Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Piepend geluid

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 28 feb 2015 20:55

Beste Forumleden,

Voordat ik alles ga loshalen of vervangen probeer ik via dit forum op het juiste spoor te worden gezet.

Tijdens mijn laatste trainingsrondjes hoorde ik een piepgeluid bij mij rechter shifter. Omdat mijn schifter goed vast zit en ik gewoon goed kan schakelen en kan remmen heb ik het idee dat het mijn stuurlint is.

De reden waarom ik dit zeg is omdat mijn stuurlint al drie jaar op mijn stuur zit en deze door misschien water en zeep gedeeltelijk los is gaan raken en vandaar het gepiep. (Links heb ik dit niet)

Kan dit? of hebben jullie een andere mening of iemand zoiets al een keer gehad

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 feb 2015 21:41

Het zou goed zijn iets meer te vertellen: piept het constant? bij elke stand van je handen aan het stuur? alleen als je remt of schakelt? Alleen als het droog is of ook in de regen? Woon je in Friesland?

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 28 feb 2015 21:49

martinbo schreef:Het zou goed zijn iets meer te vertellen: piept het constant? bij elke stand van je handen aan het stuur? alleen als je remt of schakelt? Alleen als het droog is of ook in de regen? Woon je in Friesland?
-Ik woon niet in Friesland;
-Piep (licht) volgens mij constant, ik rem niet, ik schakel niet en dacht eerste instantie dat ik te veel druk op mijn stuur zetten (lees shifter) dus haalde mijn hand ervan af en piepte nog steeds licht;
-Fiets meestal niet in de regen, maar kan een onverwachte bui niet weg duiken :)
-Na elke fiets buurt maak ik mijn fiets schoen en spuit deze licht af met een zachte straal van een tuinslang.

oldsteel

oldsteel 01 mar 2015 09:40

kwestie van "trial and error".
mogelijke oorzaken 1 voor 1 uitsluiten.

begin bijv. met je stuurnok loshalen, schoonmaken, montage-pasta gebruiken en weer op
het juiste moment vastzetten.
hetzelfde met bijv. stuurlint. lijkt me het minst waarschijnlijke.....
en als je het stuurlint er toch af hebt, kun je je shifters demonteren, schoonmaken en opnieuw
monteren.

zie hier op het forum regelmatig klachten over piepjes en kraakjes. soms heel lastig om uit te vinden waar het vandaan komt.

snelspanners zie ik ook voorbij komen als oorzaak. hier al aan gedacht?

succes.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 01 mar 2015 10:45

Inderdaad snelspanners kan ook wel eens een oorzaak zijn, vaak zit er dan wat zand tussen.
De boutjes van de bidons zorgen ook wel eens ooit voor "herrie", maar dat is meestal een tik.
Losdraaien, zuiver maken en eventueel met wat vet terug monteren.
Bikers are not alone

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 01 mar 2015 11:05

Als ik in de taxc zit en ik leun op mijn stuur hoor ik niks. Op een fietspad waar het wegdek niet zo best is hoorde ik het geluid.
Ik ga op jullie advies mijn snelspanners eens nakijken.

Wat beteft het schoonmaken en onderhouden van de shifters waar kan ik dat vinden op het intenet, want het fiets onderhoudsboek kan ik hier niks over vinden.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 01 mar 2015 11:32

martinbo schreef:Het zou goed zijn iets meer te vertellen: Woon je in Friesland?
Even nieuwsgierig wat dit met "piepen" te maken kan hebben.
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
saho
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2004 23:29

Gebruikersavatar saho 01 mar 2015 12:41

RelicBert schreef:
martinbo schreef:Het zou goed zijn iets meer te vertellen: Woon je in Friesland?
Even nieuwsgierig wat dit met "piepen" te maken kan hebben.
Muizenplaag

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 01 mar 2015 13:21

saho schreef:
RelicBert schreef:
martinbo schreef:Het zou goed zijn iets meer te vertellen: Woon je in Friesland?
Even nieuwsgierig wat dit met "piepen" te maken kan hebben.
Muizenplaag
:lol:
Avatar gebruiker

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 01 mar 2015 20:22

Er jammer dat we het nu over een muizenplaag hebben ipv de vraagstelling.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 03 mar 2015 22:42

Nou, nou: niet zo teleurgesteld dat we het hier over een muizenplaag hebben; een van de aardige dingen van dit forum is dat de meeste bezoekers een beetje humor van tijd tot tijd best waarderen....

Onderhoud van de shifters: af en toe in het mechanisme een beetje dunne smeerolie of tefspray doen; met name Shimanoshifters hebben (of hadden?) nog wel eens last dat het gebruikt smeervet indroogde en verhardde waardoor er niet meer geschakeld kon worden en uiteindelijk de shifter kapot ging.

Je kunt er goed bij door de rem even te lossen en dan de remgreep aan te trekken. Teveel olie is niet erg, dat loopt wel weg.
Enne: nooit siliconenspray gebruiken of WD40. Dat is hier STRENG VERBOTEN!

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 05 mar 2015 21:29

Martinbo,

Humor is altijd prima :)

Soms moet je alles weer op de rit zetten ;)

Ik vroeg mij af waar ik de smeerolie moet doen. Bedoel je in de rem knijpen en dan in het gat gieten of bedoel je aan de zijkant.

Plaats reactie