‘The revolution  continues’. In 2008 was Campa de eerste die een 11-speed aandrijving voor de racefiets bracht. Sinds 2008 zijn de Italianen bezig geweest met de verbeteringen van het 11-speed systeem met daarnaast het ontwikkelen van de EPS groepen (2011). Campagnolo  zet voor volgend seizoen onverminderd in op een mix van mechanische en elektronische onderdelengroepen.

En om dit kracht bij te zetten introduceerden de Italianen de nieuwe Super Record, Record en Chorus 11-speed. Mechanische groepen. Die voor 2015 een aantal opvallende veranderingen door maken. Met name zichtbaar bij de achterderailleur, de voorderailleur, de crankset en de Ergopower rem/schakelgrepen. De achterderailleur is anders gevormd dan de ‘oude’ derailleur, er zit een sterkere veer in, de afstand tussen de derailleurwieltjes en de cassette is zowel constant als iets verkleind. ‘Better chain-cassette interface’ noemen ze dit ( in het Engels dan wel).

De voorderailleur heeft een langere ‘lift arm’ gekregen waardoor het schakelen soepeler en sneller moet gaan. De kooi is van composiet. De cranksets zijn voortaan met vier armen ‘uitgerust’ en met een steek van 112 mm (binnen) en 145 mm (buiten). Je kunt kettingbladen van 34 tot 46 (binnen) en van 46 tot 54 (buiten) monteren. De Ergopowers hebben een iets veranderd binnenwerk en een andere ‘hood’. De nieuwe 11-speed delen horen wel bij elkaar; wil je de achterderailleur gebruiken dan heb je ook de nieuwe Ergopowers nodig. We hebben nog geen info over gewichten, precieze uitvoeringen en ook niet over adviesprijzen. Dat volgt allemaal nog. Daarnaast zal voor 2015 alleen nog de Veloce 10-speed leverbaar zijn. Centaur gaat er uit. Athena, Chorus, Record en Super Record: alle 11-speed. Geen Athena EPS meer; dat wordt Chorus EPS ( met daarnaast Record en Super Record EPS). Een triple crankstel nog: in de 11-speed Athena groep. Veranderingen dus! En niet alleen zichtbaar, ook merkbaar. We konden  een eerste verkenning met een Super Record groep maken. Het ritje ging door de bergachtige omgeving van Bassano en ja, dan moet je wel volop schakelen. Geen probleem: vooral het schakelen voor staat nu op een hoger niveau: de lange arm, de SC-14 inspanningen ( het ontwikkelen en testen in samenwerking met profs –service course) en de relatie met de achterderailleur zorgen voor super snel en zeker schakelen. Dat gaat ook op voor achter: vast en zeker. De ‘klik’ is mooi voelbaar en hoorbaar –en zorgt voor veel feedback. We komen er nog terug in een van de volgende nummers van FIETS.c 2