Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Oude racefietsen inkopen, opknappen en omzetten naar Fixie

LucEnRens
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2017 20:20

LucEnRens 20 feb 2017 20:25

Hallo allemaal,

Wij, Luc en Rens, willen graag een soort handeltje in fietsen opzetten. Op Marktplaats worden dagelijks oude racefietsen aangeboden. Wij zijn van plan om deze in te kopen tegen een lage prijs en nadat ze zijn opgeknapt en er een fixie van is gemaakt, weer door te verkopen.

Onze vraag is nu: hebben jullie nog tips over hoe we dit het best kunnen aankappen? Of misschien over technische punten waar we op moeten letten bij het kopen van een oude fiets?

Bij voorbaat dank,

Luc en Rens

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 feb 2017 21:20

Zakelijk:
1: De fixie hype is redelijk dood. 10 jaar geleden was je business plan redelijk actueel ;)
2: Er zijn (erg slechte, daar niet van) vies goedkope fixies nieuw te koop. Realiseer je dat je daartegen zult moeten concurreren.

Technisch
3: (hopelijk overbodig): gebruik stalen frames met horizontale padden (pats) (padtdtdtdtsen)
4: Let op: goedkope Franse fietsjes uit de 70's en 80's hebben nogal eens gekke maten voor bracket en balhoofd.
5: heel veel stalen frames hebben een gekke maat zadelpen
6: let op de kettinglijn.
7: Zet op een fixie altijd een voorrem, en op een SS altijd gewoon 2 remmen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 feb 2017 23:03

Het probleem is dat alle echt goedkope racefietsen slecht in de lak zitten waardoor de kostprijs van een mooi frame al boven dat van een Chinees fixie frame komt. Het frame is nog niet eens zo slecht en de kwaliteit van de Franse en Aziatische instappers van weleer was ook niet denderend.

Ook vind ik de prijs die tegenwoordig een oud barrel op moet brengen om van te huilen. Iedereen denkt dat hij een klassieker heeft staan.

Ik heb het eens doorgerekend toen ik de frames nog gratis kon krijgen en toen bleek al dat de frames los verkopen aan zelfbouwers zonder er iets aan te doen meer opleverde dan er fixies van te gaan bouwen.

Ik denk dat je beter een fixie met een stevig bagagerek kunt bouwen en een krantenwijk kunt gaan fietsen..
Campagnolo Ultra Dork

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 feb 2017 15:55

scepticus schreef:Zakelijk:
1: De fixie hype is redelijk dood. 10 jaar geleden was je business plan redelijk
Hype?
Ik besloot tot fixie om slijtage, bijbehorende miserie en bijbehorende kosten te reduceren. Zelfs minder remblokken vervangen - ik duw tegen zoveel ik kan.

Eenmaal zover, merkte ik dat ik liever zo reed. Meer controle. Voordien, dacht ik dat gladheid door benen niet kunnen stilhouden meer vallen betekende.
Nu heb ik ontdekt / ervaren dat je zelfs met vast tandwielveel beter evenwicht behoudt, simpel omdat je nu zowel links als rechts kunt duwen. Met vrijwiel ben je machteloos aan 1 zijde.

Zijn er hier mensen die met fixie reden, en "terugkeerden" naar vrijwiel en/of versnellingen?
Ik zie me dat niet doen. Ik zou niet weten waarom. Ja, het is soms sleuren. En, je moet rekening houden met extra zaken en meer anticiperen.

Hoe mat u die "hype" eigenlijk?
Zijn er ergens cijfers inzake beschikbaar?
Ik wist tot voor een paar jaar niet eens dat het bestond.
Niks gemerkt van de "hype van 10 jaar geleden".
Niemand zei me iets erover.
Geen enkele van de fietsverkopers heeft er iets over gezegd tegen me.
Precies in tegendeel, ze spraken er klaarblijkelijk niet graag over.
Niet dat ik mijn schulp ervaring wil veralgemenen, en ik ben tevens ook geen NL.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 25 feb 2017 17:10

De hype was er onder jongeren vooral en net zoals elke hype is die wat gaan liggen.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 feb 2017 21:04

@Nova ik heb het afgelopen jaar een kleine 10.000 km afgelegd per fixed gear, dus ik ben het geheel eens met je lofzang ;-)

Ook mountainbike doe ik graag zonder versnellingen (maar dan wel met vrijloop btw) . Ook wel eens mét trouwens.

Ik bedoelde vooral te zeggen dat fixies niet als warme vegaburgers over de toonbank vliegen en dat het verdomd lastig zal zijn om de kosten die je hebt gemaakt bij de ombouw terug te verdienen bij verkoop, laat staan winst maken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 feb 2017 22:14

Ben het met de anderen eens dat dit een lastig business model is omdat de concurrentie aan moet met Chinees spul. Losse onderdelen bij de groothandel zijn dusdanig duur dat je beter complete fixies bij de groothandel kunt gaan halen. Water naar de zee dus.

We hebben hier een apart topic over de toekomst van race only zaken die sommigen hier somber in zien. Dat zij dan tenminste nog fietsen die flink wat kosten en dus ook flink wat marge hebben,
Fixies verdien je alleen wat op als je er elke dag tientallen kunt verkopen.

Nova schreef: Hoe mat u die "hype" eigenlijk?
Zijn er ergens cijfers inzake beschikbaar?
Ik wist tot voor een paar jaar niet eens dat het bestond.
De fixie lijkt vooral een hipster dingetje en de hipster is op een leeftijd gekomen dat hij gaat settelen.

Voor wat betreft cijfertjes heb ik even voor je teruggebladert in dit topic.
Het gaat hier weliswaar niet alleen over fixies, ook over single speed en baanfietsen, maar toch.

ik heb even een overzichtje gemaakt vanaf 2010 met het aantal topics.
Wat je eruit kunt concluderen mag je zelf weten.

2010 - 93
2011 - 74
2012 - 47
2013 - 39
2014 - 38
2015 - 31
2016 - 19
2017 - 10

Zoals Scepticus al schrijft, 10 jaar geleden was het een leuk businessmodel.

BennVeninga
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2017 08:39

BennVeninga 18 apr 2017 09:14

Spam verwijderd

Plaats reactie