15 juni 2017 | Menno Grootjans

Specialized Diverge, ‘open road’ racefiets

‘Open Road’. ‘Seriously fast, shockingly fun’. Zo maar twee termen die in de stijd gegooid worden om de nieuwe Specialized Diverge te promoten. Feit is dat de categorie Gravel binnen Specialized de snelst groeiende tak is. In een gravelbike kan Specialized ook heel wat van hun technieken kwijt ‘zonder inmenging van de UCI’. De nieuwe Diverge laat dat duidelijk zien.

In alle materialen

Eerst maar: de Diverge is er in S-Works carbon, in ‘gewoon’ carbon en in aluminium. De carbon versie is er in maat 48 tot en met 64 cm, de aluminium van 44 tot 64 cm. Bij de introductie in Vernon, zo’n twee uur rijden van New York hadden we de beschikking over een S-Works Diverge met 1X aandrijving. Geen SRAM, maar een XTR Di2 achterderailleur in combinatie met een 1X carbon crankstel. Uiteraard schijfremmen en Roval wielen.

Lees ook

Verschil tussen crossers en gravelracers

De meest opzienbarende ‘feature’ is de Future Shock -zeg maar het veersysteem wat ook te vinden is bij de nieuwe Roubaix modellen. Een veerelement verwerkt in een cartridge -wat op zijn beurt in de balhoofdbuis huist. Voor de Diverge gebruikt Specialized een andere veer -waardoor de vering minder snel zijn eind bereikt. Voor de keien van Roubaix heb je zo’n extra sterke veer niet nodig, voor de rotspartijen die je normaal tegenkomt tijdens het mountainbiken dan weer wel. Verder is de achtervork laag aangezet waardoor de zadelpen ver uitsteekt. Onze testfiets had zelfs een ‘Dropper Post’, standaard op de S-Works. De modellen daaronder doen het met een andere zadelpen.

Specialized Diverge Future Shock

 

700c of 650b

Standaard is de Diverge uitgerust met 700C wielen, uiteraard met steekassen- maar er kunnen ook 650 B wielen in. Onze testmachine in een maat 56 woog 8,50 kilo. Hoe was het? ‘Fun’… De Future Shock doet driftig zijn best, maar we moeten wel zeggen dat bij de echte ‘down hill’ secties een MTB met ‘echte voorvering’ en dikke banden beter op zijn plaats was… maar je went er ook aan en leert gaandeweg tussen de rotsen en het gravel door te sturen.

Dikke banden op de Diverge

Op de foto hierboven Specialized Trigger banden, 38 millimeter breed op een setje fraaie Roval wielen. De zwarte box die je in het frame ziet net boven het bracket is een verwijderbare box. Voor reservebandjes, een regenjack…deze hoort bij de SWAT (Storage, Water, Air, Tools) collectie van Specialized. Allerlei handige oplossingen om gereedschap, water etc mee te nemen op je fiets.

Er komen een aantal uitvoeringen van de nieuwe Diverge, op een rij:

  • Diverge S-Works (XTR, Dura-Ace)
  • Diverge Expert (SRAM Force)
  • Diverge Comp (105)
  • Diverge Sport (105)

In FIETS 8 hebben we een uitgebreide test van de Diverge: niet op een Amerikaanse skihelling, maar ‘gewoon’ in Nederland…

Diverge E5

Hierboven hadden we het over de carbon versies van de Diverge. Maar de modellen zijn er ook in een E5 uitvoering. Dan zijn ze van aluminium en hebben geen Future Shock aan boord. Ook hier een rijtje:

  • Diverge Comp E5 (105)
  • Diverge E5 Elite (Tiagra)
  • Diverge E5 Sport (Sora)
  • Diverge E5 (Claris)

Meer informatie: specialized.com

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds 1643 voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen. Contact: menno@fiets.nl Strava: strava.com/athletes/2985578 Meer artikelen van Menno Grootjans

Geef een reactie

Inloggen