Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel eiwitten innemen na een stevige training?

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 03 sep 2015 22:16

Heb een eiwit shake die 30 gram bevat, neem die meteen na de rit, is dit voldoende of neem ik beter iets anders?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 03 sep 2015 22:21

Wat is je definitie of voorbeeld van een stevige training waarbij jij achteraf een eiwitshake met 30 gram eiwitten zou nemen?

Tevens van belang is hoeveel je nu weegt etc.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 03 sep 2015 22:23

Zorro schreef:Wat is je definitie of voorbeeld van een stevige training waarbij jij achteraf een eiwitshake met 30 gram eiwitten zou nemen?

Tevens van belang is hoeveel je nu weegt etc.
1.78m, 62kg, stevige training is 100km, 2000HM in belgische ardennen (heb daar een chalet dus rij dat bijna elke week).
Laatst gewijzigd door djatwork69 op 03 sep 2015 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 03 sep 2015 22:25

Zorro schreef:Wat is je definitie of voorbeeld van een stevige training waarbij jij achteraf een eiwitshake met 30 gram eiwitten zou nemen?

Tevens van belang is hoeveel je nu weegt etc.
is er dan een nadeel om eiwitten in te nemen?

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 04 sep 2015 09:37

Eiwitten kunnen nooit kwaad. Een teveel aan eiwit zorgt bij mij altijd wel voor puistjes, maar dat is per persoon verschillend. Overtollige eiwitten gaan je lichaam weer uit via je urine als ik het goed heb.

Ik ben van mening dat in een normaal westers dieet voldoende eiwitten moeten zitten en een hoop mensen maar shakes nemen in de hoop van alles te bereiken, wat pure onzin is. Maar ik haal uit je post wel dat je veel sport, dan is een shake van 30mg altijd een welkome aanvulling voor het herstel. 30mg is geloof ik één zo'n schep? Niets mis mee. Ik gooi er vaak nog een portie brinta doorheen, maar dat is afhankelijk van je trainingsdoel en lichaam. Ik wil niet meer afvallen, maar sport wel minimaal 4x in de week intensief.

Caseïne of Whey eiwitten maakt ook niet veel uit geloof ik. Een hoop producten waar een webshop als Body & Fit reclame voor maakt zijn gebakken lucht. Een goed glas chocomel heeft hetzelfde effect.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 04 sep 2015 09:48

Na een stevige rit in de Ardennen van de FFCB staat er meestal een rokende BBQ, meestal neem ik dan een broodje braadworst. Ik heb echter geen idee hoeveel eiwitten hierin zitten?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 sep 2015 09:56

bak (magere) kwark, of een blikje tonijn, heb je ook een bult eiwitten binnen :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2015 10:06

Ik wilde net typen: een bakkie yoghurt, maar de optie van colnagofreak klinkt me veel beter in de oren. Vergeet ook de hersteldrank niet!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 04 sep 2015 10:23

ThijsvdnBerg schreef:Ik ben van mening dat in een normaal westers dieet voldoende eiwitten moeten zitten en een hoop mensen maar shakes nemen in de hoop van alles te bereiken, wat pure onzin is.
In een Westers dieet krijgen mensen inderdaad voldoende eiwitten binnen. Wat je met een eiwitshake wel kunt bereiken is dat je de timing van de eiwit inname verbeterd. Door direct na het sporten eiwitten in te nemen zijn er extra eiwitten in het lichaam op het moment dat het lichaam deze ook het hardst nodig heeft om te herstellen.

Je hoeft hier niet direct een eiwit shake voor te nemen, dit kan ook met producten als chocomelk, kwark enz. Een goed biefstuk op de BBQ kan natuurlijk ook . In een biefstuk van 100 gram zouden 26 gram eiwitten zitten.

Het voordeel van een shake is dat je deze direct na de inspanning al kunt nemen.

Alcohol is een verkeerde keuze na een inspanning. Meestal heb je dan ook een vochttekort en dat los je niet met alcohol op. Daarnaast wordt het herstel erdoor geremd.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 04 sep 2015 10:31

Alan Smeets schreef:Alcohol is een verkeerde keuze na een inspanning. Meestal heb je dan ook een vochttekort en dat los je niet met alcohol op. Daarnaast wordt het herstel erdoor geremd.
Behalve als je naam Floyd Landis is meen ik me te herinneren. ;)
Afbeelding

sneeuwcrosser2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 dec 2011 12:44

sneeuwcrosser2 04 sep 2015 10:46

20 gram eiwit na de training zou voldoende moeten zijn heb ik altijd begrepen. O.a. uit het blad fiets. Kan een bidon hersteldrank zijn of een bak kwark/yoghurt met wat fruit.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2015 11:25

Alan Smeets schreef:(...)

Alcohol is een verkeerde keuze na een inspanning. Meestal heb je dan ook een vochttekort en dat los je niet met alcohol op. Daarnaast wordt het herstel erdoor geremd.
Niets zo lekker als een koud biertje na een flinke training/tocht. Vast niet de allerbeste manier om te herstellen, maar een enorme ramp voor je herstel/progressie is het toch ook niet.
Het wordt een ander verhaal als er na dat 1e biertje nog heel veel volgen natuurlijk.

Waarom je als niet-wedstrijdrenner eiwitshakes zou nemen snap ik niet trouwens. Die dingen zijn mega-duur en bieden (if any) nauwelijks meer voordeel dan het genoemde bakkie kwark of yoghurt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie