17 mei 2016 | Edwin Haan

SRAM EX1: eerste e-MTB groep

SRAM maakt vandaag de EX1 groupset bekend, de eerste speciaal voor elektrische mountainbikes ontwikkelde rem-/schakelgroep. De bijzonderheid zit hem in de 8-speed cassette, die zorgt voor een rechtere kettinglijn, en het gebruik van een dikkere ketting. Ondanks ‘slechts’ 8 kransjes, is er toch een bereik van 436%!

Waar SRAM ons laatst nog verraste met de eerste 12-speed groep voor de mtb, de Eagle groep, gaan ze voor de e-mtb de andere kant op. Volgens SRAM zorgt de 11-48 cassette er voor dat er minder geschakeld wordt. Het 8-speed ontwerp (11-13-15-18-24-32-40-48) kent grote (gemiddeld 30 procent) stappen tussen de versnellingen. Deze grote stappen reduceren, samen met de EX1 single-action shifter, de neiging om dubbel te schakelen. Door maar één versnelling per keer te schakelen gaat een acculading langer mee en vermindert de slijtage, aldus SRAM.

De cassette (schrik niet van de prijs hieronder) is gemaakt van gehard gereedschapsstaal en smaller dan een 10- of 11-speed cassette. Dit zorgt voor een rechtere kettinglijn over het hele verzetsbereik. De ketting die hierop past is net iets breder en steviger dan de 10,11 en 12 speed modellen, en daardoor gaat ie langer mee. En dat is nodig, omdat bij e-mtb’s vaak geschakeld wordt bij een hoge belasting en een lage cadans.

De cassette gebruikt een non-XD driver body. Het grotere -virtuele- voortandwiel van een motor op de trapas maakt het overbodig om een 10-tands cassettetandwiel te gebruiken. Er is daardoor meer ruimte voor de grotere ‘klimtandwielen’. Door het combineren van klimtandwielen met motoraandrijving optimaliseert het stroomverbruik en, onder vergelijkbare condities, ook de actieradius neemt toe.

Zoals gezegd is de nieuwe EX1 triggershifter ontworpen om één versnelling per keer te schakelen. De derailleur hetzelfde X-HORIZON ontwerp als de XX1- en X01-derailleurs met, speciaal voor het 48-tands tandwiel, opnieuw ontworpen koppeling, kooi en derailleurwieltjes.

Er is ook een eigen aluminium crank ontwikkeld, die goed samengaat met de motoras van Brose, Bosch en Yamaha. In 170 en 175mm, compatibel met ISIS. De ketting is zoals gezegd breder dan we gewend zijn, met massieve pinnen en een nikkel afwerking voor de buitenplaat. Alles voor een lange levensduur.

SRAM_EX1_UHOm de groep af te maken zijn er ook hydraulische schijfremmen in een ‘E’ uitvoering gemaakt, ‘Guide RE’ gaan ze heten, om precies te zijn. Met de Guide remgrepen en 4 piston calipers die komen van de Gravity Code serie brengen ze ook het extra gewicht van een e-mtb moeiteloos tot stilstand.

De prijzen zijn als volgt:

Crankarm: 55 euro
Voortandwielen: 20 euro
Achterderailleur: 165 euro
Triggershifter: 55 euro
Ketting: 30 euro
Cassette: 450 euro (!)
Guide RE remmen: 145 euro

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen