14 mei 2017 | fietsredactie

Merckx Blockhaus 67

Vandaag gaan de mannen in de Giro de Blockhaus op. Eddy Merckx won de etappe in de Giro in ’67. Merckx heeft nu een fiets in het programma met de naam Blockhaus. Wij hadden de fiets in een test samen met Apex en Stevens in FIETS 12 van 2015. Hier nog even de tekst!

Vroeger… Toen reed Eddy op staal. Toen Eddy zelf fietsen ging maken was het naast staal zeker ook aluminium. Modellen als  de Gara, Alu Sprint en de fameuze blauw/zwarte Team SC, de fiets van Domo Farm Frites. Deze laatste was van Scandium, een wondermateriaal –voordat composiet opkwam. Later bracht Merckx ook de aluminium EFX en AFX modellen, dit jaar is deze serie verdwenen. Daarvoor in de plaats is er de Blockhaus 67. De benaming Blockhaus refereert aan een overwinning van Merckx in de Giro van 1967. Een flinke klim in de Apennijnen.  Aluminium, oversized en geovaliseerd en met zichtbare naden TIG netjes gelast en kunstig gevormde staande achtervorken. Heel modern ook door de intern lopende derailleurkabels en achterremkabel, het bracket met pressfit systeem en de link met een lichte ‘full carbon’ voorvork met twee maten lagers. Volgens opgave weegt het frame minder dan 1200 gram, ons maatje XL bracht 1360 gram op de weegschaal. Nog netjes. Merckx levert de Blockhaus compleet met ofwel Tiagra 10-speed ofwel 105 11-speed. 8,7 kilo toch nog. Dat hoge gewicht in vergelijking met de Aspin zit hem vooral in de iets zwaardere 105 groep en de Shimano wielen. Maar Merckx kan trots zijn op de Blockhaus. Het frame scoort uitstekend op de meetbank en wat belangijker is: op de weg. Ga je eenmaal zitten en geef je gas dan ben je ook meteen weg. De vrij standaard geometrie, de lichte en reactieve voorvork, de prima schakelende 11-speed. Meer dan goed. Je moet wel wat extra budget vrijmaken om de Blockhaus echt af te maken. Het frame is namelijk beter dan de afmontage. En de gemonteerde Shimano wielen zijn prima, maar een stel lichtere wielen zouden de Blockhaus sieren. Ter vergelijking: de Aksiums ( voor en achter compleet met banden, cassette en quick releases) onder de Stevens wegen 2800 gram, de Quasars van de Apex 2670 gram, die van de Merckx 3250 gram. Comfort? Dat moet dan van de 25 mm banden komen. Alleen dan wel graag Continental GP 4000 modellen. Dat kost je zo’n 50 euro extra –als je goed zoekt. Ben je daartoe bereid: dan is deze Merckx zeker iets voor jou. De Blockhaus is er anno 2017 met Tiagra vanaf 1399 euro. Met Ultegra kost die 2099 euro

+ nieuw frame
¬+ rijeigenschappen
– afmontage

Geef een reactie

Inloggen