27 mei 2016 | Michael Kerkhof

Analyse van de PowerFile van Steven Kruijswijk

Afgelopen maandag schreven we op Fiets.nl een analyse van de prestatie van Steven Kruijswijk en de andere prominenten tijdens de klimtijdrit in de Giro van afgelopen zondag. We concludeerden toen dat de prestatie van Steven overeen kwam met een Anaeroob Drempel Vermogen van circa 6,1 Watt/kg. In ons boek Het Geheim van Wielrennen (www.hetgeheimvanwielrennen.nl) hebben we eerder aangetoond dat de grens van het (schone) menselijk prestatievermogen ligt bij een ADV van 6,4 Watt/kg. Steven heeft dus op hoog, maar onverdacht, niveau gepresteerd. Tijdens deze Giro is (tot nu toe) gebleken dat de andere toppers (Nibali, Valverde, Chaves, Amador) op diverse momenten niet in staat waren om hetzelfde hoge niveau te leveren

De Powerfile van Steven Kruijwijk
Inmiddels heeft Steven Kruijswijk zijn PowerFile van deze tijdrit op internet vrijgegeven, zie deze link.
Een voorbeeld voor alle ander profrenners en voor ons een informatiebron om van te smullen! We konden het uiteraard niet laten om er eens goed in te duiken en presenteren in dit artikel onze analyse.

Parcours: Eerst een 1.8m vlakke aanloop gevolgd door de 9 km lange klim naar Alpe di Siusi,die een gemiddeld stijgingspercentage heeft van 8.3 procent.

Afbeelding

Steven Kruijswijk maakt gebruik van een Pioneer Dual Sensor powermeter. De Pioneer power meter maakt, net als vele andere power meters, gebruik van rekstroken om de kracht op de cranks te kunnen meten.

We kunnen in de file zien dat hij deze beklimming reed met een gemiddeld vermogen van 385 Watt gedurende ruim 28 minuten, waarbij hij bijna 7% van de tijd op de pedalen stond en 93% op het zadel zat.

Afbeelding

Het verschil met andere power meters is dat de Pioneer power meter over de gehele  trapcyclus van 360 graden, steeds per 30 graden een meting doet . Hier wordt niet alleen de grootte van de kracht gemeten maar ook de richting (krachtvector). Dit gebeurt door de  krachtvector loodrecht op de crank (tangentiële kracht, Fxi) en de krachtvector in het verlengde van de crank (radiale kracht, Fyi) te meten en dan de resulterende kracht (Fi) te bepalen. Dit gebeurt dus op 12 momenten per trapcyclus (zie figuur). 

Afbeelding

Afbeelding
Er worden dus 3 verschillende waardes berekend:

1: de grootte van de vector

Afbeelding

2: de richting van de vector

Afbeelding

Afbeelding

3: positieve (rood) of negatieve (blauw) bijdrage aan de rotatie 

Afbeelding

Afbeelding

Als we de pedalling efficiency bekijken als hij op het zadel zit, dan zien we dat deze heel erg goed is met een waarde van ongeveer 61% gemiddeld voor links en rechts. Dat wil dus zeggen dat hij in 61% van de pedaal omwenteling bijdraagt aan de rotatie van de cranks. Dat is heel erg efficiënt want bij gemiddelde wielrenners is deze waarde meestal tussen de 30 en 40%, als je een goede pedalling efficiency hebt zit je tussen de 40-50%, dus met 60% is dit excellent 

Afbeelding

Zelfs als hij staat op de pedalen (al is dat maar 7% van de tijd) is zijn pedalling efficiency nog steeds 52% gemiddeld voor links en rechts. 

Afbeelding

Kijken we naar de kleur van de vectoren dan kun je geen enkele negatieve bijdrage zien (geen blauwe vectoren)

Er is een klein verschil in vermogen geleverd door linker en rechter been en ook klein verschil in efficiency, wat afneemt als hij staat op de pedalen.

Wat verder opvalt is een Torque Effectiveness van 99% is, dat wil dus zeggen dat er zo goed als geen enkele negatieve kracht aanwezig is over de gehele pedaal omwenteling. In de gehele pedaal cyclus levert hij een kracht van nul of groter.

De Pedal Smoothness is 30%, wat betekent dat het gemiddelde vermogen van de gehele pedaal cyclus 30% bedraagt van het maximale (piek) vermogen tijdens deze pedaal cyclus. Hier zijn waardes meestal tussen de 10 en 40% te zien. 100% is hier niet mogelijk omdat er dan gedurende de gehele pedaal cyclus overall evenveel kracht geleverd moet worden, maar in de duw fase (ruwweg van 1 uur tot 6 uur in de pedaal cyclus) wordt altijd veel meer kracht geleverd.

In het correlatie diagram kun je zien dat de groene punten behoren bij staand op de pedalen en de rode punten zijn zittend op het zadel. Zittend op het zadel rijdt hij met een vermogen tussen de 350-450 Watt met een pedalling efficiency tussen 60-70%. Staand op de pedalen neemt het vermogen toe naar waardes tussen de 400 en 700 Watt en de pedalling efficiency daalt iets naar 50% ongeveer.

Afbeelding

Afbeelding

Alle parameters laten zien dat Steven Kruijswijk een excellente wielrenner is die hard getraind heeft om veel vermogen te kunnen leveren, maar ook enorm efficiënt rijdt!

data steven kruijswijk

Je kunt het effect van alle aspecten op je eigen prestaties berekenen met onze calculators op www.hetgeheimvanwielrennen.nl.

Daar kun je ook ons boek bestellen. Het is ook verkrijgbaar als ebook.

Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen

www.hetgeheimvanwielrennen.nl

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen