De Duitse fietsenfabrikant Focus heeft een nieuw model racefiets gepresenteerd. In Berlijn toonde het vorige week voor het eerst de Focus Paralane aan de internationale fietspers. Met de nieuwe fiets richt Focus zich op de wegwielrenner die zich niet wil laten ontmoedigen door onverharde wegen of een bospaadje hier en daar.

De Focus Paralane zit overal een beetje tussenin: de ontwerpers hebben de geometrie van hun volbloed racer, de Izalco Max, en de toervriendelijke Izalco Ergoride nog eens van dichtbij bekeken en voor de Paralane een geometrie die hier tussenin valt genomen. Dat betekent dat de berijder niet helemaal in een racehouding gedwongen wordt en wat comfortabeler rechtop zit.

Tegelijkertijd hebben ze een trucje uitgehaald om het frame wel het snelle uiterlijk van een wedstrijdfiets te geven. Daar waar veel fabrikanten de balhoofdbuis verlengen voor een comfortabelere zit. Dat levert vaak een beetje een sloom uiterlijk op. Daarom heeft Focus gekozen voor een combinatie van een verlengde balhoofdbuis en een verlengde voorvork. De balhoofdbuis blijft daardoor relatief kort en maakt dat het frame nog altijd sportief oogt. Ook is het bracket verlaagd en volgens Focus komt dat de stabiliteit van de Paralane ten goede omdat daarmee ook het zwaartepunt wat naar onderen is gebracht.

Avonturenfiets

Met de langere voorvork is er ook meer ruimte rondom het voorwiel gecreëerd. Daardoor is het mogelijk om banden tot en met een breedte van 35 millimeter te monteren. En dat past precies bij het doel van de fiets: het moet niet uitmaken op welke ondergrond de berijder terechtkomt, of het nu asfalt, kasseien, gravel of aarde is. De Focus Paralane moet volgens de Duitse fabrikant een ‘avonturenfiets’ zijn. Ook in die zin zit de nieuwe Focus ertussenin: het houdt het midden tussen een cyclocrosser en een wegfiets.

Voor comfort heeft Focus bovendien geput uit de kennis en kunde van hun MTB-tak. Er is gekeken naar de technische specs van hun Raven Max. Vanuit die mountainbike heeft Focus in de achtervork met de vorm en dikte van het carbon gespeeld. Het frame is daardoor stijf en flexibel tegelijk. De stijfheid komt de rijeigenschappen ten goede, de flexibiliteit zorgt voor demping van hobbels in de weg. Vanuit dezelfde gedachte is er gekozen voor een sloping frame met een vrij lange zadelpen: ook dat creëert ‘flex’ en geeft de fietser wat meer comfort, zo is de uitleg.

Niet alleen moet de Focus Paralane zich thuis voelen op alle soorten wegen, maar de fiets is ook voorzien van custom-made spatborden van het Belgische Curana zodat je er ook in alle weersomstandigheden mee van huis kan. Of in de woorden van de fabrikant: ‘met de Paralane bestaat er geen slecht weer meer’. Wie een Paralane koopt krijgt er direct een setje spatborden bij, die met een ingenieus en bijna onzichtbare manier in de voor- en achtervork gestoken kunnen worden. Om een aanhechtingspunt te hebben in de achtervork levert Focus er een plastic tussenstuk bij dat geïnspireerd is op de handjes van Lego-poppetjes.

Opties

De Paralane wordt alleen met schijfremmen geproduceerd, velgremmen zijn geen optie. Wel heeft Focus ervoor gekozen om tien verschillende versies op de markt te brengen. Sowieso wordt de Paralane uitgevoerd in zowel carbon als aluminium, waarbij de aluminium buizen door middel van hydrovormen heel dicht tegen het uiterlijk van het carbon frame zitten. Op de aluminium frames is het bovendien mogelijk om een bagagedrager te monteren.

De carbon variant wordt geleverd met een SRAM eTap-groep, Shimano Ultegra, SRAM-Apex 1, Shimano 105 (alle 11-speed) of Shimano Tiagra (10-speed). De aluminium Paralanes zijn afgemonteerd met SRAM Apex 1, Shimano 105 of Tiagra. Daarnaast is er zowel in carbon als aluminium een Paralane Donna, speciaal voor vrouwen. Het verschil zit hem in de gekozen zadels, de ‘cockpit’ en roze elementen in het design. De Donna in carbon is afgemonteerd met Shimano 105, de aluminium versie met Tiagra. Alle Paralanes zijn voorzien van de R.A.T.-thru-axle van Focus, een vervanger van de traditionele snelspanner die dit jaar ook door Merida wordt gebruikt.

De fiets komt beschikbaar in zes verschillende maten, van 48 tot en met 61. De goedkoopste Focus Paralane, de aluminium Tiagra-uitvoering zal in België en Nederland €1.859,- gaan kosten. De Paralane e-Tap komt uit op een bedrag van €5.999,- .

Binnenkort zullen we in het magazine Fiets dieper ingaan op de testrit die we maakten op de Focus Paralane.

Galerij