In navolging van de 1×11 groepen voor het mountaibiken en de cyclocross, komt SRAM mogelijk ook met een weggroep met slechts één voorblad. Er zijn inmiddels meerdere prototypes gespot, onder meer bij professioneel triatleet Jordan Rapp.

Rapp geeft geen toestemming om de foto’s die op de website Slowtwitch zijn gepost, her te gebruiken. Hij maakt gebruik van de bestaande CX1 derailleur, met een 54 tands groot voorblad met SRAM logo’s. Opvallend, want SRAM verkoopt officieel geen voorbladen die zo groot zijn, Het grootste SRAM blad bij de CX 1×11 groep heeft 46 tandjes. Het voorblad is ontworpen volgens het SRAM X-SYNC systeem. X-Sync is een systeem met hoge tandjes die afwisselend dikker en dunner zijn. Volgens SRAM wordt de ketting hierdoor eerder opgepakt en loopt de ketting minder snel af.

In tijditten, triatlons en vlakke ritten kan een groep met slechts één voorblad handig zijn. SRAM zal stellen dat er waarschijnlijk een aerodynamisch voordeel is, doordat de voorderailleur overbodig is geworden, net zoals het tweede voorblad. Ook is een 1×11 groep waarschijnlijk lichter dan een groep met twee voorbladen. Een ander voordeel is dus het verkleinde risico op een aflopende ketting.

Nadelen

Toch zijn er ook nadelen. Bij een groep met een enkel voorblad heb je maar 11 versnellingen in plaats van 22 of 33. SRAM heeft cassettes die oplopen van 10 tot 42 tandjes. Bij een 10-42 is een behoorlijk verschil merkbaar als je slechts één tandje op- of terugschakelt.  Een derailleur van de 1×11 groep werkt bovendien anders dan die van een groep voor een double of triple. Schakelen vergt bij een 1×1 groep iets meer moeite. Ook kan er meer frictie optreden als de kettinglijn scheef is.

SRAM weigert commentaar te geven op een mogelijke lancering van een 1×11 weggroep. Maar het bedrijf heeft in het verleden al gezegd het zeker niet uit te sluiten.  Vorig jaar stelde SRAM road product manager JP McCarthy al benieuwd te zijn hoeveel type fietsen met een 1×11 groep uitgerust kunnen worden. ”Een groep met slechts één voorblad heeft veel potentie en er zijn meerdere toepassingsmogelijkheden”. Hij sprak toen al over het tijdrijden en de triathlon als mogelijke doelgroepen.

Elektronisch

Mogelijk komt de 1×11 groep voor de weg er straks ook in een elektronische versie. Hoewel een elektronische schakelgroep van SRAM er momenteel ook nog niet is in een variant voor 2 voorbladen, zijn daarvan al wel meerdere prototypes gezien. Meerdere renners van Ag2R rijden er al mee. Bovendien wordt in de patentaanvraag van SRAM op hun ontwerp voor een elektronische schakelgroep, de optie voor een 1×11 groep met naam genoemd.