Specialized neemt de volledige verantwoordelijkheid op zich voor de val die Niki Terpstra afgelopen zondag uit Parijs-Roubaix knikkerde. Mark Cote, Global Marketing baas en Mike Sinyard, de CEO van Specialized hebben hun verontschuldigingen al aangeboden.

Stuurpen los

Terpstra smakte hard op de kasseien op de strook van Maing naar Monchaux-sur-Écaillon. Op foto’s is duidelijk te zien dat zijn stuurpen los komt van zijn fiets, Luc Maton plaatste op zijn Twitter account een foto waar Niki halverwege de crash is, met zijn stuur nog in zijn handen.

Specialized zegt hierover dat Terpstra graag een vaste verbinding tussen zijn stuur en de vorkbuis wil. En dus geen Future Shock, zoals normaal in de S-Works Roubaix zit. Mark Cote legt uit: “We hebben in januari een pre-productie model voor Niki gemaakt. Nadat hij er wat testritjes mee heeft gemaakt hebben wij op ons hoofdkantoor nog wat verbeteringen aan het ontwerp doorgevoerd en daar 5 nieuwe ‘rigid cartridges’ (aluminium verbindingsstuk tussen stuurpen en vorkbuis, zie foto) van gemaakt. Die zijn naar Europa verscheept. Door een communicatieprobleem is het pre-productiemodel echter nooit van de fiets van Terpstra gehaald en is het goede productiemodel dus ook niet gemonteerd”. Pre-productiemodellen gaan uiteraard niet door de uitgebreide veiligheidstesten van Specialized. En net dat onderdeel heeft zondag de geest gegeven, met een jammerlijke afloop tot gevolg.

Op zichzelf staand incident

Terpstra is de enige renner die een vaste verbinding wilde. Alle andere renners van zowel de Bora-Hansgrohe als de Quick-Step Floors ploegen rijden met de Future Shock versie van de S-Works Roubaix. De mensen van Specialized hebben na de race de fiets van Terpstra nog bekeken en geconstateerd dat het frame helemaal in orde was. Er zat een scheur in het aluminium van de cartridge. Een gevalletje domme pech. Iedereen is vooral blij dat de blessures van de Quick-Step renner niet ernstiger zijn dan schaafwonden en blauwe plekken.