Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Geometrie vergelijking

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 apr 2015 20:25

Ik ben op zoek naar een ander frame maar de geometrie moet zoveel mogelijk overeenkomen met mijn Litespeed. De hoeken hiervan 73.0 graden. Als ik naar andere frames kijk dan zijn sommige net iets groter bijvoorbeeld 73.5.
Mijn Canyon Ultima, als voorbeeld zijn de hoeken 73.5 en ondanks de terugstand van het zadel het zelfde zijn afgesteld zit ik toch niet als op de Litespeed.

Hoe hier mee omgaan?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 19 apr 2015 21:51

zithoek is niet de belangrijkste parameter. je kunt met je zadel nl best wat schuiven, waardoor dat toch op de juiste (huidige) positie tov je trapas uitkomt, zoals je zelf al beschrijft

de stack en reach van het frame zijn belangrijker, deze bepalen resp de verticale en horizontale afstand van het hart van de bovenkant van de balhoofdbuis tov je trapas. uiteraard kun je je stuurpen in hoogte verstellen (meer of minder stack) en een andere lengte stuurpen monteren (meer of minder reach), maar mijn ervaring is dat je hiermee vrij weinig bereik hebt. kijk dus vooral naar die maten en let er op dat ze ongeveer overeenkomen (binnen 2, liefst 1 cm). nadeel is dat ze zelf heel lastig te bepalen zijn, dus je bent afhankelijk van geo gegevens van de fabrikanten.

als je naar effectieve bovenbuislengte kijkt, let dan enorm op, deze hangt nl ook in grote mate van de zithoek af, stack en reach zijn daarvan onafhankelijk

overigens heeft cyclefit een enorme database met stack/reach gegevens

succes, hopelijk helpt dit

Plaats reactie