Ik wil graag een nieuw setje gaan spaken ter vervanging van mijn SRAM S30 wielen die ik niet meer helemaal vertrouw na diverse problemen met gebarste nippel washers en gebroken spaken.
De wielen zijn bedoeld als klim/training wielen voor goed weer. Betrouwbaarheid vind ik wel belangrijk. Ik weeg 68 kg. Budget: +/- 300 euro. Streefgewicht: <1600 g.
Ik zat te denken aan de volgende samenstelling:
Velgen: Ryde Pulse Comp
Naven: Novatec A291 / F482
Spaken: DT Comp (20 voor radiaal, 24 achter 2-kruis)
Nippels: aluminium
Gewicht: +/- 1520 g
Prijs: +/- 330 euro
Enkele puntjes waar ik nog over twijfel:
- Ryde Pulse Comp: ik lees dat banden erg moeilijk om de velgen gaan. Klopt dat of valt het wel mee? En kan iemand mij vertellen of de decals verwijderbaar zijn?
- Ryde Pulse Sprint: deze velgen zijn nog 45 g lichter per velg. Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid en stijfheid? Ben ik beter af met de Sprint of met de Comp?
- Alu nippels: robust genoeg? Of toch maar beter messing?
Suggesties / feedback zeer welkom!
Nieuwe zelf-gespaakte wielen
De velgen zal kwalitatief niet zo veel uitmaken, denk ik. Wel zou ik zelf gaan voor messing nippels, die zijn sterker dan alu en qua gewicht maakt het vrijwel niks uit.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Ryde pulse comp passen inderdaad erg krap.Usual suspects als Conti GP en Michelin Pro3 gingen erg moeilijk. Heb er nu een heel dun plaklint in, en dat maakt het wat eenvoudiger.
Maar wellicht is dat met de nieuwe generatie anders.
Maar wellicht is dat met de nieuwe generatie anders.
Laatst gewijzigd door baron062 op 15 feb 2016 06:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Totaal geen last van krap passende bandjes (schwalbe one) om ryde pulse velgen. Omdat de velgen tubeless ready zijn moet je wel een iets andere "techniek" toepassen: band goed in het midden in het velgbed plaatsen en eindigen bij het ventiel. Dan heb je ze er zo om.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt voor de reacties tot dusver.
Met zelfbouw wielen heb ik tot nu toe alleen ervaring met messing nippels, maar ik zag dat de befaamde wielbouwers tegenwoordig ook veel aluminium nippels gebruiken. Het leek me een mooie manier om 30 gram roterend gewicht te besparen, maar als het alleen maar problemen oplevert, dan is dat het mij niet waard.Erik schreef:Wel zou ik zelf gaan voor messing nippels, die zijn sterker dan alu en qua gewicht maakt het vrijwel niks uit.
Nou, alleen maar problemen gaat ook wel weer wat ver. Zijn minder sterk dan messing, dus je zult voorzichtiger moeten zijn bij het bouwen. Maar dat wil niet zeggen dat het geen goed materiaal is, want al die wielbouwers gebruiken ze niet voor niets.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Bouwen met alu nippels is op zich geen probleem, mits juiste werkwijze.
De problemen duiken (soms) op wanneer na enige tijd er iets moet gebeuren (spaak vervangen, rechten,...) en blijkt dat er niet veel beweging in de nipples te krijgen is, en dan blijkt vaak ook nog eens dat de vorm van de alu nippel niet zo vast is als je wel hoopt wanneer je wat kracht op je spaaksleutel gaat zetten...
De problemen duiken (soms) op wanneer na enige tijd er iets moet gebeuren (spaak vervangen, rechten,...) en blijkt dat er niet veel beweging in de nipples te krijgen is, en dan blijkt vaak ook nog eens dat de vorm van de alu nippel niet zo vast is als je wel hoopt wanneer je wat kracht op je spaaksleutel gaat zetten...
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Met uw gewicht kunt u rustig de Ryde Pulse Sprint nemen (met achtervelg asymmetrisch, zie: http://www.maatwielen.nl/Projecten/Klimwielen.html). Nieuwe banden van sommige merken gaan er inderdaad heel moeilijk op. Decals zijn te verwijderen (weet het niet zeker van het nieuwe type). U kunt ook gerust alu-nippels nemen, bijvoorbeeld die van DT Swiss. U zou ook messing aan de body-kant van het achterwiel kunnen nemen (de nippels aan die kant worden het zwaarst belast) en voor de rest aluminium.
Spaken: DT Revolution zijn heel goed. Licht en relatief goedkoop. Wel torderen deze spaken eerder (omdat ze zo dun zijn) waardoor het bouwen iets lastiger wordt.
Groeten,
Hans
http://www.maatwielen.nl
Spaken: DT Revolution zijn heel goed. Licht en relatief goedkoop. Wel torderen deze spaken eerder (omdat ze zo dun zijn) waardoor het bouwen iets lastiger wordt.
Groeten,
Hans
http://www.maatwielen.nl
Website: https://www.maatwielen.nl