Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bomen en Bos, welke fiets te kopen?

Ed T5
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2015 19:12

Ed T5 30 sep 2016 08:27

Ik ben nu 2 jaar aan het fietsen en heb besloten ermee door te gaan. (Hardloopschoenen nu écht definitief aan de wilgen gehangen!).

Voor mezelf had ik voorgenomen om eerst te kijken of het fietsen een blijvertje zou zijn, om vervolgens dan de fiets eens te gaan upgraden. Ik rijd nu op een Ghost (aluminium) fiets met handgespaakte maatwielen.

Ben inmiddels lid van een wielerclub en ben van plan de winter door te gaan rijden als het weer dat een beetje toelaat. Mocht het heel slecht zijn, dan met de MTB het bos in.

Ik ben nu op het punt gekomen om een andere fiets te kopen. Ben me al paar maand aan het oriënteren en heb diverse info gezocht en bekeken over de volgende fietsen (op alfabet ;) )
- Cannondale CAAD12 € 1.999
- Cannondale Synapse Carbon Ultra € 2.599
- Dedacciai Atleta € 3.200
- Koga Primera Road Permium € 3.199
- Merckx San Remo 76 € 3.999
- Merida Ride 5000 € 2.299
- Specialized Tarmad Competition € 2.999

Mijn uitgangspunten zijn dat ik mijn eigen DT Swiss wielen overzet en dat er Shimano Ultegra groep op zit. Zoals jullie zien zit er behoorlijk wat prijsverschil, maar ik ruil mijn Ghost in en hoe duurder de fiets hoe meer inruil ik krijg.
Bij keuze voor de CAAD houd ik behoorlijk wat geld over, kies ik de Merckx dan ga ik wat over mijn budget en moet ik eerst mijn vrouw nog even lief aankijken...

De CAAD is de enige aluminium fiets. Maar schijnt wel een heel erg stijve te zijn die zou kunnen wedijveren met carbon frames (zegt Cannondale...) Ik heb geen ervaring met carbon fietsen, maar iedereen is er lyrisch over en zodra ik naar wat betere/duurdere fietsen ga kijken is het ook allemaal carbon en geen aluminium. De Ghost die ik nu heb is ook aluminium met carbon voorvork en bevalt mij tot nu toe prima. Kan er lekker lang op doorfietsen en voelt niet als zwaar of oncomfortabel.

Ik ben geen sprinter of klimmer (vanwege gebrek aan bergen), maar meer een duurfietser (bestaat dat?), net als toen ik nog aan hardlopen deed. Ik fiets vrij constant, 3 tot 3,5 uur fietsen met 31~32 km/u gemiddeld.

Als je googled kom je veel testen tegen en is er altijd wel iets goeds of niet goed aan de fiets. Waar ik vooral naar kijk is of er gezegd wordt dat een bepaalde fiets wel of geen endurance fiets is. Of die comfortabel is op slechte wegen ed. Dit zijn bijna allemaal buitenlandse testen.
Bijvoorbeeld bij testen van de Dedacciai en de Merckx lees je dat het goed snelle fietsen zijn, die geschikt zijn voor afstand, klimmen dalen, sprinten maar minder geschikt voor slechte wegen.
Hoe moet ik dat interpreteren? In NL ligt bijna geen slecht asfalt meer, is dat dan hier ook een issue? Op mijn huidige Ghost valt me het comfort eigenlijk ook nooit zo op. De zithouding is goed en vervolgens moet je gewoon trappen en fietsen denk ik dan. Maar ben misschien te nuchter.

Mijn vraag is nu of iemand ervaring heeft met bovengenoemde fietsen en zo ja, waarom voor de bepaalde gekozen? Of zijn er nog meer alternatieven om naar te kijken?

Hoor graag.

Edwin.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 sep 2016 08:41

Geometrie is het magische woord. De fiets moet passen de rest is bijzaak. De fietsen die je post zijn kwalitatief allemaal goed. Kun je allemaal geen buil aan vallen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 sep 2016 09:08

Ed T5 schreef:.....................................
- Merckx San Remo 76 € 3.999
......................

.......................... kies ik de Merckx dan ga ik wat over mijn budget en moet ik eerst mijn vrouw nog even lief aankijken................................;.
Met een beetje "googlen" kom ik echt toch aan een heel andere prijs :)
2999 Euro bij deze winkel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 30 sep 2016 11:50

havana schreef:Geometrie is het magische woord. De fiets moet passen de rest is bijzaak. De fietsen die je post zijn kwalitatief allemaal goed. Kun je allemaal geen buil aan vallen.
+1
Als iedereen hier zijn eigen mening opschrijft zal de keuze daar echt niet makkelijker op worden. ;)

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 30 sep 2016 13:07

En mocht dat nog niet duidelijk genoeg zijn: de geometrie van genoemde fietsen verschilt nogal.
Zie verder FAQ nieuwe racefiets.

Succes

Ed T5
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2015 19:12

Ed T5 30 sep 2016 15:41

Dank voor de reacties.
Heb me inmiddels ook op laten meten vanwege mijn lengte (1,94), lange benen en armen en lange, (blijkbaar soepele!!) rug, kan ik aardig wat merken "hebben" qua geometrie. Merken die er nog bij komen zijn De Rosa, Bianchi en CKT.
Ik denk dat Cannondale, Specialized en Merida af gaan vallen ivm te lage inruil. (Daarbij vind ik Specialized voor mijn gevoel wat overgeprijsd en rijdt half Nederland erop lijkt het wel...).
Koga blijf ik zwak voor houden, maar er is nergens in de buurt ook maar een dealer te vinden die wat heeft staan om in het eggie te zien!?

Daarnaast merk ik wel dat ik een lichte voorkeur begin te krijgen voor het Dedacciai Atleta frame en dan afgemonteerd met Dura Ace, als dat binnen budget gaat passen. Anders met Ultegra.
De Dedacciai komt qua afmetingen in ieder geval het eerste en beste voor mij in aanmerking en wil daar als eerste eens mee verder gaan.

Tenzij iemand hier negatieve ervaringen heeft met Dedacciai?

Edwin.

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 30 sep 2016 16:05

dit weekend bij Olympia's Tour gaan kijken. SEG rijdt op Koga.

Ed T5
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2015 19:12

Ed T5 03 okt 2016 21:56

Het is de Dedacciai geworden.

Edwin.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 okt 2016 22:05

Foto's! Schitterende fiets...

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 03 okt 2016 22:23

Knappe fiets, is het de rood zwarte met Dura Ace?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Ed T5
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2015 19:12

Ed T5 14 okt 2016 12:11

Sorry voor de late reactie.

Het frame was niet op voorraad bij Dedacciai, wordt nu wrs. eind oktober dat ie klaar is.
Er komt weer een Ultegra groep op. Ik heb nog geïnformeerd naar Dura-Ace, maar vanwege afwijkende crank maat zou dat een MEERPRIJS van 950 worden, alleen voor de upgrade van Ultegra naar Dura-Ace en dat wordt me te gortig.

Zodra de fiets klaar is volgen er uiteraard foto's.
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, een matzwart carbon frame, met glanzend zwarte decals, zwarte velgen, zwarte spaken en zwarte nippels!

Ben ook benieuwd hoe carbon gaat bevallen, ben 1,94 en 101 kg. Hoop dat carbon sterk genoeg blijkt... ;-)

Edwin.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 okt 2016 13:22

Ed T5 schreef: Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, een matzwart carbon frame, met glanzend zwarte decals, zwarte velgen, zwarte spaken en zwarte nippels!
Ik denk voornamelijk zwart...en je hebt lui die daar dan ook nog in zwarte kleren op gaan zitten. :roll:
Afbeelding
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie