6 januari 2017 | Menno Grootjans

Intro: Apex Aerodyne

Begin januari zijn er nogal wat voorstellingen en introducties. Vooral van de grotere wielerploegen. Met nieuwe renners, sponsors en materiaal. In de luwte van de ‘groten’ presenteerde CC53-11 een nieuwe fiets. Erik Dekker deed de presentatie.

Dave Luyckx

CC53-11? Dat is geen ploeg, maar een tweewielerwinkel in Zaltbommel. Van vader en zoon Van Tuyl. Beiden al jaren bezig ‘in de fietsen’ en in 2016 zijn ze nog verkozen als Tweewielerwinkel van het Jaar. Naast modellen van Trek en Cannondale voert Cycle Center 53-11 een eigen merk: Apex. Zoals de familie het noemt: ‘kleine uitdager op de markt’. Voorop staan een goede prijs/kwaliteit verhouding en de mogelijkheden om een eigen design te realiseren. Dit doen ze onder andere via een nieuwe spuiterij. De Van Tuyls zijn trots op de modellen als Flare 0.9 en de Blackbuck en zeker op de nieuweling. De samenwerking is gezocht met de Vlaming Dave Luyckx, engineering en designer. Heeft ervaring in de luchtvaart en een kenner van composiet. Luyckx heeft vroeger fietsen voor Merckx ontwikkeld. Waaronder de 525. Heeft nu het hele traject gedaan van de nieuwe Aerodyne. Via een scherm gaf hij meer prijs over de Aerodyne. Dekker vroeg en Dave legde het haarfijn uit.

‘Optimised Drivetrain’

Veel aandacht voor wat Luyckx een ‘Optimised Drivetrain’ noemt: oversized onderbuis, bracket en liggende achtervork zorgen voor de stabiliteit. Daarbij is nu ook het stuur betrokken: de Aerodyne heeft een zelf ontwikkeld geïntegreerd stuur, stuurpen en spacers. Comfort komt dan van staande achtervork en bovenbuis.  Een voorvork met oversized lagers, twee maten in de balhoofdbuis. Voor de productie heeft de fabrikant een andere ‘moulding’ toegepast: geen luchtzak, maar middels een siliconen ‘mould’. Dit moet vooral de binnenzijde gladder, stijver en lichter maken. De nieuweling is dus aero & licht. Er wordt gestreefd naar een gewicht van rond de 800 gram voor een M. De Aerodyne is er met ‘direct mount’ remmen en een versie met schijfremmen. Het frame is compatible met 28 mm banden. De fiets is vanaf maart 2017 leverbaar. Er zijn 5 maten, zowel in ‘disc’ als met ‘direct mount’. Een prijsvoorbeeld: een Apex Aerodyne met Dura-Ace di2 en Enve SES 4.5 wielen kost dan 7399 euro. http://www.apex-bikes.nl

 

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds 1643 voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

Geef een reactie

Inloggen