Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift met Wahoo KICKR Snap

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 20 jan 2017 17:03

Ik heb een jaar niet kunnen fietsen door gezondheidsreden. Nu wil ik graag weer beginnen met rustig aan opbouwen.

Het idee is om binnen te starten met fietsen. Eerst wat laagdrempelig op Zwift. Nu kom ik prijstechnisch op de Wahoo KICKR Snap uit voor € 549,00. Misschien heeft iemand anders nog een suggestie?

Verder vraag ik mij af of ik nog iets nodig ben naast de aanschaf van de Wahoo KICKR Snap? Het is de bedoeling om Zwift in combinatie met Windows 10 te gebruiken. Heb ik bijvoorbeeld dan nog zoiets als een dongle nodig?

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 21 jan 2017 05:47

ANT+ is volgens mij nog steeds het standaard protocol voor Zwift. Je hebt dan een AT+-USB dongle nodig. Essentieel als je sensoren ANT+ only zijn.

Ik zag wel dat Bluetooth ook aardig wordt ondersteund sinds niet heel lange tjd. Wanneer al je sensoren BT zenden dan kan dit dus ook. De meeste PC's en Mac's hebben tegenwoordig wel BT ingebouwd. Dan is een ANT+ dongle niet nodig. De Snap is dual band: BT én ANT+, net als mijn Tacx Bushido.

Ik ben zelf van plan te kijken naar Zwift, helemaal over BT. Ik heb allemaal BT Wahoo sensoren. Alleen de indoor trainer is Tacx, maar dus ook BT. Scheelt hier dus een dongle van €40 ongeveer.

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 21 jan 2017 11:02

snowkrash schreef:ANT+ is volgens mij nog steeds het standaard protocol voor Zwift. Je hebt dan een AT+-USB dongle nodig. Essentieel als je sensoren ANT+ only zijn.

Ik zag wel dat Bluetooth ook aardig wordt ondersteund sinds niet heel lange tjd. Wanneer al je sensoren BT zenden dan kan dit dus ook. De meeste PC's en Mac's hebben tegenwoordig wel BT ingebouwd. Dan is een ANT+ dongle niet nodig. De Snap is dual band: BT én ANT+, net als mijn Tacx Bushido.

Ik ben zelf van plan te kijken naar Zwift, helemaal over BT. Ik heb allemaal BT Wahoo sensoren. Alleen de indoor trainer is Tacx, maar dus ook BT. Scheelt hier dus een dongle van €40 ongeveer.
Klinkt goed. Mijn machine met Windows 10 heeft Bluetooth.

De andere sensoren zoals meting voor hartslag hebben alleen ANT+. Volgens mij is dan nog steeds een dongle noodzakelijk.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 21 jan 2017 11:47

Klopt!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jan 2017 11:47

Klopt of je koopt een BT HR meter.

Kleomantre
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:53

Kleomantre 21 jan 2017 12:54

Ah, ik heb hetzelfde reeds net achter de rug en zit sinds twee weken op de Kickr Snap. Ik vind het prima gaan en ben tevree in combinatie met Zwift.

Ik heb een dongle aangeschaft en kwam er toen achter dat mijn 32bit laptop te oud was. Vervolgens de laptop van mn partner genomen en dat gaat prima. Heel af en toe is de weerstandbepaling even vreemd, denk dat het signaal dan even wegvalt.

Ik had zelf als idee te gaan freeriden op Zwift, maar ben toch maar met een van hun workouts gestart in de ERG-modus. Dat geeft je wat meer een doel tijdens een rit en daar zitten vaak bepaalde rustfases ingebouwd zodat je je niet aan gort hoeft te rijden. Ook wel zou handig om het een beetje leuk te houden.

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 22 jan 2017 10:53

havana schreef:Klopt of je koopt een BT HR meter.
Zit ik te overwegen. In dat geval heb ik alleen borstband met bluetooth nodig?
Kleomantre schreef:Ah, ik heb hetzelfde reeds net achter de rug en zit sinds twee weken op de Kickr Snap. Ik vind het prima gaan en ben tevree in combinatie met Zwift.

Ik heb een dongle aangeschaft en kwam er toen achter dat mijn 32bit laptop te oud was. Vervolgens de laptop van mn partner genomen en dat gaat prima. Heel af en toe is de weerstandbepaling even vreemd, denk dat het signaal dan even wegvalt.

Ik had zelf als idee te gaan freeriden op Zwift, maar ben toch maar met een van hun workouts gestart in de ERG-modus. Dat geeft je wat meer een doel tijdens een rit en daar zitten vaak bepaalde rustfases ingebouwd zodat je je niet aan gort hoeft te rijden. Ook wel zou handig om het een beetje leuk te houden.
Goed om te lezen dat het bevalt. Heb 64-bits Windows 10 dat is geen probleem.

Welke dongle gebruik je?

Kleomantre
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:53

Kleomantre 22 jan 2017 10:59

Ik heb die van 2Moso maar aangeschaft via het web.

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 22 jan 2017 11:29

Kleomantre schreef:Ik heb die van 2Moso maar aangeschaft via het web.
Ga ik daar naar kijken.

Heb jij trouwens nog een app op je telefoon nodig om de gegevens naar jouw Windows apparatuur te sturen? Ik heb namelijk geen telefoon met iOS of Android. ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2017 11:47

Houd er rekening mee dat de batterij van een BT HR meter veel sneller leeggaat.

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 22 jan 2017 13:50

Mooiste is om hartslagmeter te kopen die bluetooth en ANT+ compatible is. Wahoo maakt deze ook. Als je PC ver van je Wahoo afstaat is het handig om een USB verlengsnoer te kopen voor tussen de ANT+ dongle en PC. Kost iets van 10 euro voor 1 van 3 meter. Je hebt dan minder kans dat al fietsen het signaal weg valt doordat je de dongle naast de Wahoo kunt leggen. Volgens mij ben je bij een Windows PC altijd een ANT+ dongle nodig. Bij een Macbook (met Ipad?) kan het ook zonder.

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 22 jan 2017 14:14

Ik neig inderdaad naar een hartslagmeter met bluetooth. Cadence sensor is ANT+ en niet bluetooth. Volgens mij heb ik dan nog steeds een ANT+ dongle nodig?

Plaats reactie