Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fietsmeting 1ste racefiets

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 31 jan 2015 22:22

Beste forumleden,

Mijn zwager wil zijn eerste racefiets gaan kopen en weet niet hoe hij zijn zoektocht moet starten. Hij heeft al wat fiets(merk)en bekeken, maar weet zelf niet goed waar hij op moet letten. Hij dacht dat hij op basis van zijn binnenbeenlengte een goed passende fiets uit zou kunnen kiezen. Hoewel ik dat laatste niet uit wil sluiten, heb ik hem op het hart gedrukt eerst een goede fietsmeting te laten doen en daarna pas een keuze te maken voor een bepaald merk en/of een bepaald model.

Mijn vraag is nu: zijn er in de buurt van Roermond bedrijven die tegen betaling onafhankelijke fietsmetingen uit kunnen voeren?

Groetjes,

Marcel
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 jan 2015 22:29

Bij Beurskens in Haelen kunnen ze je prima op een fiets zetten, tegen betaling of gratis als je er een fiets koopt. Sowieso hebben ze er een ruim assortiment van de Duitse merken waar je veel waar voor je geld krijgt.

Als je geen bijzondere lichamelijke klachten hebt en niet heel erg veel kilometers maakt vind ik een professionele fietsmeting een beetje overkill. Wil je dit wel dan kun je bij meetcentrum Bullen in Kinrooi terecht.
Campagnolo Ultra Dork

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 31 jan 2015 23:02

Mijn zwager heeft serieuze rugproblemen en wil om die reden op zeker gaan. Ik heb mezelf wel eens laten nameten bij Body2bike, maar voor zover ik weet kun je daar alleen terecht als je al een fiets hebt.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 feb 2015 01:05

In dat geval is het misschien verstandig om eerst een keer een dag of een weekend een Specialized Roubaix te lenen bij Hendrikx in Buggenum.

Volgens mij zit er niemand in de directe omgeving die gebruik maakt van een pasfiets.

Maar ook met met een sessie op een pasfiets of een paar ritten op een leenfiets weet je niet hoe een rug op lange termijn gaat reageren. Waarschijnlijk is het een stuk goedkoper om een ongeveer passende fiets op Marktplaats te kopen, gebaseerd op lengte en binnenbeenlengte met een niet al te sportieve geometrie. Voor de prijs van een goede meting kun je heel wat fietsen kopen en weer doorverkopen met een klein beetje verlies.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 01 feb 2015 08:28

http://www.bikefitting.com/Dutch/Service/NL.aspx

Heel dicht in de buurt zit Hendricx (in Buggenum), daar zullen ze vast ook meten. (edit: stond hierboven dus ook al).

Maar als je een beetje tegen schappelijke prijzen een fiets wil kopen zou ik naar Limbricht rijden, zullen ze je voor niets opmeten bij aanschaf van een nieuwe fiets. Zoek dan wel een wat rustiger tijdstip uit (dus niet zaterdag of vrijdagmiddag/avond) zodat men ook goed de tijd kan nemen voor je.

Stel je overigens ook niet teveel voor van zo'n meting. Een vriendje van me met een vergelijkbaar postuur als ik kwam bij me met een tekening van de voor hem ideale fiets. Hij is ongeveer 180cm en men kwam uit op een maat 62.... Toch maar eens teruggestuurd en de tweede meting was een 58.

Hier heb je overigens een goede site om gewoon zelf te meten: http://www.competitivecyclist.com/Store ... ID=IB12809

Een meting houd ook geen rekening met een slechte rug, die kijkt alleen naar je lichaamsmaten. Op basis daarvan kan je dan kiezen voor een stijl: race, toer, bejaard ofzo. Bij race wordt je dan "dieper" op je fiets gezet en komt er een kortere wielbasis uit.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 feb 2015 08:51

Joseba schreef: Een meting houd ook geen rekening met een slechte rug, die kijkt alleen naar je lichaamsmaten
Bij body2bike kijkt een fysiotherapeut eerst naar je klachten, beperkingen, soepelheid. Dan pas beginnen ze., en wordt een houding gekozen die daarop aansluit.
Misschien kun je ze bellen als je nog geen fiets hebt wat dan de mogelijkheden zijn?
Op zeker spelen: kies een Roubaix zoals Ernie C zegt, en laat die evt. Later aanpassen door hen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 01 feb 2015 09:12

marcelb schreef: eerst een goede fietsmeting te laten doen en daarna pas een keuze te maken voor een bepaald merk en/of een bepaald model
Marcel
loos schreef: Op zeker spelen: kies een Roubaix zoals Ernie C zegt, en laat die evt. Later aanpassen door hen.
Briljant :D

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 feb 2015 10:16

Een Roubaix is wel een redelijk veilige keuze, als je daar nog last van je rug op krijgt is de kans vrij groot dat een racefiets niks voor jou is. Maar voor de duidelijkheid, mijn advies was om gebruik te maken van de mogelijkheid om een uitgebreide proefrit te maken, niet om er direct één te kopen.
Campagnolo Ultra Dork

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 01 feb 2015 22:24

Bedankt heren voor alle adviezen. Ik zag in de Wieler Revue nog een stuk staan over Bikefitting.com (pagina 54). Ik zal alle tips doorbrieven en de keuze aan hem laten.

PS: mijn zwager is recent nog bij Math Salden op bezoek geweest en kreeg daar geen goed gevoel bij. In zijn maat (groot) was er ook niet heel veel te koop.
Real men wear blûk!!! Marcel

mauro53
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jan 2013 20:01
Locatie: AS

mauro53 02 feb 2015 23:32

als ge rug klachten heb of andere problemen kijk is naar http://www.energylab.be/main.html ik heb me daar laten meten en testen niet goedkoop maar heel goed ge komt veel te weten over uw lichaam met goede uitleg en begeleiding .
Wij kopen veel te vlug een fiets en dan merken dat er problemen zijn veel afzien en toch doorfietsen dat is mijn ervaring.
S-Works Tarmac 2015

Plaats reactie