De voorloper van de nieuwe Cannondale Synapse? De Road Warrior. Uit 2002. Van aluminium en met -toen al- 25 mm banden. De Road Warrior werd later omgetoverd tot Synapse en was de eerste volledig carbon racer van Cannondale. Dat was in 2006. De Synapse kreeg respectievelijk in 2008 en 2014 een ‘overhaul’ en ook voor komend seizoen heeft Cannondale de Synapse flink onder handen genomen.

Voor lange snelle ritten

In feite is er niks veranderd: de Synapse is een ‘True Endurance Machinery’. Lang en ver en liefst ook nog eens flink snel. Dat klinkt logisch, maar er zijn ondertussen tientallen andere merken en modellen op de markt die ook de term ‘Endurance’ omarmen. Om er maar een paar te noemen: Specialized Roubaix, Trek Domane en Giant Defy. Cannondale kon niet stil blijven zitten en heeft de Synapse -die in feite al prima was- nog wat beter gemaakt. Er zullen weer twee frames zijn: een Hi-Mod model en een Carbon zonder toevoeging.

De Hi-Mod Synapse weegt in een maat 54 en in de volledig zwarte kleur 950 gram. De voorvork 365 gram. Dat is respectievelijk 220 en 115 gram lichter. Een Carbon 54 frame weegt volgens opgave 1100 gram. Hij is er in maat 44 tot en met 61 cm. En alleen in een versie met schijfremmen; een aantal 2017 Synapse modellen met velgremmen zullen ook nog in 2018 verkrijgbaar zijn.

Cannondale gebruikte al de SAVE technologie: door slim gebruik te maken van profielen, wanddiktes en zaken als een ‘gespleten’ zadelbuis gecombineerd met de Endurance geometrie was de ‘oude’ Synapse al een comfortabele ‘racer’. Voor 2018 is er nu een 25,4 mm zadelpen toegepast en maakt Cannondale haar eigen ‘Save Systembar’. Op het eerste oog een vaste stuur en stuurpen combinatie, maar het stuur is wel degelijk te verstellen. Het stuur rust in een soort kommetje van de stuurpen -net als bij een zadepen- en kan dus versteld worden. De stuurpen is ook ‘gewoon’ in verschillende lengtes ( van 70 tot 130 mm) te verkrijgen.

Verder heeft de Synapse steekassen, is er ruimte voor banden tot 32 mm, heeft het frame en vork flat mount aansluiting, is er interne bekabeling en herbergt de onderbuis een opening voor de Di2 junction en tevens voor de gewone kabels. Verder is de nieuwe Synapse optisch meer een eenheid als de 2017. De nieuwe oogt meer als een allround racer dan een Endurance ‘machine’. Eerlijk gezegd: als er SuperSix op had gestaan hadden we het ook geloofd.

Cannondale levert de fiets met onderdelengroepen van Shimano en SRAM. Vooral in een ‘dubbel’ uitvoering, maar er is ook een Carbon Apex 1–44 voor en 42 achter. Daarnaast gebruikt Cannondale vooral onderdelen uit eigen huis: HollowGram wielen en crankstellen, Fabric zadels en de al genoemde stuur ‘combi’. De banden komen vooral van Vittoria.

Synapse in de praktijk

De fiets op. Een Hi-Mod, maat 56 met SRAM Red eTap HRD. In Jett Black, Bezerker Green en Fine Silver. Met een Cannondale HollowGram SL 50/34 crankstel, 160 mm schijven en HollowGram SL wielen. Daarmee mochten we een paar keer mee rijden. Geen straf! Onze testfiets zoals opgebouwd woog 7,20 kilo. In deze kleurstelling is die niet te koop, wel in het zwart. Opvallend: alle leverbare fietsen met SRAM hebben het SRAM crankstel, modellen met Shimano géén Shimano crankstel. SRAM verplicht de producent haar crankstellen te gebruiken zodat de werking van de onderdelen gewaarborgd is -anders levert het geen onderdelengroepen. Shimano doet dat blijkbaar niet. Onze testfiets was dus deels een ‘custom’ Synapse; voor de pers-introductie monteerde Cannondale op de eTap HRD dus wel het eigen crankstel.

Geometrie aangepast

Vergelijken we de stack en reach van een nieuwe 56 met een oude Synapse Disc dan zien we bij de nieuwe 590 en 386 en bij de ‘oude’ 597 en 384. Ter vergelijking: een SuperSix Evo heeft 567 en 393, 1,8 centimeter kortere balhoofdbuis en een kortere wielbasis en achtervork. Dat maakt het verschil niet. Wat maakt het dat de nieuwe toch net wat anders aanvoelt? Vooral de banden en velgen. Brede velgen en bolle 28 mm banden. Met in eerste instantie slechts 5,5 bar er in. Dat wil wel als je veel ‘rot’ asfalt onder je hebt. Daarnaast helpt het stuur voelbaar zeker mee en geeft de Synapse een heel afgewogen indruk. Maar ook met 7 bar in de banden is de Synapse een wonder van rust. En je voelt je ook nog net wat meer ‘under control’ als met de oude. Lekker veel comfort dus, nergens stuiterde de Synapse ‘weg’. Een echte koersfiets? Ja, op parcoursen als Parijs- Roubaix en de kasseienstroken in pakweg Drenthe. OK, voor super strakke rondjes rond de kerk is de SuperSix toch nog wat meer geschikt. Voor de rest: de Synapse. ‘True Endurance Machinery’.

Prijzen en specs

Synapse HighMod Disc D/A Di2, €9.999
Synapse HighMod Disc Red eTap, BBQ €7.999
Synapse HighMod Disc Dura Ace, €6.499
Synapse Carbon Disc Red eTap, €5.999
Synapse Carbon Disc Dura Ace, €4.999
Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, €4.499
Synapse Carbon Disc Ultegra, €2.999
Synapse Carbon Ultegra, €2.599
Synapse Carbon Disc 105, €2.399
Synapse Carbon 105, €2.199
Synapse Al Disc 105, €1.399
Synapse Al Disc Tiagra , €1.199

Womens Synapse HM Disc Red eTap

Dames
Synapse HighMod Disc Red eTap, €7.999
Synapse CarbonDisc Ultegra Di2, €4.499
Synapse CarbonDisc Ultegra, €2.999
Synapse Carbon 105, €2.199
Synapse Al Disc 105, €1.399
Synapse Al Disc Tiagra, €1.199

Meer info: Cannondale.com