 procent toenemen. De adviezen gelden voor ritten bij temperaturen tussen de 20 en 33 graden.

Dit is een artikel uit Fiets 8, online te bestellen voor €6,45 zonder verzendkosten.

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

7 reacties op “Afblijven van die bidon

  • Dit advies wijkt nogal af van de adviezen die tot nu toe werden gegeven, o.a. door Yneke Kootstra. Daarnaast nogal ruim geformuleerd: 9 tot 12 mm (moet dat geen ml zijn?) en 8 tot 16 mm. Dat scheelt een hele bidon. En is dit per uur of gedurende de hele rit?

  • Zijn de 2 en 3u ritten ook aan hoge intensiteit?
    Als ik 1u hoog intensief rijdt heb ik vocht (sportdrank) nodig tegen krampen. Dat is pas prestatieverlagend. En staat er nu echt, bij 2u rijden, 1 bidon per kg lichaamsgewicht? (9-12 millimeter, zeg maar 1 bidon).

  • Ontstaat het verschil niet gewoon omdat je zonder drinken minder gewicht (van de bidon) meesleept? 🙂
    Zonder gekheid, dit artikel lijkt me geen advies aan de gemiddelde hobby fietser, vooral omdat er nog wel erg veel onduidelijk is over het hoe en waarom. Zeker met warm weer gewoon lekker blijven drinken, al ga je maar een half uur.

  • Yeah, je gaat al snel naar 750ml bidons. Bij langere ritten en warmer weer ruim 1L drinken per uur wordt een uitdaging. Ik heb een aardig drink-regime, maar dit is best veel.

Geef een reactie

Inloggen