Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Ultimate CF vs Endurace

stip1979
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 dec 2016 20:05

stip1979 02 dec 2016 20:33

Ben aan het uitkijken naar een nieuwe fiets en heb serieuze interesse in de Canyon CF 9.0 Di2. Weet alleen niet of ik moet gaan voor de Ultimate of de Endurace-versie.

Ik rij geen wedstrijden en meestal lange tochten dus in principe is de Endurace aangewezen.

Alleen, ik rij die lange tochten wel graag sportief en op een redelijk tempo en zit dus niet graag te recht op.

Heb nu ook een eerder op wedstrijden gerichte fiets en heb na lange tochten, zelfs na de 24 uur van Zolder, nooit last van mijn rug of dergelijke. Denk dus wel dat ik de Ultimate-versie wel zal "aankunnen".

Mijn vrees is dat, als ik voor de Endurace-versie zou kiezen, mijn positie te fel zal afwijken van mijn huidige positie en ik deze te comfortabel en te recht zal vinden.

Daar staat wel tegenover dat de wielset die in de Endurace-versie zit, mij meer aanspreekt dan diegene van de Ultimate-versie. Ook de kleurstelling bevalt me beter.

Iemand ervaring met de beide frames? Zit er zo veel verschil tussen of is het verschil miniem?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 dec 2016 21:20

stip1979 schreef:...................Denk dus wel dat ik de Ultimate-versie wel zal "aankunnen".

Mijn vrees is dat, als ik voor de Endurace-versie zou kiezen, mijn positie te fel zal afwijken van mijn huidige positie en ik deze te comfortabel en te recht zal vinden.

Daar staat wel tegenover dat de wielset die in de Endurace-versie zit, mij meer aanspreekt dan diegene van de Ultimate-versie. Ook de kleurstelling bevalt me beter.
.......................
Je gaat toch geen fiets kopen die niet zo goed past maar waar wel meer aansprekende wielen inzitten en die een beter bevallende framekleur heeft.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je voor de Ultimate moet gaan :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 02 dec 2016 21:29

Lijkt me ook een gemakkelijke keuze dan. Groot verschil kan nog zijn (weet niet voor welke Endurace je wilt gaan), dat de Endurace CF SLX en CF SL (2017) schijfremmen hebben.

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 02 dec 2016 21:35

Ik zit met precies de zelfde kwestie. Ik wil voor komend seizoen ook een nieuwe racer en fiets nu op een bijna 10 jaar oude Canyon Ultimate CF, welke overigens nog prima bevalt. Maar ja, je wil weer eens wat anders hè...

Ik rijd bij een toerclub waarbij we 2x door de week een vlotter tempo fietsen, op de rechte stukken tussen de 35 en 40 km/u en dan pakweg 60km en op zondagochtend een afstand van 120km en een snelheid van rond de 33. Aangezien er straks ook nog tochten in heuvel- en bergachtig gebied met een afstand van tegen de 200km worden gepland, zit ik ook aardig in dubio. De korte felle ritten zijn prima voor de Ultimate, de lange ritten voor de Endurace. Al ben ik niet zo'n fan van de flexende zadelpen van de Endurace. Ben toch van plan om minimaal 28mm banden te monteren.

Ik meet me zelf eerst eens goed op en vul alle gegevens in in het PPS (perfect position system) op de site van Canyon.
Tevens is het slim om nog even te wachten tot het complete 2017 gamma van alle Ultimate en Endurace modellen op de site staan, al zal dat voor de geometrie van de frames niets uitmaken.

Je kunt natuurlijk altijd een model bestellen en gebruik maken van de 30 dagen omruil garantie.

Mijn hart gaat uit naar lekker knallen; dus dan wordt het zeer waarschijnlijk de Ultimate (t.z.t. met discs).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 dec 2016 21:37

De TS hoeft alleen maar te checken of ie met het beoogde model laag genoeg met het stuur komt.
Kan toch niet zoo moeilijk zijn?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Hupie
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 mar 2015 11:42
Locatie: Zeist

Hupie 06 dec 2016 10:50

Ik stond laatst ook voor dezelfde keus. Ultimate (CF SLX) of Endurace (CF SLX). Uiteindelijk ben ik voor de Endurace gegaan: de geometrie is maar lichtjes "comfortabeler" dan de Ultimate. En door de spacers weg te laten kan je ook met de Endurace behoorlijk "racey" zitten. Ik fiets ook lange tochten en wil af en toe "ff lekker knallen". Ik ben uiteindelijk heel blij met mn keuze. Ik ben sneller dan ooit op mn nieuwe Endurace maar heb na 100 km geen last van mn nek en schouders. De schijfremmen zijn geweldig met nat weer.

Ik wilde eerst wachten tot de Ultimate SLX met schijfremmen kwam, maar ben blij dat ik voor de Endurace ben gegaan.

Succes met je keuze!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 06 dec 2016 18:02

afhankelijk van je eigen maatvoering en voorkeur kun je ook de Endurace een maat kleiner nemen, dan kom je wellicht dicht in de buurt van de geometrie van een Ultimate, met een langere stuurpen evt. En, je zadelpen moet niet te ver uitsteken natuurlijk

stip1979
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 dec 2016 20:05

stip1979 06 dec 2016 20:36

Heb ondertussen de Endurace besteld, zou in de loop van volgende week worden geleverd.

Uit verschillende reviews bleek dat de Endurance inderdaad niet zo veel verschilt van de Ultimate. Heb dan uiteindelijk toch voor meer comfort gekozen.

Hupie
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 mar 2015 11:42
Locatie: Zeist

Hupie 06 dec 2016 21:45

Welke versie heb je besteld? Gefeliciteerd met je nieuwe fiets! :like: En als ie niet bevalt, kan je 'm nog altijd binnen 30 dagen omruilen 8-) 8-)

stip1979
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 dec 2016 20:05

stip1979 07 dec 2016 13:46


salsa
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:14

salsa 07 dec 2016 20:14

Gefeliciteerd,mooie fiets!

Hupie
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 mar 2015 11:42
Locatie: Zeist

Hupie 08 dec 2016 10:27

Gefeliciteerd!! Mooie wielset ook. En die zadelpen: iedere keer dat ik fiets, word ik gelukkiger van die zadelpen.
Werkt geweldig.

Plaats reactie