1 januari 2015 | Edwin Haan

Review: Haibike X-Duro

Deze Haibike Xduro Fatsix e-mtb is getest in Fiets nr.12-2014. Samen met nog 4 andere elektrische mountainbikes. De Merida Big Nine E-Lite 900, Lapierre Overvolt HT900, Cannondale Tramount 1 en Trek Powerfly+ FS9 zijn de andere fietsen in de test. Het magazine met de complete test is zonder verzendkosten na te bestellen op tijdschriftnu.nl

Haibike Xduro Fatsix

Tekst: Wouter Lazet, Foto’s : Edwin Haan

Haibike X-duro1Twijfelgeval: hoort deze bike thuis in dit artikel, of in de fatbiketest van vorige maand? Gelukkig hebben we goed gekozen, want al bij de eerste testrit was duidelijk dat de Fatsix vooral een e-bike is. Natuurlijk, hij heeft 4 inch brede banden, en wanneer je zonder motortje wegrijdt, voel je je onderweg op een echte trekker. Alles aan deze bike voelt groot. Het stuur is breed, de vork is breed, de pedalen staan wijd uiteen en de display voor je neus heeft breedbeeldformaat. Een echte mastodont, tot je de motor aanzet. In de eco-stand voelt de Fatsix als een gewone fatbike en in toer-modus als een vlotte. Het bracket ligt vrij laag en de bovenbuis nog lager zodat je makkelijk opstapt. Een voet aan de grond is pas nodig wanneer je afstapt, want rollen doet dit apparaat overal, over natte wortels en door diepe prut. Het is net als op een gewone fatbike, maar dan stukken makkelijker.

Sturen gaat stabieler dan stabiel en zolang je de dikste bomen ontwijkt kan er niets misgaan. Een stevige klim is goed voor je lachspieren, zodra je maatjes op hun gewone bikes terug moeten schakelen, rijd jij ze fluitend voorbij. In toer-modus is de Fatsix de makkelijkst berijdbare terreinfiets die we ooit mochten proberen, de perfecte bike voor iedereen die mountainbiken eng of moeilijk vindt. Uiteraard schakelden wij door naar de turbostand, en als bij toverslag transformeerde de Fatsix in een beest. De camouflagekleuren zijn echt niet overdreven want als een tank walst hij overal overheen. Daarbij laat hij nauwelijks sporen achter, alleen in zacht zand zie je dat hij langs is geweest. Insturen gaat niet al te vlot zodat je voor een scherpe bocht even zult moeten remmen. Maar al halverwege de bocht kan je trappen, de achterband weetwel raad met het vermogen zodat je in no-time weer 25 kilometer per uur rijdt. Singletracks vol gas rijden heeft een groot nadeel: de accu is sneller leeg dan je denkt. En de Xduro Fatsix met lege accu is de zwaarst trappende bike die we ooit testten.

Haibike X-Duro2De cijfers van FIETS

Imago 8,5
Kwaliteit 8
Prijs/kwaliteit 8,2
Meetwaarden 6,5
Praktijk 7,5
Eindcijfer 7,4

Specs

Prijs: € 4299,-
Frame: aluminium
Vork: Rockshox Bluto
Shifters: Shimano XT
Derailleur: Shimano XT Shadow+
Crankstel: Xduro alu, offset tandwiel 16T
Ketting/Cassette: Shimano Deore/SRAM X3
Motor: Bosch Performance/ 250 watt / 25 km/u
Accu: Bosch 36V 400WH
Display: Bosch Nyon GPS
Remmen: Shimano XT 180/180
Opbouw: Xduro
Wielen: Alex AQ6_26 Fat/Formula
Banden: Schwalbe Jumbo Jim 26×4″
Gewicht: 23,0 kilogram
Maten: 42, 46, 50
Website: www.haibike.de

 

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen