Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nekpijn en slapende voeten

LeDuck
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jul 2015 16:31

LeDuck 03 aug 2015 20:48

Beste fietsforummers,

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een racefiets. In de winkel af laten stellen en ondertussen bijna mijn eerste 100km erop zitten maar nu zit ik met wat kwaaltjes.

1. Heb tijdens en zeker na elke rit last van mijn nek. Het lijkt erop dat ik te diep voorover moet buigen wat ik dan compenseer vanuit de nek met als gevolg vermoeide/spierpijn in de nekspieren. Mijn ritten worden er nu door beperkt in afstand. Heb gekeken of het stuur omhoog kan maar dit lijkt niet te kunnen het zadel omlaag is geen optie.

2. Na enige tijd fietsten krijg ik last van slapende/hete voeten. Daarnaast maar dat is enkel aan de linker zijde lijk ik dan ook wat kramp te ontwikkelen onder aan de voet. De maat van de schoen lijkt goed.

Zijn dit dingen waar ik wat aan kan doen? Of moet ik gewoon even doorzetten en gaat het vanzelf weer over?

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 03 aug 2015 21:01

Normaal kijk je omhoog doormidden van je bovenrug en nek,als je een stijve bovenrug hebt moet je nek dat compenseren en daar zou je nekpijn van kunnen krijgen.
Schoenplaatjes laten afstellen
http://www.bikefitting.com/dutch/Systems/SCA.aspx
Specialized Diverge Axs

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 04 aug 2015 07:36

Nekpijn : kan - naast hetgeen feddesman zegt - ook het gevolg zijn van wat gespannen op de fiets zitten, omdat je aangeeft dat je je echt nog maar pas met fietsen op een racefiets begonnen bent. Dat is het gevolg van wat "beginners" onzekerheid en volkomen normaal. Probeer armen en vooral schouders zo en ontspannen mogelijk te houden. Kijk vooruit "onder de wenkbrauwen door", dus door je hoofd zo min als nodig is op te heffen. Oefenen en succes ermee. Als dat niet helpt, zou ik elders dan bij je fietswinkel een fietsmeting/afstelling laten doen. Het stuur hoger zetten is meestal niet mogelijk - tenzij er een spacer boven de pen zit - maar een iets kortere stuurpen kan mogelijk een optie zijn.

Slapende/hete voeten en kramp : inderdaad in de eerste plaats schoenplaatjes goed laten afstellen. Maar pedalen en schoenplaatsjes bestaan ook in meerdere modellen : neem altijd diegene met de meeste zijdelingse speling en/of grootste steunvlak (Look Keo Max in combinatie met de rode plaatjes bijvoorbeeld - SPD MTB pedalen hebben veel speling maar een te klein steunvlak voor op de racefiets). Zorg dat de zolen van je fietsschoenen stijf genoeg zijn. En wat ik ook nogal eens zie : trek de sluiting van je schoenen ook niet té strak.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 04 aug 2015 08:48

Trek je schouders niet op, zeker beginnende fietsers hebben doen dat vaak, dat geeft zeker nekpijn. bij het vastmaken van je schoenen eerst je schoen bij de tenen vastmaken en dan omhoog werken naar de enkel en nooit andersom, klinkt simpel, werkt vaak tegen brandende voeten.
Ach, ik zeg ook maar wat

LeDuck
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jul 2015 16:31

LeDuck 04 aug 2015 22:33

Dank voor de tips heren!

Plaats reactie