16 juni 2017 | Edwin Haan

Specialized Allez in een nieuw jasje

De Specialized Allez is één van de meest verkochte modellen uit de Amerikaanse stal. Toch kon ie kennelijk beter, hij is namelijk behoorlijk onder handen genomen. De geometrie is aangepast, spatborden en dragers kunnen beter gemonteerd worden en hij is wat lichter geworden, mede dankzij een nieuwe voorvork van carbon.

Andere hoeken

Het frame is opnieuw ontworpen, waarbij de geometrie nu naar die van een endurance fiets neigt. De wielbasis is langer, onder andere door langere chainstays. Ook is hij wat luier door een wat meer relaxte vorksprong. De stack is wat hoger dan bij het oude model. Dat alles tezamen, duwt de nieuwe Allez een beetje in de richting van een Roubaix, waar de oude qua geometrie meer weg had van de Tarmac die een stukje  agressiever is.

Op zich logisch. De Allez wordt veel gekocht door beginnende wielrenners, die niet meteen de hoofdprijs willen betalen en veel waarde hechten aan een comfortabele fiets. Dan zit je met de nieuwe geometrie net wat relaxter op de fiets. Specialized benadrukt dat je nog steeds goed vooruit kunt komen met het nieuwe model, ze zetten hem zelf dan ook bij voorkeur weg als een ‘Endurance Performance’ racefiets.  Je treft de nieuwe geometrie aan op de Allez, Allez Sport en de Allez Elite. De Allez Sprint Comp is ongewijzigd.

Lees ook

Tips voor het kopen van je eerste racefiets

Op dieet

Nadat de geometrie was aangepakt, werd de focus verlegd naar het gewicht. De nieuwe Allez is (afhankelijk van de framemaat) zo’n 400 tot 500 gram lichter dan het vorige model. Niet voor de poes dus, die winst. Het grootste deel daarvan is, zoals genoemd, behaald met een nieuwe carbon voorvork. Verder komt er nog wat gewichtsverlies uit het aanpassen van de variabele diktes van de framebuizen. Die konden hier en daar wat dunner, en daar win je nog wat grammen mee.

Allez, nog meer wijzigingen

De kabels lopen vanaf het 2018 model netjes binnendoor, en er zijn bevestigingspunten voor dragers en spatborden toegevoegd.  Verder worden de Allez modellen afgemonteerd met een mix van onderdelen, onder andere uit het eigen Specialized magazijn, zoals het Toupe Sport zadel en een eigen merk stuur. De Allez komt in zes maten van 49 tot 61 centimeter. Alleen als herenmodel, de dames worden verwezen naar de Specialized Dolce. Er is wel aan de jongere rennetjes gedacht. De Allez Junior komt ook in een maatje 44!

De instap Allez wordt afgemonteerd met Shimano Claris 8-speed met een Sunrace cassette en Shimano RS200 crankstel.
De Allez Sport komt met een Sora 9-speed groep, gevolgd door de Allez Elite die een 105 groep krijgt. Allemaal gemixt met onderdelen van andere merken overigens.

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen