Al gespot bij de Dauphiné: de nieuwe Tarmac van Specialized. De Tarmac is de meest allround racer bij dit Amerikaanse merk. De Roubaix is er voor de ‘kasseien’, de Venge voor de sprints en de waaierklassiekers en de Tarmac voor ‘maandag tot en met zondag’. En ook de nieuwe Tarmac is de allrounder van het stel. Maar wel geheel aangepast aan de moderne tijden.

Moderne tijden?

Bij Specialized stellen ze het als volgt: ‘the dynamics of racing changes’. Met andere woorden: in een etappe moet je tegenwoordig klimmen, afdalen, ‘op het kantje’ rijden en sprinten. Je hebt als wielrenner, naast de ‘skills’ ook een nog meer allround fiets dan je al had nodig. De nieuwe Tarmac is dat volgens Specialized. Licht is die: 733 gram weegt een S-Works Tarmac volgens Specialized. Per maat heeft Specialized verschillende carbon ‘lay ups’ gebruikt voor het frame en de voorvork. Daarnaast heeft de achterzijde een lage aanzet van de achtervork, is er een nieuwe ‘D Shape’ zadelpen ontwikkeld en is er een nieuwe voorvork geproduceerd. Met een lagere vorkkroon wat dan weer beter voor de aerodynamica is.

Op de onderbuis is een opening voor de derailleurkabels. De Tarmac heeft voortaan ‘direct mount’ remmen en details als een nieuwe -stijvere- derailleurpat en een nieuw -lichter- bracket. Er kunnen banden tot 30 mm gestoken worden. De Tarmac komt eerst in een S-Works Ultralight versie (6,20 kilo met oa Dura-Ace en veel S-Works delen), later ook in ‘gewone’ uitvoeringen ( van maat 44 tot 61 cm). Er zullen ook Amira ‘womens’ uitvoeringen zijn en er staat een Disc versie op stapel. We kregen de kans om een paar ritten met de nieuwe Tarmac te maken. Het frame was op 7 mei van dit jaar geproduceerd -dat leerde de decal aan de onderkant van de bovenbuis.

6,40 kilo

6,40 kilo woog de 56 S-Works. Inclusief Shimano Dura-Ace 9150, lange slag achterderailleur met een 11/30 cassette en onder andere Roval C50 wielen, S-Works 50/34 crankstel en 26 mm Turbo Cotton banden. Is er veel verschil tussen de ‘oude’ en de nieuwe? We schreven in 6 bij de test van de Tarmac Comp: ‘Het is een mooi pakket, geen schroefje verkeerd ook en dat levert een heerlijke allround racer op. En hij is licht. En stijf. En comfortabel. Sprintjes winnen a la Peter is geen probleem. Nou ja, aan de fiets zal het zeker niet liggen. () …licht genoeg en zeer betrouwbaar. En je wordt er vrolijk van’. Eigenlijk is er weinig veranderd. We hebben de nieuwe niet kunnen meten of het frame kunnen wegen. En deze Tarmac is een S-Works: toch een stukje verfijnder dan een ‘gewone’ Tarmac. Maar het goede gevoel wat we hadden met de Tarmac Comp kun je 1 op 1 overzetten. Alleen is deze net wat meer verfijnd: hij voelde net wat stabieler aan en de ver uitstekende zadelpen in combinatie met zowel de lage aanzet van de achtervork en de nieuwe zeer soepele ‘bolle’ 26 mm Cotton banden slokte veel ‘zooi’ op.

We reden de fiets -heel luxe- in de buurt van New York -waar asfalt vooral voor mega ‘Transformer’ pick up trucks lijkt te zijn neergelegd… Maar dan zal Nederlands en Vlaams asfalt ook geen probleem zijn. Wat het prettige gevoel ook versterkte waren het Toupe zadel en het S-Works stuur met ‘shallow bend’. Dat doet Specialized natuurlijk ook goed: de onderdelen precies erbij kiezen die bij hun type fietsen passen.

Snel inruilen?

Moet je nu meteen naar de winkel rennen? En je oude Tarmac inruilen? Als je een ‘high end’ allround racer zoekt wel. De fiets is natuurlijk wat minder ‘outspoken’ dan een Venge of Roubaix, maar eigenlijk is een Tarmac zowel statistisch als praktisch de beste Specialized. Want wij fietsen toch meer van ‘maandag tot en met zondag’ dan alleen maar over kasseienstroken of schuin op het kantje.

De nieuwe Tarmac is net wat meer ‘up to date’ dan de ‘oude’. Nieuwe technieken en vooral veel oog voor details. Daarnaast is het mooi dat de Tarmac wat weggesnoept heeft bij zowel de Venge als de Roubaix. Het feit dat de Tarmac geheel Di2 ready is en brede(re) banden kan ‘hebben’ is een dikke plus. Heb je daar geen behoefte aan dan kun je je oude Tarmac houden. En heb je geen Tarmac: de 2017 modellen zijn hier en daar al te koop voor mooie ‘prijsjes’.