14 september 2015 | Edwin Haan

Hoe gezond is wielrennen?

Een artikel in het tijdschrift van de Consumentenbond van april 2013 vatte het simpel samen: Wondermiddel onder handbereik. Dagelijks bewegen is ook daadwerkelijk een wondermiddel. Als je je gezondheid wilt bevorderen kun je het beste gaan fietsen of hardlopen.

Dagelijks bewegen heeft ongelooflijke positieve effecten op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Omgekeerd levert gebrek aan beweging zelfs grotere gezondheidsrisico’s op dan roken.

In een artikel in The Lancet van juli 2012 is berekend dat één op de tien mensen sterft door gebrek aan beweging. Jaarlijks zijn dat wereldwijd 5,3 miljoen mensen tegenover 5,1 miljoen door roken.

Mens Sana In Corpere Sano

Al eeuwenlang wordt het belang van een goede conditie onderkend, zoals blijkt uit vele oude zegswijzen zoals rust roest, of het bovenstaande: een gezonde geest in een gezond lichaam. Wielrennen leidt bij uitstek tot een gezond lichaam door een combinatie van de onderstaande effecten:

  1. De regelmatige training heeft een direct en zeer groot positief effect op de lichamelijke fitheid; je krijgt het lichaam en de conditie van een atleet.
  2. Je gaat ‘automatisch’ gezonder leven; minder en gezonder eten en drinken, niet meer roken en weinig of geen alcohol gebruiken.
  3. Je bloedwaarden en andere gezondheidsparameters veranderen in positieve zin.
  4. Het risico op ziekten daalt en de weerstand tegen ziekten neemt toe.

Zoals miljoenen wielrenners dagelijks ervaren, heeft fietsen ook zeer grote positieve effecten op de geestelijke gesteldheid. Deze worden in het volgende hoofdstukje behandeld.

Je wordt fitter en sneller!

Fysiologen en sportcoaches weten dat het menselijk lichaam een enorm vermogen heeft om zich aan te passen aan trainingsprikkels. Door regelmatige training kunnen we bereiken dat ons lichaam zich voortdurend ontwikkelt en in staat is om betere prestaties te leveren. Het blijkt dat heel veel aspecten trainbaar zijn, zoals uithoudingsvermogen, snelheid, kracht, lenigheid en coördinatie. In de onderstaande box zijn een aantal positieve effecten van training weergegeven.Positieve effecten van training op de lichamelijke conditie

  1. Het zuurstoftransportvermogen van het hart-longsysteem stijgt sterk
  2. Je hartslag daalt (zowel in rust als bij inspanning)
  3. Je hart wordt sterker en efficiënter
  4. Je bloeddruk wordt lager en de bloedvaten worden elastischer
  5. Je longen worden sterker en efficiënter
  6. Je spieren worden sterker (benen, longen, hart)
  7. Je botten worden sterker
  8. Je gewrichten blijven lenig en beweeglijk
  9. De energielevering in de spieren wordt efficiënter (glycogeen- en vetverbranding)
  10. Je valt duidelijk af en wordt slanker
  11. Je stofwisseling en stoelgang verbeteren

Je gaat gezonder leven!

Het ‘automatisme’ van de gezondere leefstijl van wielrenners is naar ons weten nooit wetenschappelijk onderzocht, maar daarom niet minder waar. Wij kennen geen enkele serieuze wielrenner die rookt. Vrijwel alle wielrenners gaan na verloop van tijd ook gezonder eten en drinken, want ze beseffen dat hun conditie en hun prestaties daardoor beïnvloed worden. Ieder pondje gaat door het mondje. Wielrenners zijn zich dikwijls ook meer bewust van de noodzaak om hun lichaam op een goede en gezonde manier te voeden en te onderhouden. Mijn lichaam is mijn tempel.

Je wordt ook daadwerkelijk gezonder!

Positieve effecten van training op gezondheidsparameters

  1. Cholesterolwaarden worden gunstiger (LDL lager, HDL hoger)
  2. Insulinewaarden worden lager
  3. Bloedglucosewaarden worden lager
  4. Botdichtheid neemt toe
  5. Vetgehalte neemt duidelijk af
  6. Bloedvolume neem toe
  7. Hoger gehalte aan hemoglobine en myoglobine
  8. Buffercapaciteit bloed neemt toe
  9. Immuunsysteem wordt effectiever
  10. Hersenchemie verandert in positieve zin (minder adrenaline, meer serotonine)
  11. Betere enzymwerking in spieren
  12. Lager gehalte aan urinezuur

De positieve effecten van wielrennen zijn (op het eerste gezicht onvoorstelbaar) groot. Niet alleen wordt door training onze conditie beter en gaan we er uitzien als gezonde atleten, maar ook worden allerlei processen in ons lichaam beïnvloed met als resultaat dat onze bloedwaarden en andere gezondheidsparameters gunstiger worden. Als je wielrennen in een pil zou kunnen stoppen, zouden er miljarden van verkocht worden! In onderstaande box zijn deze positieve effecten samengevat.

Gezondheid is zeker niet alles, maar zonder gezondheid kan niets gedijen

De bovenstaande uitspraak van Arthur Schopenhauer vat op een goede wijze samen waar alle positieve effecten van wielrennen uiteindelijk toe leiden, namelijk aanzienlijk minder (risico’s op) ziekte. Het is dan ook geen wonder dat sommige Amerikaanse ziektekostenverzekeraars programma’s aan bieden waarbij mensen korting krijgen op de zorgpremie als ze regelmatig fietsen. In Nederland stimuleren ziektekostenverzekeraars sporten in meer algemene zin door korting te geven bij het gebruik van ‘health centers’. Meer algemeen omdat sporten bij uitstek een medicijn is tegen heel veel lichamelijke en geestelijke klachten, zoals samengevat in de onderstaande tabel.

Positieve effecten van training op het risico voor:

  1. Hart- en vaatziekten
  2. Diabetes
  3. Osteoporose
  4. Beroerte
  5. Bepaalde vormen van kanker (dikke darm, baarmoeder, borst)
  6. Cara (bronchitis, longemfyseem en astma)
  7. Depressie, angst en stress
  8. Reumatoïde artritis
  9. Taaislijmziekte
  10.  Ernstige ouderdomsverschijnselen
  11. Jicht

Tot slot een nuancerende opmerking: wielrennen is geen wondermiddel of Haarlemmer Olie! Je fysieke gesteldheid moet het wel mogelijk maken om te wielrennen en van alle voordelen te kunnen profiteren. Maar als je kunt fietsen, trek er dan op uit en ervaar hoe heerlijk en gezond het is!

Je kunt je eigen training en prestaties berekenen met de calculatoren van www.hetgeheimvanwielrennen.nl. Daar kun je ook ons boek bestellen.

Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen