Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vulring voorvork (stuur) vervangen door klemband voor lamp

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 29 mar 2015 17:00

Ik erger mij op een fiets altijd groen en geel (ik weet het, mijn afwijking :lol: ) aan onderdelen die niet in het midden / symmetrisch gemonteerd zijn. Zo heb ik mijn Garmin op mijn stuurpen zitten (en niet (al dan niet met zo'n kromme beugel) op mijn stuur).

Ik wil mijn lampje aan de voorkant ook graag in het midden onder mijn stuur gemonteerd hebben (origineel is de bevestiging op het stuur maar dat kan door de stuurpen niet in het midden). Voor het achterlichtje was een keurige beugel meegeleverd die om de zadelpen past:
Afbeelding

Ook even snel gekeken of deze ook om de vulringen van de voorvork past, maar die zijn te dik.

Ik zat er daarom aan te denken om onderstaande beugel te kopen waarvan de binnendiameter gelijk is aan de buitendiameter van de vulringen:
Afbeelding

Mijn vraag: kan ik deze klemband zonder problemen om de vulringen klemmen?

Ze hebben deze klemband ook met kleinere binnendiameters. Is het mogelijk om de klemband dan om de buis van de voorvork zelf te doen (dus 1 of 2 vulringen er tussen uit en dat deze klem daarvoor in de plaats)?

batavus kasper
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jul 2014 16:16

batavus kasper 29 mar 2015 20:20

Dit beugeltje is van kunstof toch?
Ben bang dat je balhoofdlagers dan niet juist op voorspanning blijven....

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 mar 2015 20:26

Spacers/vulringen zijn vulringen, niet meer en niet minder! Natuurlijk moet je de klemband niet met het boutje vastklemmen, maar de klemband zelf vastklemmen met de AHead topcap/bout.
Overigens mag je het boutje wel aandraaien als je de lagers hebt afgesteld.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 29 mar 2015 22:03

Er bestaat misschien ook een therapie voor je afwijking.

Trouwens best raar dat je niet tegen afwijkingen kunt, en dat dat dan weer een afwijking is.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 mar 2015 22:06

Ik persoonlijk zou mijn balhoof liever niet op de juiste spanning houden met een cheap plastic bandje dat daar niet voor bedoeld is.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 mar 2015 22:40

scepticus schreef:Ik persoonlijk zou mijn balhoof liever niet op de juiste spanning houden met een cheap plastic bandje dat daar niet voor bedoeld is.
:roll: :roll: :roll:
heb je niet goed gelezen of is het (door mij) niet begrepen humor?

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 29 mar 2015 22:50

Indien de beugel van metaal is, dan wordt het balhoofd hier toch niet door op zijn plaats gehouden? De beugel vervangt alleen een spacer. Boven de stuurpen zit de borgplaat + schroef van de gehele voorvork / het balhoofd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 mar 2015 00:10

klimmer schreef:
scepticus schreef:Ik persoonlijk zou mijn balhoof liever niet op de juiste spanning houden met een cheap plastic bandje dat daar niet voor bedoeld is.
:roll: :roll: :roll:
heb je niet goed gelezen of is het (door mij) niet begrepen humor?
Ik heb prima gelezen, je klemt de boel niet vast met dat bandje, maar er staat alsnog wel enige druk op wanneer je zo'n bandje als spacer gebruikt, en je weet ook niet of dat bandje wel precies even breed is rondom etc.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 mar 2015 00:19

scepticus schreef:
klimmer schreef:
scepticus schreef:Ik persoonlijk zou mijn balhoof liever niet op de juiste spanning houden met een cheap plastic bandje dat daar niet voor bedoeld is.
:roll: :roll: :roll:
heb je niet goed gelezen of is het (door mij) niet begrepen humor?
Ik heb prima gelezen, je klemt de boel niet vast met dat bandje, maar er staat alsnog wel enige druk op wanneer je zo'n bandje als spacer gebruikt, en je weet ook niet of dat bandje wel precies even breed is rondom etc.
Ik zie het probleem niet.

Plaats reactie