14 februari 2017 | Edwin Haan

7x Feit of Fabel: Over schijfremmen

Als je bij je LBS naar binnen stapt kan het je niet ontgaan. Racers met schijfremmen zijn bezig aan een grote opmars. In gesprekken tijdens de appeltaartstops vliegen meningen, feiten en fabels over deze fietsen met disc brakes je om de oren…wat zetten er een aantal voor je op een rij.

Feit of fabel over schijfremmen

Renners met en zonder schijfremmen in één peloton: levensgevaarlijk!» Fabel: Het kan zeker risico’s opleveren; vooral in de regen, omdat dan het verschil in remweg tussen schijfremmen en velgremmen erg groot is. Maar maximaal remmen zorgt in een groep sowieso vaak voor valpartijen. Daarbij bestaan er ook nu al verschillen in remsnelheden: omdat er mensen zijn met carbon en aluminium velgranden, en ook omdat niet iedereen even alert is. «

Je kunt een fiets met schijfremmen niet meer verticaal aan de muur hangen.
» Fabel: De olie kan niet uit de leiding lopen, de remwerking zal dus niet worden beïnvloed. «

Als je per ongeluk een remhendel indrukt terwijl er geen wielen in je fiets zitten, moet je het systeem laten ontluchten.
» Fabel: In zulke gevallen kun je met een brede, platte schroevendraaier je remblokjes weer voorzichtig terugdrukken. Plaats dan het wiel, knijp de hendel een paar keer in, en de remkracht is weer in orde. «

Bij het plaatsen van een andere wielset lopen je remschijven aan.
» Kan, maar hoeft nietDoor de beperkte vrije ruimte tussen schijf en remblokken is het mogelijk dat je de remklauw iets moet bijstellen. Bij wielen met eenzelfde type naaf ondervonden wij echter geen problemen. Als je je remschijven netjes uitlijnt, kun je gewoon probleemloos wisselen. «

Een racefiets met schijfremmen is zwaarder.
» Feit: Als je een velgrem- en schrijfremfiets van dezelfde prijs met elkaar vergelijkt, is het verschil in gewicht al snel 0,5 tot 1,5 kilogram. Dat extra gewicht zit ’m in de sterkere voorvork, in de steekassen en in de aansluiting van de remklauw. Maar ook in het feit dat complete schijfremmodellen redelijk basic wielsets meekrijgen om de prijs niet te veel op te laten lopen. Inmiddels zijn er al fabrikanten die bewezen hebben dat je met gemak een racefiets met disc brakes van onder de 7 kilogram kunt bouwen. «

Schijfremmen kunnen brand- en snijwonden veroorzaken bij valpartijen.
» Feit: Dit is een veelgebruikt argument bij de profs. Uit het mountainbiken (waar ook geregeld gevallen wordt) zijn echter geen verhalen bekend van remschijven
die blessures hebben veroorzaakt. Die rijden echter over het algemeen niet in een dicht peloton. De kans dat dit gebeurd is erg klein, maar in theorie zou het kunnen. Echter….platte aero spaken, cassettes en een buitenblad zijn ook scherp, heb je daar wel eens iemand over horen klagen? Feit is wel dat de schijven na een steile afdaling loeiheet zijn. Rij je vervolgens lek, pas dan goed op dat je bij het verwisselen van de band de schijf niet aanraakt. «

Schijfremmen zijn lelijk.
» Fabel: Over smaak valt niet te twisten, nietwaar? Maar ons hoor je niet klagen: zo’n direct mount klauw in combinatie met een 140 millimeter schijf oogt lekker compact, helemaal als alle remleidingen intern zijn weggewerkt. Een paar mooie steekassen erbij, plus een gelikte carbon wielset zonder aluminiumkleurige velgranden…Strak toch? «

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien. Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen