28 augustus 2015 | Edwin Haan

Hoe snel gaan Froome en Quintana de Alto de Capileira beklimmen?

De 7e etappe van de Vuelta belooft een mooi spektakel op te leveren met de slotklim naar de Alto de Capileira. Wat kunnen we met de theorie van Het Geheim van Wielrennen zeggen over de haalbare snelheden en klimtijden van Froome en Quintana?

Alto de Capileira

De klim is 18,7 kilometer lang en stijgt over die lengte met 5,4%. Maar dat gemiddelde zegt lang niet alles, want er zit een kilometerslange vlakke sectie in. Daarna gaat het 12 kilometer lang stevig bergop, met daarin een steilste stuk van 14% op ruim 1 kilometer van de finish. De Vuelta zal hier nog niet beslist worden, maar er kunnen al behoorlijke verschillen ontstaan in het algemeen klassement. We gaan ervan uit dat de toppers bij elkaar zullen blijven tot het laatste steile stuk en gaan dus eens rekenen aan dit stuk, dat een lengte heeft van 8,73 km en een hellingspercentage van 7,1%.Hoe kunnen we de klimtijd naar Alto de Capileira berekenen?

We gebruiken daarvoor ons natuurwetenschappelijke model, zoals beschreven in ons boek. Een heel belangrijk uitgangspunt hierbij is natuurlijk het vermogen dat de toppers kunnen trappen. Tijdens de Tour de France zagen we dat de ADV (het Anaerobe Drempel Vermogen) van Froome in de Pyreneeën 6,2 Watt/kg was. Als we zijn gewicht van 67 kg vermenigvuldigen met zijn ADV van 6,2 Watt/kg, komen we op een vermogen van 415 Watt. We moeten hier echter nog 2 correcties op toepassen:

  1. Doordat de duur van de klim korter is dan 1 uur kan Froome iets meer vermogen trappen dan overeenkomt met zijn ADV ( een factor 1,06)
  2. Door de ijle lucht op de Alto de Capileira wordt het zuurstofopnamevermogen en dus het vermogen van Froome lager (een factor 0,93)

Uiteindelijk komen we dus op een vermogen van 67*6,2*1,06*0,93= 423 Watt. Met dit vermogen moet Froome is staat zijn om de Alto de Capileira op te fietsen met een gemiddeld snelheid van 23,9 km/h. We voorspellen dus een klimtijd over de 8,73 km van 21 minuten en 55, zie de tabel.

voorspelling klimtijd froome

Kan Quintana tijd winnen op Froome?

De klimtijd is niet alleen afhankelijk van het vermogen van de renner, maar ook van zijn gewicht en diverse andere factoren waaronder de weersomstandigheden. Zo is het bekend dat kleinere en lichtere renners bij dezelfde ADV toch iets minder snel rijden dan zwaardere renners, door de invloed van de luchtweerstand. Zo hebben we uitgerekend dat Quintana met zijn 58 kg een ADV van bijna 6,4 Watt/kg zal moeten ontwikkelen om dezelfde klimtijd te rijden als Froome! Aan het einde van de Tour de France zagen we dat de ADV van Froome door vermoeidheid was afgenomen tot 6,0 Watt/kg. Hij verloor daarom op de Alpe d’Huez tijd op Quintana, die er wel in slaagde om zijn ADV op 6,4 Watt/kg te houden. De grote vraag wordt dus of Froome dit keer wel in staat zal zijn om voldoende vermogen te trappen. We hebben uitgerekend dat hij 38 seconden zal verliezen op Quintana als hem dit niet zal lukken ( ADV Froome 6,0 Watt/kg, ADV Quintana 6,4 Watt/kg).

 

Welke andere factoren hebben invloed op het resultaat?

Het allerbelangrijkste is de fitheid van de renners. In hoeverre zijn ze hersteld van de inspanningen van de Tour de France? Hebben ze nog kans gezien om in de tussentijd een hoogtestage te doen, waardoor ze beter geacclimatiseerd zijn op de ijle lucht in de bergen? Deze factoren zullen beslissend zijn in de strijd tussen Froome en Quintana. Verder is het wedstrijdverloop van belang, met name de steun van de ploeg en het tactische spel tijdens de race.

De haalbare snelheden en de klimtijden worden verder ook bepaald door de weersomstandigheden, met name de temperatuur en vooral de wind. Hier zullen alle renners echter last van hebben, dus dit is minder bepalend voor de onderlinge verschillen.

Je kunt de invloed van alle factoren op je eigen klimtijd naar de Alpe d’Huez berekenen met onze calculatoren op www.hetgeheimvanwielrennen.nl. Daar kun je ook ons boek bestellen.

Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen