25 januari 2012 | Mathijs Wagenaar

Op bezoek bij: Philips

Sinds twee jaar is Philips met zijn fietsverlichting weer terug in de wielermarkt. Hoewel, ze zijn eigenlijk nooit echt helemaal weg geweest.

De lampjes voor in de behuizing werden namelijk nog wel door Philips gemaakt, maar compleet afgewerkte versies van bijvoorbeeld een voorlamp kwamen niet meer uit de fabriek rollen. Verlichting is natuurlijk een belangrijke pijler binnen het bedrijf. Het opnieuw instappen in de fietsmarkt lijkt dan ook een logische stap. Afgelopen week spraken we met het ontwikkelteam dat verantwoordelijk is voor de nieuwe fietsverlichting van Philips.

Wanneer we teruggaan in de geschiedenis, zien we dat Philips rond 1935 al actief was met complete fietsverlichtingssystemen. De producten bestonden toen onder andere uit een dynamo en koplamp. Vanuit de afdeling Automotive is er de laatste jaren hard gewerkt aan de fietsverlichting. Veel kennis werd er opgedaan met bijvoorbeeld het maken van autoverlichting, kennis die nu ook gebruikt wordt bij het ontwerpen van goede fietslampen. De ontwerpafdeling zit trouwens in Eindhoven terwijl de productie in China gedaan wordt.

Op de locatie in Aken bekeken we de testfaciliteiten die Philips tot haar beschikking heeft. Hier kan onder andere de totale output van een lamp gemeten worden in lumen. De metingen in lux, de verlichtingssterkte gemeten op een bepaalde afstand en bepaalde plaats, worden gedaan op een zelfde manier als wij bij Sigma deden voor de verlichtingstest. Daarnaast behoren een waterdichtheidstest, een valproef en het ondergaan van sterke temperatuurwisselingen tot de standaard testen die een lamp moet doorstaan voordat deze op de markt komt.

De Led Bike Light
Met led verlichting, geavanceerde  lenzen en reflectoren kwam Philips in de fietsverlichtingstest in Fiets nr. 11-2011 met de Led Bike Light sterk voor de dag. Wij testten toen de krachtigste 80 lux versie, er zijn echter ook goedkopere en minder krachtige varianten van 40 en 60 lux. De Led Bike Light is eigenlijk ontworpen voor de stadsfiets en het design is hier ook meer op toegespitst. De lamp past echter ook prima op een mountainbike of racefiets. Hij  ‘mist’ alleen de uitgesproken technische uitstraling die beter bij een sportfiets zou passen. De levensduur van de batterijen is met zo`n 2,5 uur in maximale stand niet heel lang. Wel word je met een goed zichtbaar indicatielampje gewaarschuwd wanneer de accu bijna leeg is. Je kunt dan nog zo`n half uur fietsen voordat je geheel in de duisternis terechtkomt.

Wat gaat er komen
Er wordt  verwacht dat er op Eurobike 2012 een nieuwe lamp voor de sportieve fiets wordt gepresenteerd. Eén van de veranderingen waar je aan kunt denken is een hoogwaardiger accu. In plaats van 4x oplaadbare AA-batterijen een Lithium-ion-accu, zodat de brandtijd van de lamp wordt verlengd. Daarnaast is de verwachting dat er ook een aangepast design zal komen en een klein achterlampje. Wordt vervolgd!

www.philips.nl

Zelf eens een Philips Led Bike Light testen? try-before-you-buy-philips-led-bike-light

Mathijs Wagenaar

Deze wielertechneut maakt de mountainbiketesten en veel techniektesten voor Fiets. Van pompje tot powermeter, van zadel tot ondershirt, Mathijs test alles tot het stuk gaat. De combinatie van een opleiding “industrieel productontwerp” met een niet onverdienstelijk mountainbike verleden (sinds hij bij Fiets werkt is zijn vorm overigens niet meer wat het geweest is ;-)) staat garant voor interessante invalhoeken. Fabrikanten sidderen als Mathijs weer een nieuwe test aankondigt. Drijft eindredacteur Peter tot waanzin met zijn ‘of/als’ dialect, maar komt uiteindelijk toch altijd tot fraaie testen met bijzondere conclusies.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1372115

Meer artikelen van Mathijs Wagenaar

Geef een reactie

Inloggen